The History of the Snowman av Bob Eckstein

I dag ska vi ta en titt på faktaboken ”The History of the Snowman” av Bob Eckstein. Jag läste denna bok som reserach för mitt inlägg om snögubbar på min övernaturliga blogg. Men det var en väldigt intressant bok så jag vill prata lite om den här på cabinettet. 🙂

Detta är en väldigt rolig bok som går igenom snögubbens historia. Istället för att börja i det förflutna och gå fram till vår tid som de flesta historieböcker så gör denna bok tvärtom. Den börjar med att titta på snögubbens roll idag inom reklam och popkultur för att sedan gå bakåt. Jag gillade detta upplägg eftersom det gör att man som läsare får vara med författaren på jakten efter den första snögubben.

Det är verkligen en faktabok skriven med humor. Skämten växlar dock mellan ”Hmm” till ”HAHAHAHA”. 😉

Lolade åt vykort och bildbeskrivningen ovan.

Snögubben är ju en väldigt neutral figur. Den klassiska snögubben har inga religiösa anknytningar utan är bara en rolig lekfull vinterfigur. Det är förmodligen därför som snögubben har använts på så många olika sätt. Snögubben är en blank vit duk så att säga . ^^

Personligen så har jag mest förknippat snögubben med söta och snälla julkort och barnböcker.
Så det var kul (och lite chockande!) att upptäcka alla roller och betydelser snögubben haft genom tiderna. Allt från politiska satirsnögubbar till fulla snögubbar som dreglar över pinuppor på vykort.

”The History of the Snowman” tar också upp mycket intressant historisk fakta om snö och snöskulptering rent allmänt. Till och med den mytomspunna snömannen får vara med på ett hörn vilket Magic gillar! Oh ja! Yay!

En historia i boken som fascinerade mig extra var från Ryssland.
Anna Ivanovna (kejsarinna på 1700-talet) hade en elak humor som hon var beredd att gå långt för. Hon byggde ett ispalats för ett bekant par och tvingade dem att spendera sin bröllopsnatt där.
Hundratals konstnärer arbetade på palatset och fick verkligen utlopp för sin kreativitet. Palatset var 16 meter långt och 5 meter brett. Snöskulpturer dekorerade väggarna, det fanns en delfinfontän och en elefant i naturlig storlek. Allt gjort i is.
Man målade isfönsterkarmarna för att de skulle se ut som marmor (Stenen! Jag felstavade INTE ”mormor”)
Tydligen ska det också ha funnits en fullt fungerande isklocka med mekanik gjord i is. Svårt att tro dock ^^

Det stackars bröllopsparet fick en säng med täcken och kuddar gjorda av is. De fick nerfrusna nattkläder och istofflor. Det enda som inte var av is var en kortlek…
Häftigt och fascinerande bygge men så hemskt att några tvingades sova där.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag rekommenderar denna bok varmt… Nej, vänta! Så kan jag ju inte göra! Då kanske nån snögubbe smälter.. Jag menar att jag rekommenderar boken kallt. Phu, crisis averted.

Perfekt vinterläsning btw!

Vill ni läsa The History of the Snowman?

2 thoughts on “The History of the Snowman av Bob Eckstein

Leave a Reply

