Golf in the year 2000

Golf in the year 2000 är inte någon tråkig golfhandbok som det kanske verkar som baserat på titeln. Oh, nej! Detta är en science fictionbok skriven av Jay McGullough 1892. Hur awesome är inte det? 🙂
Jag älskar udda 1800-tals böcker. Så när jag läste om Golf in the year 2000 på en av mina nätvandringar så var jag bara tvungen att omedelbart klicka hem den från Amazon.

Boken handlar om en golfare, Alexander Gibson, som somnar in i en riktig Törnrosasömn och vaknar upp på 2000- talet. Han är kvar i samma hus som han somnade i. Tydligen fick de nya husägarna bara acceptera att i husköpet så ingick det en sovande man från 1800-talet. LOL! Jag hoppas att huset åtminstone hade en svimmingpool för att väga upp för den sovande gynnaren…
Boken följer Alexanders utforskande av 2000-talet. En tid där männen i princip endast ägnar sig åt (en uppdaterad version av) golf och kvinnorna klär sig i manskläder och styr samhället. Först tyckte jag detta var coolt tills en replik i stil med detta kom: ”Det är skönt för oss män att kvinnorna sköter samhället så vi bara kan slappa och spela golf.” Hmm, det blev just mindre feminisktiskt ja. Huvudpersonen gillar inte heller framtidskvinnorna. De är för mycket för honom och han känner att det gått utför med det kvinnliga könet. Suck.

På den positiva sidan så är det humorn som gör denna bok underbar. Bara författarens förord är hilarious. Låt mig citera:

”Why this book was written, I dont know. It´s not meant to instruct; you´ll have no doubt of that, after you have read it. It´s not meant to- I don´t even know what it´s not meant to do, any more than what it is.”
”I began with the intention of having a moral, but I hadn´t gone very far when I forgot what the moral was, so I left it out.”

Haha, jag älskar det!

Så om man kan bortse från den föråldrade könssynen så rekommenderar jag denna bok varmt för lite lätt, underhållande läsning. 🙂

Jag var på science fictionmässan idag btw vilket var underbart! 😀 Det kommer snart ett inlägg om det 🙂

Kram!

2 thoughts on “Golf in the year 2000

Leave a Reply

