Nyårslöftesboktaggen

Jag blev så glad när jag såg att Petras bokblogg taggat mig att göra Nyårslöftestaggen. 🙂 So here it goes! Alla böcker jag vill läsa nästa år.

1. En klassiker jag lovar att läsa

Åh, det finns SÅ många klassiker jag vill läsa alltså…. So many classics so little time. Men de jag prioriterar mest nu och som står närmast på läslistan är 1984 av George Orwell, Catch-22 av Joseph Heller och The Catcher in the Rye av JD Salinger.
Sen vill jag läsa ännu fler böcker av Jane Austen och gärna något av Dostoyevsky och Tolstoy.
Kan någon stanna tiden för alla utom mig under tre år så jag bara kan ägna mig åt läsning?

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta

George Manns bokserie om Newbury & Hobbes.
Detta är en steampunkbokserie med övernaturliga inslag. Den handlar om Sir Maurice Newburry som är en “investigator of the Crown” och hans assistent Veronica Hobbes. Böckerna har väldigt mycket Sherlock Holmeskänsla och hög mysfaktor. Jag har läst de två första som ni ser på bilden ovan och älskar dem. Ser fram emot att kolla upp resten 🙂

3. En bokserie jag lovar att påbörja

The Lunar chronicles av Marissa Meyer. En serie som blandar sagor med science fiction. Allvarligt, kan det bli bättre? Nej, nej jag tror inte det alltså. Det skulle vara om böckerna hade vackra utgåvor med intressanta dockor på framsidorna… Men vad är oddsen för…

Ahhhh!!! Det har de! Ghaaa ge mig!!! 🙂

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av

Jag vill hemskt gärna läsa något av Haruki Murakami. Alla pratar om honom och jag är helt: *Blank face*
Hans böcker verkar så underbart konstiga! *_*

5. En bok jag lovar att läsa om

Hmm, jag har böcker jag typ alltid är i processen av att läsa om. Böcker vars språk jag gillar och som jag läser lite här och där i med jämna mellanrum så som The Great Gatsby och The Martian Chronicles. Men annars så säger jag någon faktabok här.
Jag skulle gärna läsa om “The Hermetic Link av Jacob Slavenburg, “Drömmens väg” av Marie-Louise von Franz, “Egyptisk Magi” av Cassandra Eason, “En dold Gud av” av Stefan Einhorn, “Tarot” av Joakim Helwig och Lars Holm och “Alien Agenda: Investigatiing the Extraterrestrial Presence among us” av Jim Marrs. Friska upp mitt minne lite på all intressant fakta i dem 🙂

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska

Varför skulle jag läsa en genre jag inte läst något ur? Då är det ju förmodligen en genre som inte intresserar mig LOL. XD (Typ deckare. De intresserar mig nästan aldrig… Dock finns undantag men jag är väldigt picky ^^)

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa

Jag vill läsa “Mause” av Art Spiegelman. Den handlar om författarens far och hur han överlevde Förintelsen. Det verkar som en väldigt stark och välgjord serie.

8. En novell jag lovar att läsa

Vill läsa fler noveller av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag läste novellen “Det som nästan kväver mig” av henne och tyckte den var fantastisk.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa

Jag vill gärna läsa Patchwork av Ellen Banda-Aaku. Jag fick tips om den av min vän som bloggar på Ruby Soup with Pearl Juice. Hennes inlägg om boken finns HÄR.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa

Neromancer av William Gibson. Den boken regnar in i mitt liv från alla håll. Jag köper den, folk tjatar på att jag ska läsa den, folk ger den till mig…. Den bokstavligt taget omringar mig. Men det är lugnt. Jag vill ju väldigt gärna läsa den. Den verkar super. Cyberpunk liksom 🙂

11. En debut jag lovar att läsa

Jag är sugen på att läsa “The Thing About Jellyfish” av Ali Benjamin. Det verkar som en intressant historia om sorgebearbetning och vänskap.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans

Oj, jag brukar inte döma ut bokserier så ofta med undantag för de uppenbara så som 50 Shades och Twilight. Men ingen av dem tänker jag ge en chans i år. Jag vill ha ett trevligt 2016, ju! 😉 Så inga nya chanser här inte ^^

Jag taggar alla som vill göra denna tagg!
Men tittar lite extra menande på Hanneles Bokparadis, Natsumisan, Yvannas Böcker och Ruby Soup with Pearl Juice. 😉

5 thoughts on “Nyårslöftesboktaggen

  1. Pingback: New Year´s Book Resolutions: Books I Promise To Attempt To Read | Ruby Soup with Pearl Juice

Leave a Reply

