Tematrio: snygga omslag

Denna vecka tänkte jag hoppa på tematriotåget (får man kalla det så?).
Tematrio är skapat av av bloggen Lyrans Noblesser och anordnas efter vad jag förstår varje vecka. Veckans tema är tre böcker med vackra omslag. 🙂

*Magic går på jakt i sin bokhylla*

Okej! Jag hittade massor för jag är verkligen en av de där hemska personerna som ofta väljer bok baserat på omslaget… *vandrar bort i skam*
Men kom igen! Gör inte de flesta det? Litegrann i alla fall? Någon? Hallå? 😮

Här är i alla fall mina val:

Steampunk Bible: Detta är en bok om steampunkens historia som både är vacker på utsidan och på insidan. Jag rekommenderar den varmt då jag älskade alla inspirerande bilder men också lärde mig väldigt mycket av at läsa den 🙂

The Victorian Fairy Tale Book: Detta är en samling av sagor från den viktorianska eran. Underbart mysig att läsa. 🙂

Grimms Complete Fairy Tales: Klassiska sagor är aldrig fel att drömma sig bort med (även om orginalsagorna av Grimm ibland är chockerande mörka…). Och denna bok är sann skönhet! 🙂

Brukar ni välja böcker baserade på omslag ibland?

Har ni gjort en tematrio?

24 thoughts on “Tematrio: snygga omslag

  1. Verkligen fina böcker du valde ut!
    Jodå så är jag också.. Böcker är inte bara trevliga att läsa utan också att titta på, så visst faller jag för omslagen också 🙂

    • Hej Fanny!
      Tack! 😀
      Ja, när jag bromsar runt i bokaffärer så är det oftast bokomslaget som avgör.
      Men när jag letar böcker på nätet och på bloggar då blir det mer innehållet som får mig att fastna när jag läser recensioner osv.
      Men verkligen! omslaget betyder mycket och det är ju roligare att äga en vacker bok. 🙂

    • Hej Helena!
      Tack så mycket! 😀
      Ja, det är sant. I en bokaffär så avgör omslaget jättemycket om man plockar upp en bok eller inte.
      Men även om omslaget är fantastiskt så köper man ju inte en bok där baksidestexten verkar helt ointressant… ^^;;

  2. Åh, snygga omslag. Särskilt det till The Steampunk Bible. Jag har själv mycket lättare att få upp ögonen för en bok men snyggt omslag, än tvärtom. Och visst finns det x antal böcker i min hylla som jag köpt mest för omslagets skull. 🙂

Leave a Reply

