Veckans bokbloggfråga (Vad har bibliotek för betydelse för dig?)

Barnboksbloggen annordnar varje vecka en bokbloggsfråga. Denna vecka är frågan: Vad betyder biblioteket för dig? Vad gör du där förutom att låna böcker? Vad är det bästa med just ditt bibliotek? Och ni som inte brukar besöka biblioteket särskilt ofta, varför inte?

Jag tycker mycket om bibliotek. Hurvida jag lånar mycket eller lite går i perioder. Jag kan ibland bli lite stressad när jag vet att jag har boken under en begränsad tid (vilket är ologiskt då det ju bara är att låna om men.. ja) så ibland känner jag mer för att köpa.
Men jag har som förutsats att jag ska låna mer i år. 🙂 Det är ju väldigt mysigt och praktiskt. Ibland har jag suttit och pluggat / gjort research på bibblan och det är en väldigt rogivande miljö att vara i.

Under följer några bilder på vackra bibliotek som finns i världen och som jag vill besöka innan jag dör. 🙂

Varning! Bokporr!

Biblioteket av El Escorial i Spanien.

Trinity College på Irland.

Abbey Libary of St. Gallen i Schweiz.

Österländska Nationalbiblioteket i Österike.

Nu ser jag fram emot att kolla in alla andras svar 🙂

14 thoughts on “Veckans bokbloggfråga (Vad har bibliotek för betydelse för dig?)

  1. Vilka fantastiska bibliotek! Har återupptäck biblioteket lite på senare år. När jag var liten lånade jag hur mycket som helst men sedan glömde jag bort det, men tack vare barnen så hittar jag nu dit igen.

    • Hej Vadviläser!
      Eller hur! Vill så gärna besöka dem alla och uppleva att gå runt där. 🙂
      Åh mysigt! Min mamma tog mig väldigt mycket till biblioteket när jag var liten. Det är en mysig plats för barn verkligen 🙂

  2. När jag var mindre (och utan pengar) lånade jag allt jag läste på biblioteket. Nu har jag lite mer pengar och jag lägger dem gärna på att köpa böcker till mitt eget bibliotek. Dock är det inte lika vackert som de du har bilder på 🙂

    • Hej Monika!
      Förstår. Det är nog rätt vanligt. Det är ju roligt att äga böckerna man gillar och ha sitt bibliotek.
      Nej, de på bilderna är magiska men jag tycker även bibliotek i hemmet på några färre hyllor är mysiga.
      Jag har själv 6 långa hyllar med min boksamling och dem blir jag verkligen glad av 🙂

  3. Jag älskar bibliotek! Började hänga på stadsbiblioteket som barn. Finns ett grymt bra bibliotek i stadsdelen jag bor i, går dit ganska ofta. Jag köper en hel del pocketböcker men försöker låna en del på biblioteket i stället för att inte ruinera mig alldeles.

Leave a Reply

