Poesifilmsfestivalen i Oslo 2016

Förra veckan var jag och en vän på poesifilmsfestival i Oslo vilket var en väldigt inspirerande och kul upplevelse. Tänkte berätta lite om festivalen och resan här. 🙂

Poesifilmsfestivalen anordnas årligen i Oslo och fokuserar på digital och visuell poesi. Det är många filmvisningar där bilder, musik och tal blandas med poesi för att skapa rörliga dikter. Men det är också många paneldisskusioner, föredrag och läsningar.
Här är deras hemsida om någon vill gå in och kika: http://www.oslopoesifilm.no

Jag tycker själv att allt kan vara poesi och att poesi bör vara fritt att leka och experimentera med. Därför älskade jag att vara med på ett poesievent där det var grundtanken. Filmerna och dikterna som visades upp utmanar verkligen de gamla poesinormerna. Flera föredrag talade om hur man kan skapa poesi genom interaktiva appar vilket var väldigt coolt.
Det var blev också en intressant diskussion om hur twitterinlägg kan läsas som poesi och hur twitterinlägg på sätt och vis är den moderna dikten.
Sen var Steven Roggenbuck där och hade flera paneldiskussioner och läsningar och föredrag. Det var underbart roligt! 🙂

Jag rekommenderar verkligen poesifilmfestivalen i Oslo för den som är nyfiken på dikter som går utanför de klassiska formerna, är kreativa och testar nya grepp. 🙂

Det var första gången jag var i Oslo. Dock hann jag inte se så värst mycket av staden. Jag och min kompis gick runt lite och hon visade runt mig ungefär så här: ”På din högra sida ser du ett hus som förmodligen används till något speciellt och på din vänstra sida ser du en staty av någon känd gubbe.” Vilket är den mest roliga, bästa och avslappnade runtvisningen man kan få 😀

Btw Oslo var KALLT! (Ja, KALLT med stora bokstäver!) Därför tog jag inte upp kamerna så ofta. Vilket jag delvis ångrar. Det fanns en Stormtrooper (Star Wars)  i en skoaffär till exempel som jag verkligen borde ha förevigat… I fail sometimes…
Varför har skoaffärer i Sverige inte Stormtroopers? Jag skulle i alla fall köpa fler skor om de hade det. 😉

Jag fotade i alla fall turistskyldigt slottet. Ser ni kylan? SER NI DEN?

Sen fotade jag denna intressanta skeletthundväktarsak som fanns ganska nära festivallokalen.

Min kompis tog initiativet till Steve Roggenbucks poesievent i Stockholm som skedde dagen efter att vi var hemma från Oslo. Jag erbjöd sovplats hemma hos mig åt Steve. Det gjorde att vi hängde en hel del vilket var jättekul. Steve signerade min ipad som ni kan se ovan. Haha I love it! 🙂
Jag försöker som känt samla signaturer på mitt ipadfodral. Nu har jag två. Steve Roggenbuck och Max Porter. Yay!

Är ni intresserade av poesi?

Har ni några poesieventtips till mig?

6 thoughts on “Poesifilmsfestivalen i Oslo 2016

    1. missmagicgirl Post author

      Hej Urhästen!
      Det var poesi av mängder av olika poeter. Många som arbetar med experimentella poesiformer så som twitterpoesi. (Poesi som twitterinlägg) och alt lit (som använder sig av internetspråk)
      Steven Roggenbuck är min favorit av dem som var där och du kan läsa mer om honom och alt lit här: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2016/01/31/steve-roggenbucks-poesi/
      Filmerna var av väldigt blandade poeter från olika länder osv… 🙂 En härlig inspirerande mix helt enkelt. 🙂

      Reply

Leave a Reply

