Top ten Thuesday: tio favoritpar i litteraturen

Bloggen ”The Broke and the Bookish” annordnar Top Ten Thuesday varje vecka. Man ska lista tio saker på ett visst tema. Jag upptäckte det genom Petras bokblogg men har bara själv gjort en lista en gång tidigare. Men från och med nu vill jag göra det oftare. 🙂 (Ja, jag vet att det inte är tisdag idag… shh!!)

Paren på min lista är både par som blir tillsammans på riktigt i boken och såna som jag tycker borde bli tillsammans men inte (uttalat) blir det i boken. Because, thats how I roll. ^^

Lelle och Paula från ”Udda” av Sara Lövestam: Udda handlar om tre personer som alla känner sig annorlunda på något sätt. Det är en ganska bra bok om att acceptera sig själv och Lelle och Paula är så himla söta ihop! Jag älskar hur det finns så mycket humor mellan dem och hur de inte gillar varandra först… De har kemi helt enkelt! 🙂

Crowley och Azirapahle från ”Good Omens” av Neil Gaiman och Terry Pratchett: De blir inte uttalat tillsammans men… jag tror att vi alla vet att de är ett par! 😉 De höll ju hand på Comic con och allt…. Nej, nej vänta! Det var ju bara jag och min kompis som cosplayade dem… Ja, ja de är ett par i alla fall. En ängel och en demon! Kan det bli gulligare? ^^

Momoko och Ichigo från ”Kamikaze Girls” av Novala Takemoto: Jag är svag för par där motsatser dras till varandra bara för att upptäcka att de är väldigt lika på djupet. Momoko och Ichigo är ett bra exempel på det! Inte för att de faktiskt blir uttalat ihop i boken men, schhy! Vi låtsas att de blir det! Tralalala *Vandrar bort i landet av noncannon ships* Kamikaze girls är en ganska bra bok om vänskap och har underbar humor. Den har en sevärd filmatisering också. Jag planerar att recensera dem någon gång…

Geoffrey och Lucio från ”Sorrows of Satan” av Marie Corelli: De flesta som umgås med mig vet att jag flippat ut över detta par i typ 100 år nu och fortfarande inte är i närheten av att sluta. Sorrows of Satan är en av de mest underhållande böcker jag läst. Plotten är inte perfekt men karaktärerna är underbara! Och Geoffry och Lucio är bara så awwwww!!! ❤
Denna bok är från 1895 och är definitivt en av de böcker som verkligen hjälpte till att få igång min besatthet för böcker från den tiden.

Lillian och Bessie från ”A Florida Enchantment” av Fergus Redmond: Ja, som sagt ovan, jag gillar skumma gamla böcker och denna är en av de märkligaste jag läst. Den är från 1891.
Den handlar om en tjej som hittar en magisk böna som kan förvandla henne till man. Som man blir hon tillsammans med sin bästa vännina.
Denna historia är egentligen väldigt dum eftersom budskapet är att det är bäst att vara man och att kvinna är det värsta ödet man kan ha… Hmm. Men det är onekligen en intressant och skrämmande tidskildring och ja, Lillian och Bessie är grymt gulliga ihop. Jag tycker det är fint att Lillian vill bli tillsammans med sin bästa vän. De är ett mycket sött par i en mycket konstig bok. 😛

Alexia och Conall från ”Soulless” av Gail Carriger: Alexia och Conall är ett väldigt sött och roligt par. Alla fall i första boken. Jag har inte läst uppföljarna och jag får en känsla av att det går utför för dem men… Tills vidare lever de lyckliga i alla sina dagar inne i mitt huvud. 😉

Hazel och Augustus från ”Faults in our Stars” av John Green: Oh, the feels…. Buääää!!
”Men Magic! Kan du inte berätta lite om dem som par?”
Gahhaaaa…alla känslor!!! Mitt hjärta…
”Okej. *suck* vi går väl vidare…”

Mia och Adam från ”If I stay” av Gayle Forman: Detta är en sorglig men också väldigt stark bok om en tjej som förlorar sina föräldrar i en bilolycka. Hon hamnar i ett tillstånd där hon vandrar runt mellan döden och livet och måste göra ett val. Jag gillade verkligen hur boken beskriv hennes och hennes pojkväns relation. De var väldigt fina ihop.

Holly och Virago från ”A Knight to Remember” av Bridget Essex: En bibliotekarie och en kvinnlig krigare från en annan dimension har en episk romans! Man kan inte annat än älska det!

Rhett och Scarlett från ”Gone with the Wind” av Margaret Mitchelle: De får ett bonusomnämnande då de var det första litterära paret jag föll för som tolvåring. LOL. Är inte ett särskilt stort Borta med Vinden-fan längre… Även om humorn och dialogerna förblir klockrena så har boken också mycket negativt som jag inte tänkte på när jag var tolv. Men ändå! Rhett / Scarlet var mitt första OTP (One true pair) och jag tänkte typ jämt på dem ett tag XD

Vilka är era favoriter av fiktionella par?

Om ni gör Top Ten Thuesday länka gärna era inlägg här i kommentarerna!

