Soulless av Gail Carriger (bok + manga)

I dag ska vi ta en titt på den steampunkiga och paranormala romansen ”Soulless” av Gail Carriger och dess mangaversion. 🙂

Boken: ”Soulless” handlar om Alexia Tarabotti. Hon lever i ett viktorianskt London som kryllar av övernaturliga varelser.
Alexia själv är en så kallad ”prenatural”. En människa utan själ.
Detta innebär att hon kan förmänskliga övernaturliga varelser så som vampyrer och varulvar genom att ta på dem. Hon är fortfarande ogift vid den extremt höga åldern av 25! En så kallad ”ungmö” enligt den viktorianska världsbilden.

Alexia är viljestark, orädd och humoristisk. Hon är också uttråkad och vill gärna bidra på något sätt med sin förmåga. Men ingen tillåter henne tills hon blir indragen i ett mysterium som sätter alla övernaturliga varelser i fara. I samband med det börjar en romans utvecklas mellan Alexia och varulven Lord Conall Maccon. Allt detta leder till att Alexia har fullt upp i hela boken 😉 😛

Jag tyckte Soulless var väldigt rolig. Alexia är dessutom en cool hjältinna. Hon är väldigt självständig och har gott självförtroende. Trots att hon har en familj som inte är särskilt stöttande och ser henne som rätt misslyckad eftersom hon fortfarande är ogift och så där. Jag gillar också hur Alexia drömmer om att vara aktiv och utnyttja sin förmåga som själlös mer än hon drömmer om att ha en romans.

Jag gillar också hur denna bok driver med viktorianska sociala regler och hur språket gav mycket Jane Austen känsla. Dock så har jag lite samma problem med denna bok som jag ibland har med Jane Austens böcker och det är att min hjärna inte kan låta bli att höra allt inom mig på ett väldigt jobbigt hurtigt sätt. Det är något med tonen i språket… jag läser allt med ett käckt Sickan Karlsson -tonfall. Jag kan inte hjälpa det!!!
Detta är dock ingen kritik mot vare sig denna bok eller mot Jane Austen. Bara mot min hjärna haha 😄

Och en varning: Denna bok får en att vilja åka till London, klä sig i viktorianska kläder och dricka te. MER ÄN MAN VANLIGEN VILL! 😉

Mangan: Jag köpte mangan för att jag verkligen älskade tecknarstilen i den och jag måste säga att jag faktiskt föredrar denna historia som manga på sätt och vis. Mangan följer boken väldigt troget men storyn känns ännu mer tajt och allt går snabbare. Boken tog mig två dagar att läsa. Mangan ungefär 40 minuter. Men ändå kände jag inte direkt att något saknades. Den är vackert tecknad och har mycket humor. Karaktärerna är uttrycksfulla och minspelen är ofta väldigt roliga.

Jag ser fram emot att läsa både uppföljarna till första boken och nästa mangadel 🙂

Här under är lite exempel på tecknarstilen i mangan:

Jag tycker mangan är så fin så den är en av de böcker jag just nu har stående som dekoration 🙂

Låt oss avsluta med lite ögongodis i form av Gail Carrriger i egen hög person. So pretty! *_*
Och hennes kläder är underbara! My fashion goal in life liksom! ^_^

Har ni läst Soulless?

Vad tyckte ni?

18 thoughts on “Soulless av Gail Carriger (bok + manga)

  1. Intressant & jag gillar att du tagit upp både boken och serien, sedan är din klädstil magnifik ! Jag har inte utvecklat ngn blogg ännu & undrar om du kan tipsa om handböcker när det gäller copyright på bokomslag som publiceras på bloggen , har oxå för mig att man ska skicka förfrågan när man länkar ? Lev väl ! Kerstin Blom

    • Hej Kerstin Blom!
      Tack! Kul att du gillade inlägget! 😀 Ja, jag älskar steampunkkläder och önskar jag hade lika coola kläder som Gail Carriger. 🙂
      Kul att du vill utveckla din egna blogg! Du måste säga till mig när den är klar så jag kan följa dig. 🙂
      Tyvärr känner jag inte till några handböcker om bloggande och vet inte så mycket om copyright. Men just när det gäller bokomslag tror jag det är fair use att lägga upp dem på sin blogg. Eftersom när folk sprider bokomslag och bloggar om böcker så är det ju bara bra för boken. Det ger ju reklam. Jag har aldrig hört om någon bokblogg som blivit anmäld. Många länkar utan att fråga. Själv blir jag bara glad när någon länkar till mig. Men att be om lov för att länka är ju alltid trevligt så det kan man ju ha som regel att göra ändå. 🙂

      Lycka till och som sagt, ge mig din bloggadress när du har en egen blogg! 🙂

    • Hej Helena!
      Den reaktionen kan jag absolut förstå. Det är en väldigt lättsam och luftig bok.
      Det förekommer ju faktiskt riktigt rejält våld i den och jag tycker faktiskt att karaktärerna borde ha påverkats mer.

  2. Åh, så snygga kläder. Jag hade den här boken oläst i hyllan i flera år, men gav faktiskt bort den för ett tag sedan. Är lite nyfiken på serien, men samtidigt finns det så många andra böcker jag hellre vill läsa. Har bara hört bra saker, så kanske nån gång dock. 🙂

  3. har länge tänkt läsa Soulless som ett led i min stempunkutbildning. nu blev jag riktigt sugen på mangan! och jag skulle inte säga nej tack till vare sig Ms Carrigers midjemått eller hennes klädsel!

    • Hej A Room of My Own!
      Ja, steampunkutbildningen är något jag själv ständigt arbetar på att förbättra också 😉
      Jag tycker lugnt du kan köpa mangan. Den är grymt mysig!
      Åh! Samma här! Skulle gärna ha både midjemåttet och klädseln haha 😄

  4. Jag gillade verkligen de tre första böckerna i serien men en slutade Styxx att översätta dem så nu har jag de två sista kvar, men får läsa på engelska då. Saknar faktiskt Alexia lite!

  5. Åh, jag älskade hela serien – läste både den och manga-versionerna förra året. Tänkte ta tag i att läsa Carrigers andra serier också (någon gång…) Håller med om att man får en Austenkänsla – för mig är det bra då jag älskar Austens böcker. Jag tycker också att det är kul att se viktorianska kvinnor ur ett annat ljus. En charmig och rolig bokserie! Här har jag samlat mina tankar kring serien: http://whatyoureadin.blogspot.se/2015/12/lucka-19-fem-riktigt-bra-bocker-jag.html

    • Hej Mrs E!
      Eller hur! Den är så bra! 🙂 Ja, jag gillar också Austen men det är så dumt att jag alltid får den där konstiga rösten i huvudet när jag läser henne haha X)
      Tack för länken till ditt inlägg! Ska bli kul att läsa 🙂

Leave a Reply

