The Boy (skräckfilms recension)

I förrgår var jag och en kompis och såg den nya skräckfilmen The Boy och jag är så lycklig! ÄNTLIGEN en skräckfilm med en creepy docka som faktiskt är bra! Det är möjligt! Det behöver inte vara dåligt! *Magic blänger på Chucky och på Annabell-filmen*
Denna film har en grymt bra twist så jag rekommenderar att se den innan ni läser mitt gröna stycke med spoilers.

Denna film handlar om Greta som kommer till ett engelskt par för att passa deras son , Brahm, medan de åker på semester. När hon träffar Brahm får hon en chock. Brahm har inte bara ett väldigt konstigt namn.. han är ingen levande pojkte utan en docka (bild under).
Greta får veta att parets egen son dog 20 år tidigare och att de behandlat dockan som sin son sen dess. Hon får en lista på fasta regler för hur hon ska ta hand om Brahm (läsa för honom, mata honom, spela musik för honom, pussa honom godnatt) men självklart följer hon dem inte när paret har åkt för hallå! Han är ju bara en docka! …eller? Snart börjar märkliga saker hända och Greta undrar om dockan faktiskt lever!

Jag förstår de som bara finner denna film fjantig. Det är ett väldigt underligt upplägg att svälja och det är en ganska lugn skräckfilm. Men det är just det jag gillar. Jag tycker om att historien är så konstig och märklig och att det inte är en massa hoppa-till-scener hela tiden och att det dröjer lite innan brutala saker börjar hända.

Jag tycker att stämningen byggs upp väldigt bra och jag gillar hur fokuset ligger på ett psykologiskt plan. Gretas inställning till det som händer skiftar väldigt genom filmen men man förstår henne som tittare hela tiden och det känns aldrig som om hon bara ändrar personlighet för att tvinga fram plotten.
Det är en film som ofta känns som om den ska bli förutsägbar men den överraskade (i alla fall mig) ständigt. Jag hade inte kunnat förutse den sista twisten och var väldigt impad av den.
(Mer om det i det gröna spoiler stycket men seriöst, läs inte det! Se filmen istället!)

Jag gillade också karaktärerna väldigt mycket. Det är ett återkommande problem i skräckfilm att karaktärerna känns väldigt stereotypa och saknar djup. Ofta finns det ju en mängd karaktärer i skräckfilmer som bara är där för att dö och de är ofta extremt oegagerande. Här finns egentligen bara två huvudkaraktärer. Deras romans var lite förväntad men jag tycker kemi och samspel var bra uppbyggt. Dialoger var roliga och gav en bra bild av dem. Greta kändes först som en sån där typisk hjälplös skräckfilmshjältinna men hon växer och blir tuffare genom filmen.

Designen på dockan är också väldigt bra. Med de stirrande ögonen och det tomma ansiktsuttrycket. Jag gillade att han inte var sådär in-your-face-läskig som Annabell var i sin film. Det är en ganska fin docka egentligen men han blir läskig på grund av sin uttrycklöshet. Helt lagom design på alla sätt.

Okej spoilertime!

Det jag verkligen gillade i denna film var twisten på slutet. (Har du inte sett filmen? Seriöst! Hoppa över detta stycke! NU!)
Denna film är utan tvekan en övernaturlig film. Som tittare förväntar man sig aldrig något annat (i alla fall inte jag). Man tror verkligen på Gretas teori om att anden efter den riktiga Bramh bor i dockan och kan röra den och prata med de levande på telefon med sin barnröst. Men sen visar det sig att Bramh aldrig dog. Rösten Greta hört är den vuxna Bramh som bor i väggarna i huset och det är han som rört dockan och gjort allt hemskt.

Det är riktigt creepy när man inser att barnrösten kommer från en vuxen man och hans äkta röst halvt börjar komma fram… *ryser* Men grymt bra gjort.

Jag må vara en som är stark troende på det övernaturliga men jag är inte så rädd för det på film. Det är kusligt men det går aldrig helt in i mig (på film alltså). Men riktigt otäcka mördare skrämmer mig alltid. Så för mig var denna twist briljant. En spökfilm som sen visar sig ha en naturlig förklaring med en riktig galen otäck människa var en fullträff. Det var smart, obehagligt och definitivt en överraskning. Jag tycker det var väldigt intressant att leka med tittarnas förväntningar på vilken typ av film de såg också.

Jag älskar också att Greta är den som överlistar Brahm på slutet och att hon räddar den manliga hjälten. 🙂

Dock är det lite otydligt varför det gamlat paret (inför allmänheten) har tagit hand om dockan som sin son så länge. Det är väl det enda jag känner att filmen hade behövt förklara lite mer.

Avslutningsvis rekommenderar jag verkligen denna film för alla fans av otäcka dockor och för alla andra med! 🙂

Har ni sett The Boy?

Vad tyckte ni?

Vill ni läsa om riktiga demoniska dockor? Kolla in min andra blogg HÄR.

12 thoughts on “The Boy (skräckfilms recension)

  1. Witch_Of_Magic

    Jag såg den och för första gången på länge, ångrade jag inte det. Jag tipsar dig om “Let the right one in”, om du inte redan läst boken eller sätt filmerna.

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej C.R.M Nilsson!
      Ah, förstår. jag är nog ganska 50/50. Blir liksom lagom rädd av bägge vanligen 😛 Men ja, ge den en chans. Om den är för obehaglig så får du stänga av ^^

      Reply
  2. Nessie

    Jag tycker den här filmen verkar väldigt intressant. Jag måste säga att jag tycker den dockan är väldigt fin. Jag har väldigt svårt för blodiga och brutala skräckfilmer, mår så illa när jag ser sånt så det hoppar jag helst över. Så är glad att den här faktiskt verkar vara annorlunda. Den står absolut på min att se-lista 🙂 (den listan blir bara längre och längre..^^)

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Nessie!
      ja, jag tror verkligen att du kommer gilla denna 🙂 Den är ganska annorlunda men väldigt intressant och creepy.
      Hahaha jag vet hur det är med att-se-listor. Jag har också en rikigt lång sådan och en rikgit långa att-läsa-lista haha 😛

      Reply
  3. Linnea

    jag och min man älskar skräckfilm även om få egentligen är läskiga, men de mer psykologiska är oftast läskigare så vi får ta och se den här.

    Min man tycker dessutom att dockor i allmänhet är läskiga så filmen har ju ett försprång.

    Reply

Leave a Reply

