Bokblogsjerka 5-8 (fiktiva karaktärer du vill vara bästis med)

Bokbloggjerkan annordnas av Annikas litteratur och kulturblogg och går ut på att det varje vecka läggs upp en fråga för bokbloggar att svara på. Genom att titta runt på vad alla har svarat kan man få nya favoritbloggar och läsande vänner 🙂

Denn vecka är frågan: Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv).

1. Från tv-seriernas värld så vill jag vara bästis med Doktorn från “Doctor who”. Inte den senaste dockorn (han är bara så sur och dryg och vill förmodligen inte vara vän med mig heller… ) men någon av de tidigare är alla välkomna att vara bästis med mig och ta med mig på äventyrsresor genom universum och genom tiden… Ni vet, sånt man vanligen gör med vänner. 😉
2. Från böckernas värld vill jag träffa Lotta från Merri Viks Lotta-böcker. Det finns faktiskt inte ord för hur awesome hon är och om ni inte har läst Lotta… Spring till närmaste antikvariat eller till tradera eller något… ^^
3. Holly Golightly från boken ”Breakfast at Tiffany´s” av Truman Capote. Inte en bra bok rakt igenom men Holly fascinerar mig verkligen. Älskar att läsa hennes dialoger och skulle kunna lyssna på henne länge 🙂
4. Jag vill typ träffa alla invånarna i Mumindalen. Älskar dem alla! ❤
5. Crowley och Azirapahle från Good Omens. Överaskande att Magic vill det? Nja, nej. Ganska förväntat ja…. 😛 Haha.

Hjälp vad jag fuskat i denna veckas fråga och sagt fler än en karaktär på flera punkter men… shh! Det är inte fusk! Det är min coola rebeliska sida. Okej? Eller något…

Nu ser jag fram emot att kolla in alla andra svar! 😀

15 thoughts on “Bokblogsjerka 5-8 (fiktiva karaktärer du vill vara bästis med)

  1. Fuskade ganska friskt jag också med fler karaktärer än fem, men vem säger att man måste göra som man blir tillsagd?! 😀 1, 3 och 5 känner jag inte till här, men jösses(!) 3:an borde man ju förstås ha läst…

    • Hej Åsa!
      Ja, jag tycker man har rätt att fuska faktiskt! 😀
      Åh du borde verkligen läsa “Breakfast at Tiffanys”. Språket i den är underbart och Holly är en speciell karaktär. Var vissa saker i storyn som jag ogillade men som helhet är den värd en läsning. 🙂

  2. du kan väl bara att göra som du vill! bloggen är ju din! kommer inte ihåg Breakfast at Tiffany´s. dags för omläsning? har den i hyllan. Muminfamiljen, så klart. Good Omens känner jag inte till

    • Hej A room of my own!
      Sant! Min blogg = mina regler 😉
      Ja, jag tycker Breakfast.. är värd en omläsning 🙂 Holly är episk!
      Åh eller hur! Muminfamiljen är underbara 🙂 Åh men du MÅSTE läsa Good Omens! En av mina favoritböcker! 😀

  3. Mina val är:
    1. Fluttershy från “My Little Pony: Friendship is magic”: Jag tror inte detta behöver en förklaring. Hon är snäll, hon är gentle, och hon ser det bra i alla. Hon är typ Ms. Perfect i bästis kategorin 😀
    2. Moomintroll från “Moomin”-böckerna: Han är snäll och omtänksam. Känns som man skulle kunna lungt gråta på hans axel! (så där har i en gemensamt)
    3. Butters från “South Park”: för att han behöver ett vän.
    4. Hermione Granger: för att hon är smart och skeptiker som jag, så jag tror vi skulle klicka väl 😀
    5. Hunden Brian från de första fem säsonger i “Family Guy”: Han är intellektuell, vänster, vill bli författare och han är ateist. När han var skriven väl kan jag totalt se mig som besties med honom 😀

Leave a Reply