Avslutar med en teckning jag gjort:

Love is in the air…

19 thoughts on “Top ten Thuesday: tio favoritpar i litteraturen

  1. Oj, där fanns det inte många jag kände igen! Men Alexia och Conall är ju ett roligt par, som du säger. Och Hazel och Augustus tänkte jag nästan själv ta med – men hela den boken verkar blekna och blekna i mitt huvud så det blev inte så :S

    • Hej Elvira!
      Åh ja Alexia / Conall är ett underbart par! 😀 Ja, jag gillar Hazel och Augustus väldigt mycket. Även om jag typ börjar gråta bara av att tänka på dem. Ser faktiskt fram emot den dagen den boken bleknar lite för mig haha 😛 just nu är det för många känslor alltså! 😉

  2. Love is in the hair, menar du väl???
    Gör TTT ibland, men inte den här veckan. och inte på en torsdag. mycket intressant att läsa om dina par. och jag säger först som sist: Rhett Butler och Scarlett – ja! naturligtvis! har beställt mangaversionen av Soulless. var inte förtjust i Faults in our Stars… Marie Corelli står på min läslista (efter tips av Miss Magic). de andra paren känner jag inte till. men – jag tror på det livslånga lärandet!

    • Hej A Room Of My Own!
      Hahaha självklart menar jag det 😉
      Haha jag är lite sent ute ja. ^_^;; Men kul att du gör ibland. Ska hålla utkik efter dina inlägg. 🙂
      Kul att du ska läsa Soulless och Marie Corelli. Älskar verkligen Maries böcker så jag tror inte du kommer bli besviken 😀

  3. Jag gjorde faktist en top tio, så kanske gör en inlägg. Men nämner här snabbt dem:

    1. Peeta och Katniss: älskar hur varmt och kärleksfull Peeta kan vara emot Katniss, och hur deras förhållande ändras genom de tre böckerna. Mitt OTP absolut!
    2. Ron och Hermione: de är typ bara så söta hur de ständigt bråkar (bickering). Samt gillar att Ron är stark nog att vara ihop med någon som är mycket smartare än honom och hur han stödjar henne i sista boken. Så gulligt!!
    3. Ronja och Björk: Det är så mycket subtext att jag räknar dom. De är så lojala emot varnadra och gör en bra team ute i det vilda marken 🙂
    4. Hades och Persephone: Hades verkar så kär i Persephone att det är svårt att inte bli lite berörd. Samt igen, älskar deras lojalitet emot varandra.
    5, Ormprinsessan Uguashi and människan från sagan “Uguashi”: en Mongolisk-kinesisk folksaga om en man som förälsar sig i en vacker ormande, men hennes pappa förbjuder henne att träffa honom, Den slutar med att de dödar pappan (han höll henne som en fånge, så) och rymmer tillsammans. Ganska vacker, om lite brutalt. OBS!: jag kommer inte helt ihåg vad sagan hette.
    6. Kien och Phuong från romanen “Krigets sorger” av Bao Ninh: En tragisk romans där Vietnam kriget kommer i mellan kärleken. Phuong är en otroligt smart och stark tjej, Kien bara avgudar henne, så man blir extra ledsen när hans trauman gör honom tillbaka dragen 😦
    7. Toni och Maria från “West side story”: De verkar ha så kul tillsammans. Deras förhållande ser så totalt naturlig, otrolig kemi! Men sorglig slut 😦
    8. Jack Skellington och Sally från “Nightmare before Chritmas”: Slutet när de sjunger tillsammans är en av de mest romantiska scener inom film någonsin, punkt slut.
    9. Balto och Jenna från “Balto”: gillar hur Jenna ser den goda personen i honom innan alla andra. Och igen, deras lojalitet emot varandra!
    10. R2D2 och C3PO: …Vadå? Dom är så ihop! Försök inte argumentera emot. Dom är så otroligt roliga; och man blir ganska rörd på hur C3P0 säger att hans liv skulle vara så trpkig utan R2 😉
    Sådär! 😀

  4. Hazel och Augustus – som jag gråtit över dem… Blir nyfiken på Sorrows of Satan, den låter spännande.
    Ett av mina favoritpar är Modesty Blaise och Willie Garvin, gillar hur de har total förtröstan till varandra men utan att krångla till det med ett förhållande. Ett annat är Sookie Stackhouse och Eric Northman, men jag tror det mest är för att jag skulle vilja haft honom för mig själv :p

    • Hej Helena!
      Eller hur! Alltså faults in our stars är verkligen gråtframkallande 😦 Men så bra!
      Åh alla borde läsa Sorrows of Satan! Den är så himla underbar! 😀 Ska nog blogga om den snart faktiskt 🙂
      Åh jag älskar också Willies och Modsets relation. Den är så speciell och underbar! 🙂
      De sista paret känner jag inte till men vill gärna kolla upp nu 🙂

  5. Hazel & Augustus hamnade nästan på min lista med. So many feels där. Jätteroligt att du gjorde en lista med, och kul att se dina svar (även om jag knappt har läst några av de du nämner :P).

    • Hej Petra!
      Ja Hazel & Augustus är fantastiska. Men ja, nästan för många “feels” där… ^^;;
      Jag ska försöka göra fler topplistor. Tycker det är så roligt. 🙂 Ah, ja jag känner ofta i bokbloggvärlden att jag läser böcker som de flesta inte känner till hihi. ^^ Men jag hoppas de gör att fler hittar de böcker jag fallit extra för 😀

  6. Goda omen är sjukt rolig och Crowley och Azirapahle är ett bra par. Samma sak med Alexia och Conall (och ja, det går utför efter första boken i serien). Eller ja, Chanslös är bra men Hemlös är mest rörig och trist.

    • Hej Maria!
      Ja, det är en av mina favoritböcker och Crowley och Aziraphale är bra så gulliga ihop att jag dör haha 😀
      Ja, så synd att resten av Parasoll protector serien inte håller. Jag vet ärligt talat inte om jag ska läsa resten… Det känns som att den blir lite fail alltså ^^;; Men kanske att jag läser Chanslös ändå då eftersom du ändå säger att den är bra 🙂

  7. Pingback: My Top Ten Fictional Couples | Ruby Soup with Pearl Juice

Leave a Reply

