Ms Marvel vol 1, 2, 3 och 4 (comic recension)

Dåliga småsaker: Jag har redan varit förkyld två gånger 2016 och alla affärer runt omkring mig tycks ha slutat sälja mitt favoritgodis: tuttifrutti mentos!
Bra småsaker: Jag ska på en spännande resa imorgon till söndag. Yay! Och jag har upptäckt en ny bra comic: Ms Marvel!

I dagens inlägg ska vi prata om det här med mentos.. Va? Verkar det tråkigt och gnälligt? Okej då, vi pratar om Ms Marvel istället! 😀

Titeln ”Ms. Marvel” har använts av flera karaktärer i förlaget Marvels serieuniversum. Den första och mest kända är figuren Carol Danvers.
Men 2014 startade en ny Ms Marvel-serie där namnet togs över av Kamala Khan, en muslimsk tonåring. Den nya serien är skapad av Sana Amanat, Stephen Wacker, G. Willow Wilson och Adrian Alphona. Det är denna serie vi ska prata om idag! 🙂

Kamala är Marvels första muslimska hjälte som är titelkaraktär i sin egen serie. Vilket bara det är jättebra! Superhjälteserier behöver verkligen bättra sig vad det gäller representation av olika religioner, kulturer och etnitciteter. Detta är en av de serier som visar att Marvels förlag är på väg i rätt riktning!

Jag föll verkligen omedelbart för Kamala. Jag älskar att hon är en en gamertjej, att hon är ett stort fan av superhjältar och att hon skriver fanfiction. My kind of person! ^^
Att Kamala har så nördiga intressen gör att man själv (som nördig läsare) får en omedelbar koppling till henne.

Kamala älskar superhjältar men när hon själv får superkrafter (Styrka, Shapeshifting och healingförmågor) så har hon många blandade känslor inför detta.
Först förvandlar hennes shapeshiftingförmåga henne till hennes idol Carol Danvers (före detta Ms Marvel). Hon ser ut som den klassiska stereotypa superhjältinnan: blond och med typiskt opraktiska kläder.
Kamala inser att även fast hon ibland drömt om att passa in i denna typiska superhjältemall så är det inte det hon egentligen vill i sitt hjärta. Hon har sin egen identitet och personlighet som hon är stolt över. Och att se ut som en klassisk hjälte gör henne inte till en hjälte själv. Det är bara hennes eget mod och egna handlingar som kan göra henne till en sann hjälte.
Jag gillar hur Kamalas sökande och finnande av sin egen identitet visas. Jag tror att även folk utan superkrafter kan känna igen sig i hennes sökande efter sig själv. ^^ (Själv har jag ju självklart superkrafter och kunde därför identifiera mig helt… hehe *Håller fingrarna i kors*)

Jag tycker också väldigt mycket om alla bikaraktärer i denna serie. Föll för Kamalas familj och vänner direkt och fick snabbt en tydlig bild av vilka de var.
Jag älskar också hur serien perfekt balanserar slapstickhumor med allvar och tankar om hur det är att vara ung.
Jag tycker också om tecknarstilen. Den är väldigt vacker men också humoristisk och jag gillar hur det som ska vara i fokus är mest detaljerat medan bakgrunderna ibland kan vara enklare. Verkligen roligt att gå tillbaka i numren bara för att njuta av bilderna 🙂

Bilden ovan är min favorit! Älskar den verkligen. Ska se om jag kan skaffa den som affisch. 🙂

För att sammanfatta: Läs Ms. Marvel! Sååååå bra! Hon träffar även Loki, Wolverin och Spiderman under serien. Behövs det mer för att man ska vilja läsa? 😉

Är ni inne på Marvel comics?

Har ni läst / vill läsa Ms. Marvel?

12 thoughts on “Ms Marvel vol 1, 2, 3 och 4 (comic recension)

  1. Jag har inte läst några comics alls, typ, men Ms Marvel är den jag är mest sugen på. Och Thor: Goddess of Thunder. Nån av dessa måste bli läst i år, så tack för en super recension. 🙂

    • Hej Petra!
      Tack!:D Jag rekommenderar verkligen att köra igång med Ms Marvel! Den är väldigt bra. 🙂 jag gillar Thor: Godness of Thunder och vill gärna läsa vidare i den då jag bara läst typ tre nummer när den just kommit ut. Men nu har det kommit ut lite collections med den som jag lugnt vill inhandla. 🙂

  2. Har hört mycket gott om denna serie och den ligger nog närmast till hands att plocka OM jag bestämmer mig för att starta om att läsa Marvel och Dc igen.

Leave a Reply

