”Norrut åker man för att dö” av Ida Linde

I dag ska vi ta en titt på boken ”Norrut åker man för att dö” av Ida Linde. En bok om hur ett brott skapar ringar på tillvarons vatten och påverkar mängder av olika liv, om Norrland och om livet och döden. Inga spoilers i detta inlägg!

I första kapitlet får man följa hur en man och en kvinna kör runt och skjuter ett flertal människor. Varje kapitel därefter fokuserar på en ny person vars liv på något sätt är sammanlänkat med händelserna i första kapitlet.

Första kapitlet gjorde mig lite förvirrad då allt känns väldigt random. Man förstår inte alls varför det som händer sker. Men samtidigt gör det också början mer otäck. Det blir något mardrömsaktigt över det hela. Fruktansvärda saker händer men karaktärernas motivationer är ett mysterium.
Karaktärerna i kommande kapitel är lättare att förstå sig på. Även om man får umgås med varje karaktär väldigt kort så skiljde de sig verkligen från varandra och deras historier var alla engagerande.
Ett grundtema är hur handlingar får konsekvenser för så många på olika sätt. Tillvaron består av länkar mellan människor och vi kommer aldrig kunna se hela den större väven av öden som binder oss samman.
Livet och döden är en viktig dimension. Karaktärerna kommer alla i kontakt med döden på något sätt. Antingen genom att fundera över sin egen dödlighet eller genom att förlora någon.
Boken fokuserar också mycket på förändringen av själva Norrland. Både känslor av bitterhet och hopp.

Jag älskade verkligen språket i denna bok. Det är så poetiskt och flytande skriven. Tydligen använder författaren sig en hel del av låttextbitar från Bruce Springsteens album Nebraska. Det var inget jag tänkte på då jag inte är så bekant med den musiken men det är en cool detalj nu när jag vet om det och jag ska lugnt kolla upp albumet.

Mina favoritstycken i boken är när texten blir som en flod av tankar och associationer som tillsammans bildar händelser. Som i Jonsondelen. Det är bara så vackert och raffinerat. Det påminner mig lite om tekniken ”flödeskrivning” där målet är att skriva allt man tänker och inte någonsin lyfta pennan från pappret. Förstår att författaren nog har lite mer tanke bakom dessa stycken men det känns verkligen som om det är skrivet i ett andetag och det är så häftigt. Det visar hur tajt och bra det är.

En annan sak jag verkligen gillade var hur det fanns olika sexuliteter i denna bok. Alltid härligt med böcker som är mångfaldiga. Jag gillar också hur det inte görs en stor grej av det. Karaktärernas sexualitet är inte deras definierande drag utan bara ytterligare en del av dem.
Visst behövs även böcker som lägger fokus på upptäckandet av sig själv och processen av att ”komma ut” osv men det behövs också böcker så som denna, där olika läggningar är en del av vardagen och bara ännu ett litet fakta om karaktärer vars historier handlar om så mycket mer.

Avslutningvis så kan jag säga att jag verkligen gillade denna bok. Den var väldigt vacker och tänkvärd. Rekommenderas!

Har ni läst / vill läsa denna bok?

2 thoughts on “”Norrut åker man för att dö” av Ida Linde

Leave a Reply

