Steve Roggenbucks poesi

I dag ska vi prata om en av mina favoritpoeter: Steve Roggenbuck! 🙂

Steve ovan.

Steve Roggenbucks poesi ingår i Alt lit-genren. Alt lit är poesi tar sin inspiration från nätet, internetkultur och sociala medier. De flesta alt lit-poeter självpublicerar sina verk gratis på nätet. Alt lit-poesi använder sig ofta av twitterinlägg och facebookuppdateringar som inspiration och kan ibland vara skärmavbildningar från de sajterna.
För att alt lit-poesin ska kännas ännu mer som vardagligt internetspråk så används ofta felstavningar, förkortningar och felanvändning av punkter och komman.
Jag tycker väldigt mycket om detta sätt att skapa poesi. Det är så fritt och levande och känns väldigt äkta och naturligt i vår internetfokuserade tidsålder. 🙂

Men! Tillbaka till Steve!
Saker som är bra med Steve (förutom att han är en totalt episk poet!)
1. Steve är även bloggare och youtubare och gör extremt bra videor!
2. Han finns även på twitter, instagram, och FB. Följ! Följ! Följ! (Men glöm inte bort att även fortsätta läsa min blogg ibland… ehe)
3. Alla hans publicerade verk är i ”the public domain”. Hans böcker går att köpa fysiskt (om man vill gosa med dem IRL) men går också att ladda ner gratis från bokförlaget som han är med och driver. Klicka HÄR

Därför så kan jag visa smakprov här i inlägget på hans poesi hur mycket jag vill! Yay! Japp, jag ska omvända er alla till fans! *Skrattar ondskefullt*

*********************

*********************

*********************

*********************

*********************

*********************

*********************

Så det var lite smakprov! Hoppas ni gillar det och kollar upp Steve. Jag har läst alla hans böcker och tycker alla är värda att skaffa. Men ”Live my life” är en som är bra att börja med.

Ska avsluta med en av hans roligaste och bästa videor:

… och baksidan av en av Steves böcker komplett med alla negativa recensioner:

Har ni läst Alt lit?

Vad har ni för favorittyp av poesi?

6 thoughts on “Steve Roggenbucks poesi

  1. Haha, jag visste inte ens att Alt lit existerade. Så tack för att du undervisar mig lite på en måndag morgon. 😉 Är inte sådär jätteinsatt i poesi själv, men jag gillar Sylvia Plath, Edgar Allan Poe, och det av T.S. Eliot som jag läst. 🙂

    • Hej Petra!
      Nej, det är en väldigt okänd genre. Så är glad om jag kan sprida den lite 😀
      Åh jag älskar Sylvia Plath! Edgar Allan Poe har riktigt atmosfäriska dikter. T.S Eliot vill jag ärna läsa mer av. Har inte läst så mycket av honom.

Leave a Reply

