Bästa och sämsta filmerna 2015

Dags att recensera höjdpunker och ehm, mindre höga punkter under bioåret 2015 på ett väldigt ofulländat och totalt personligt sätt. YAY! 🙂

Låt oss börja med det som var sämst:

Pixels: Denna film lät så kul! Klassiska spelkaraktärer görs verkliga av aliens och attackerar jorden! Jag trodde inte det kunde bli dåligt men joooooo!!! Denna film var så sexistisk och ja… *magic försöker komma på ett starkt ord* DUM!!!
Seriöst, kunde det inte ha funnits åtminstone en cool nördig gamertjej? Hallå! Och seriöst, det finns en hel scen som är dedikerad till att den värsta förolämpningen som finns är att kalla någon för kvinna. Så extremt dåligt! Usch. Se den inte!

Jurassic world: Det var länge sen jag såg Jurassic Park men det var ju verkligen en bra film med engagerande karkatärer och rätt intressanta funderingar. Jurassic world är en blek kopia av Jurrasic Park. Karaktärerna och filmens upplägg är nästan exakt samma. Det är som om filmskaparna gjorde en checklista:
”Nu ska vi se… den första filmen hade en karaktär som inte förstod sig på barn. Det ska vi också ha. Check! Den första filmen hade två barn som behövde räddas. Check! Den hade en episk räddningscen med Tyrannosauris Rex. Check! Den hade en filosofisk debatt om vad som händer när vetenskapen går FÖR LÅNGT. Check! Det blir nog bra det här och så lägger vi också in lite scener som är filmade precis som de mest kända scenerna i första filmen. Check!”
Denna film hade verkligen inget nytt att komma med.
Jag tror faktiskt inte att det går att göra en uppföljare till Jurassic Park, eftersom karaktärerna i varje film begår exakt samma misstag och lär sig exakt samma saker. Lek inte med vetenskap och skapa inte dinosaurier! 😉
Och seriöst, de högklackade skorna hjältinnan springer runt i fast hon ska vara ute i skogen och fly från dinousarier?!?! Så fånigt! När barnen ska välja vem de känner sig mest trygga med väljer de bort hjältinnan och väljer den manlige hjälten (fast de just bevittnat hjältinnan när hon faktiskt beskyddar dem. Men de väljer ändå killen för… han är man?). Hela kärlekshistorien kändes också extremt framtvingad och klyschig. Jag fattar inte att Jurassic Park som kom ut 1993 hade bättre kvinnliga karaktärer än uppföljaren från i år…

Fantastic four: Denna var inte lika förolämpande dålig som Pixels eller Jurassic World, men den var verkligen INTE bra. Den kom liksom aldrig igång och blev spännande. Karaktärerna var så platta och de betedde sig väldigt orealistikt. Hela scenen där de får sina krafter är så dum.
Det byggdes även upp en slags konflikt mellan två karaktärer som var vänner i början och sen blir ovänner. Men inget av det följdes direkt upp utan på slutet var de plötsligt helt random vänner igen utan någon direkt förklaring. Ehm, okej… Med tanke på att det var ett så stort fokus på deras relation så hade det behövs lite mer payoff på det hela.
Och själva slutet? Så cheesy! ”Fantastic Four” borde inte vara ett namn de ger sig själva. Det borde typ vara tidningar som hittar på det namnet. De ska liksom själva skratta åt namnet men sen ändå använda det för att alla andra gör det. Men det är så pinsamt när de står och hittar på det själva och typ är helt: ”Men vi är ju FANTASTISKA!” Visst, de räddade just världen, men ändå! Lite ödmjukhet tack! Nej, nej alltså… ^^;;

Bäst:

Okej, nu när jag har avreagerat mig och varit MissNöjd ett tag så är det dags att återgå till MissMagic. 🙂 Låt oss titta på det bästa från 2015.

Amy: Denna dokumentärfilm om Amy Winehouse var lugnt det absolut bästa i år. En otroligt skickligt gjord dokumentär om en fantastiskt begåvad konstnär som pressades alldeles för hårt. Jag älskar Amys musik och jag är så ledsen över allt hon behövde gå igenom. Jag rekommenderar verkligen denna film.

Inside Out: Denna film var fantastisk! Jag både skrattade och grät. Jag tycker hela idén med att våra känslor lever inom oss som små figurer som styr var väldigt kul och orginell. Budskapet på slutet var också väldigt fint. Och jag älskar Sadness! Hon är BÄST! 🙂

Star Wars: The Force Awakens: Jag är sååååå GLAD att denna film var bra! Och inte bara bra! Riktigt bra! (Vad många utropstecken!)
Jag älskar de ursprungliga första Star Wars filmerna. De är fantastiska. Jag hatar de nya prequel filmerna. Uh neeeeej!!! The Phantom Menace är dock ganska underhållande… *Hundratals inbitna Star Wars fans kastar sig i ilska över Magic*
”Okej, okej! Inte bra! Underhållande!”

