Pocketshops julutmaning del 1

Har varit väldigt aktiv på instagram denna advent och gjort pocketshops julutmaning där man ska berätta om en bok på ett nytt tema varje dag. Tänkte lägga upp mina svar här med 🙂

Böcker jag läser just nu: ”Of Mice and Men” är riktigt bra. ”Hägring 38” av Kjell Westö var också bra och grymt bra skriven. ”Hungergames” är super! 🙂

En bok som är bättre än filmen: ”Coraline” av Neil Gaiman.

En bok jag aldrig läst ut: Jag får säga Tao Zero här. Den började väldigt bra och hade ett väldigt fängslande första kapitel. Men sen gick det bara utför. Riktigt trista karaktärer. Handlar om 25 kvinnor och 25 män som åker i ett rymdskepp på väg till en annan planet. Men sen händer en olycka med skeppet som kort sagt gör att för varje dag som går på skepet så går supermånga år för universum. Så alla på jorden hinner dö. Boken handlar om hur detta faktum bryter ner karaktärerna psykiskt. Intressant idé men utförandet var inte det bästa så jag gav snart upp.

En bok som betytt mycket: Ni kan ju se på min samlign av figurer att ”Frankenstein” av Mary Shelly (och även 30-talsfilmerna) betytt mycket. 🙂

En svår bok: Jag hade svårt att ge ett svar på detta tema. (Svårt med en svår bok? ^^) Men Faust är onekligen lite tung att läsa eftersom nästan allt är på vers. Man måste vänja sig och komma in i det.

En bok som gör mig glad: Denna bok om vintagemode fyller mig alltid med inspiration.

The bok som jag tar med till en öde ö: ”Solitary Witch” av Silver Raven Wolf. Då kan jag ta mig från ön med hjälp av magi! 😉 Jag vet att Silver är en omdebatterad författare men jag tycker i alla fall att denna bok är en fantastisk faktakälla.

Bästa boken i år: Detta är lite fusk då jag faktiskt läste om denna i år och inte läste den för första gången. Men den är en fantastisk överblick över filosofins historia. Rekommenderas!

En bok jag ville aldrig skulle ta slut: Min favoritbok såklart! 😀

Den bok jag läst flest gånger: Lotta-böckerna av Merri Vik. De har jag läst om nästan varje sommar sen jag var liten. Älskar dem! Skrattar lika mycket fortfarande. BÄST helt enkelt. 🙂

Den här läser jag i jul: Jag vill läsa ”The Female Man” av Joanna Russ och min bok med Sheridan Le Fanus samlade verk.

En rolig bok: P.G Wodehouses historier om Jeeves är otroligt loltastic! Har älskat alla jag läst.

Så det var mina val so far. När advent är över lägger jag upp resten.

Någon annan som gör denna utmaning?
Skicka mig gärna er instagram. 🙂

(Även om ni inte gjort utmaningen så säg gärna er instagram ändå!^^)

4 thoughts on “Pocketshops julutmaning del 1

Leave a Reply

