Bokbloggsjerkan 12-15 (barnböcker)

Veckans fråga i bokbloggsjerkan kommer från Lottens bokblogg och hon undrar: Vilka böcker kan vara bra för att inspirera barn att läsa?

Den här frågan är personligt intressant för mig då jag kämpade mycket med att lära mig läsa och alla andra i min klass läste böcker långt innan mig. Det var som tioåring som läsande på allvar kom igång och jag njöt av det. Men sen började jag sluka böcker och läste “Borta med Vinden” som tolvåring och älskade den haha X)

Däremot så var jag inne i böckernas värld från en tidig ålder då min mamma läste högt för mig väldigt mycket.
Mumin, Harry Potter, Ann på Grönkulla, Vi fem, Hemliga sjuan, Merri Viks Lottaböcker och Gösta Knutssons böcker var stora favoriter bland mycket annat. 🙂

Men de böcker jag tänkte tipsa om här och som är bra lättlästa böcker är ”Grodan och Paddan” av Arnold Lobet. De var några av de tidiga böckerna som jag övade läsning i och jag fullkomligt älskade humorn i dem! De är så finurliga och gulliga och ibland väldigt slapstick. 🙂 Teckningarna är underbara också!

Hjälp vilken lust jag fick att läsa om dem nu haha XD

Nu ser jag fram emot att kolla in alla andras bloggjerka svar 🙂

32 thoughts on “Bokbloggsjerkan 12-15 (barnböcker)

  1. Vilka söta böcker! Jag hade själv inte så lätt i början heller med att läsa. Mina föräldrar fick tvinga mig lite att träna, men det blir ju inte så roligt när man inte är så bra på det. Nu däremot älskar jag böcker och att läsa 🙂

    • Hej Lion´s Library!
      Åh ja, de är så gulliga! 🙂 Nej, läsande var verkligen något jag tvingades öva på och i princip trodde att jag aldrig skulle lära mig. Men så lossnade det och nu älskar jag läsning oändligt mycket. 🙂 Så är glad att jag kämpade på. 🙂

    • Hej A ROOM OF MY OWN!
      Åh kul! Grodan och Paddan är underbara! Måste faktiskt få tag på den så jag kan läsa om 🙂
      Jo, jag tycker inte man ska pressa men ge mycket stöd. Min mamma övade mycket läsning med mig vilket jag är tacksam för eftersom läsning inte föll sig naturligt för mig. Men eftersom hon var med mig och övade så blev det roligt. Jag tror det är det viktigaste. Så man inte bara säger åt barnen att läsa utan att vara med dem 🙂 Så håller helt med dig. Ingen press. 🙂

    • Hej C.R.M. Nilsson!
      Jag tycker den är läsvärd. Den har en del dåliga saker i sig som jag inte tänkte på som tolvåring men det finns mycket bra i den också.
      Karaktärerna är väldigt välskrivna och dilogerna är ofta jättekul 🙂

  2. Fina böcker!
    Oavsett när man börjar läsa så hittar man ju då läsandet, oavsett ålder också. Och som du skriver, högläsning är jätteviktigt i sammanhanget. Och något man gärna kan fortsätta med – också oavsett ålder.

  3. Åh jag älskade att läsa som liten och läste i princip jämt. läste också anne på grönkulla och vi fem och lotta böckerna såklart 😀 tyckte vi fem böckerna var sååå spännande! Såg du serien på tv med? 🙂

    • Hej Nessie!
      Åh, kul! Så roligt att du också älskade böckernas värld. Jag var verkligen förtjust i böcker även om det var svårt med själva läsningen.
      Åh Anne på Grönkulla är underbar och vi fem! Och Lotta såklart!
      Ja, jag såg fem-teveserien. Älskade George. Tyckte det var så coolt att hon låtsades vara kille. Hon var min idol 🙂

  4. Vilka härliga högläsningsböcker, många gamla favoriter där 🙂 Jag tycker ett av de största problemet med de sena läsarna är att hitta bra böcker på rätt nivå åt dem, det är långt ifrån alltid som de där första lära läsa-böckerna passar lika bra till 9-åringar som till 7-åringar, ju äldre man blir desto viktigare är det att innehållet lockar, de små är oftast mindre kräsna…

    • Hej Helena!
      Åh eller hur! 😀
      Precis, det har du verkligen rätt i. Svårt att hitta böcker med både engagerande story och rätt svårighetsgrad.
      Men, ja, både Lottaböckerna och Gösta Knutsson höjde min motivation som 9åring 🙂

Leave a Reply