Hur som helst The Force Awakens blandade humor och allvar väldigt bra, actionscenerna var grymt snygga och jag älskade alla referenser till de gamla filmerna. Jag tyckte karaktärerna var bra och jag älskade att Rey var hjältinnan. Hon kan verkligen läggas till på listan över riktigt bra hjältinnor. 🙂 Den nya droiden var också såå söt och det kan hända att jag måste ha en samlarfigur av den… Just saying… 🙂

Mad Max Fury Road: Denna film har jag ju redan bloggat ett långt inlägg om HÄR. Men kort sagt, den är fantastisk! Bra action men också grymt bra karaktärer, story och worldbuilding. 🙂

Insidious, Chapter 3: Jag gillar verkligen Insidiousfilmerna. Första är dock bäst men denna 3:a var absolut mycket sevärd. Jag tyckte det var väldigt smart att huvudkaraktärens ben var brutet vilket ju gjorde att hon inte kunde fly. Detta var ett briljant sätt att höja skräckscenerna. Creepy!

Kingsmen The Secret Service: Detta är verkligen en film som inte bör tas på allvar. Men gör man inte det så är den hilarious! Har bra karaktärer, extremt cool action och humorn är (för det mesta) klockren. 🙂 Lugnt en film att se om för mig. 🙂

Mission Impossible (Rogue Nation): Jag tyckte denna innehöll det mesta jag kräver av en bra actionrulle. Snygga scener och bra humor. 🙂

The Martian: Har ju skrivit mer om både boken och filmen The Martian HÄR. Men kort sagt, sevärd film! Kul och spännande!

Mittemellan:

De filmer som var okej men inget mindblowing:

Avengers (Age of Ultron): Denna film var något av en besvikelse då jag älskar första avengers. Den här har många bra scener och idéer och är lugnt sevärd men… som helhet är den lite ojämn.

Antman: Denna var kul och underhållande. Bra action! Dock ingen film som dröjt sig kvar i mig…

Cinderella: Snygg film men sååååå onödig! Vad kom den med för nytt liksom? INGENTING! Bloggade om den HÄR. 

Crimson peak: Snygg också men verkligen ingen fantastisk story. Oh nej. Bloggade om den HÄR. 

Paranormal Activety (The Ghost Dimension): Ett bra avslut på denna skräckfilms serie. Paranormal activety filmerna har verkligen gått upp och ner men jag tycker denna knöt ihop dem helt okej 🙂

Insurgent: Är inget jätteengagerat fan av Divergent serien men tycker ändå att både denna film och första filmen är mysiga att se.

Ja, det var alla filmer som kommit ut i år som jag har sett. (Okej jag har säkert glömt en massa men, men..)

Vad tycker ni var bäst / sämst i år?

P.S Varför är inte Hunger Games med här? Jo för att jag inte hunnit se den ännu. *Skäms i ett hörn* Men den hade säkert hamnat på listan över de bästa filmerna… Hoppas jag 😛 D.S

10 thoughts on “Bästa och sämsta filmerna 2015

  1. Natsumisan

    “Inside Out” såg jag nyligen och den gillade jag 🙂 “The Martian” är helt waah bästa<3
    Avengers såg jag med (jag är inget fan, men min pojkvän och väninna är det så jag hänger med i biosvängarna ibland ändå, haha). "Insurgent" såg jag också nyligen (läste hela Divergent-serien iår. Jag gillade första boken men sen varrt det bara värre och värre (my opinion)… men ja…en film kvar då! xD Jag skulle också ha sett sista Hunger games-filmen! Men tror jag väntar till bluray-släppet istället :3 (har inte läst böckerna, men nån dag kanske jag gör det) ^^

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Natsumisan!
      Åh ja! Inside Out är fantastisk och The Martian är också en guldklimp 🙂
      Ah, ja denna nya Avengers var sådär. Men första älskar jag. Är totalt Marvelbesatt så… 😀
      Hmm, synd att Divergent böckerna tappade sin braighet. ^^ Så synd när när det blir så med serier som börjar bra. 😦
      Åh jag rekommenderar Hunger games böckerna. Filmerna är rätt bra men böckerna är fantastiska! 😀 Rekommenderar dem!

      Reply
  2. Petra

    Haha, jag gillade Jurassic World. Det är nog en av mina favoriter från i år. I övrigt så tyckte jag också om Avengers: Age of Ultron, Mockingjay part 2, The DUFF & Paper Towns. 🙂

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Petra!
      Ah, bra att du gillade Jurassic World! Den behöver lite positivitet efter min långa rant om den 😉
      Jag tyckte också om Avengers: Age of Ultron men kände att den inte levde upp till första filmen…
      Mockingly part 2 är jag så taggad på att se! 😀 Ska gå nästa vecka 😀

      Reply
  3. maaretta

    “Far from the madding crowd” älskade jag. Romantiskt på en mogen och seriöst sätt med bra skildring av en enviss kvinna och tre helt olika män som förälskar sog i henne.
    “Taxi Teheran” är sååå originellt och fantastiskt att jag dör.
    Annars blev det inte så mycket film förre år.

    Reply

Leave a Reply

