Topplista: favoritcitat från böcker.

I dagens inlägg blir det en toplista över tio citat jag gillat från böcker jag läst (framförallt under det seanste året men fuskar och lurar in lite andra favoritcitat med… Hysch! Säg inte till nån!)

Jag såg denna topplista på Petras bokblogg (en ny favoritblogg för mig) och tyckte den verkade kul 🙂

So here we go! 🙂

“Your science can save a man’s life, but imagination makes it worth living.”
Natasha Pulley, The Watchmaker of Filigree Street

(Denna bok + jag = love! Läs mitt inlägg om den HÄR)

“Grown-ups don’t look like grown-ups on the inside either. Outside, they’re big and thoughtless and they always know what they’re doing. Inside, they look just like they always have. Like they did when they were your age. Truth is, there aren’t any grown-ups. Not one, in the whole wide world.”
Neil Gaiman, (The Ocean at the End of the Lane)

(Bra ord från en magisk bok!)

“Words can be like X-rays if you use them properly — they’ll go through anything. You read and you’re pierced.”
Aldous Huxley, (Brave New World)

(Alla bokälskare och citatsamlare kan relatera till detta)

“I thought the most beautiful thing in the world must be shadow, the million moving shapes and cul-de-sacs of shadow. There was shadow in bureau drawers and closets and suitcases, and shadow under houses and trees and stones, and shadow at the back of people’s eyes and smiles, and shadow, miles and miles and miles of it, on the night side of the earth.”
Sylvia Plath (The Bell Jar)

(Jag älskar denna bok och detta citat är en av mina favorit ever!)

“He had one of those rare smiles with a quality of eternal reassurance in it, that you may come across four or five times in life. It faced, or seemed to face, the whole external world for an instant and then concentrated on you with an irresistible prejudice in your favor. It understood you just as far as you wanted to be understood, believed in you as you would like to believe in yourself.”
F. Scott Fitzgerald (The Great Gatby)

(The Great Gatsby är en av mina favoritböcker of all time. Och detta citat är en stor favorit.)

“The only thing that makes life possible is permanent, intolerable uncertainty: not knowing what comes next.”
Ursula K. Le Guin, (The Left Hand of Darkness)

(Läs min recension om denna bok HÄR)

“How to Commit the Perfect Murder” was an old game in heaven. I always chose the icicle: the weapon melts away.”
Alice Sebold, (The Lovely Bones)

(Jag hade svårt för vissa saker i storyn i denna bok men den är onekligen en av de bästa böcker jag läst rent språkmässigt. Så målande och bra.)

“I said: “Do shut up, ” for I felt infuriatingly left out — a tugboat while she, glittery voyager of secure destination, steamed down the harbor with whistles whistling and confetti in the air”
Truman Capote, (Breakfast at Tiffany’s)

(Läste nyligen om denna bok. Den är inte bra rakt igenom och har sina sämre inslag men jag älskar språket och Holly)

“Sometimes you make choices in life and sometimes choices make you.”
Gayle Forman, (If I Stay)

(Ligger mycket i det)

“If there’s anything more important than my ego around, I want it caught and shot now.”
Douglas Adams, (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy)

(Seriöst, inget slår denna bok!)

Så det var mina favoritcitat från i år och… ja, andra år…

Om någon av er läsare gör en sån här lista så säg till mig! 🙂

6 thoughts on “Topplista: favoritcitat från böcker.

  1. Bra lista! Själv inte reflekterat på det så mycket, men här är några från mig (Ungefär):

    “If you are religious, then remember that this bomb is Man’s challenge to God. It’s worded quite simply: We have the power to destroy everything that You have created. If you’re not religious, then look at it this way. This world of ours is 4 600 000 000 years old. It could end in an afternoon” – Arundhati Roy, “The end of Imagination”,
    (en artikel om den ultimata skräcket: atombombets existens. Den här repliken har stannat med mig ändå sen jag läste artikeln i tonåren).

    “Trust is fine, but control is better” – “The Piano Teacher” av Elfriede Jelinek
    (oftast den cyniska åsikten förtryckande/odemokratiska föräldrar, vårdare och politiker har, om man frågar mig).

    “Money plays games with people” – “Lust” av Elfriede Jelinek
    (kapitalismen i en nötskall)

    “If you loved someone, you loved him, and when you had nothing else to give, you still gave him love” – “1984” av George Orwell
    (Finns ingen bättre skildring och förklaring av vad kärlek är för nåt skrivit av mänskligheten än den här meningen. Punkt slut).

    “-Vi lever i ett fritt land, säger magistern.
    – Alla har rätt att göra sig olycklig på sitt eget sätt, säger mamma”. – ”Med mej är allt okej”av Guus Kuijer
    (Jag är inte emot att hjälpa folk som för illa och har kris, men samtidigt har jag upplevt att IBLAND kan vissa människor ha sådana problem att man kan faktisk inte hjälpa dem. Man kan bli fast i deras destruktiva cirkel och även om det gör ont, måste man veta “when to baile”.)
    (Ps. “Brave new world” har också en liknande citat där Johnny kräver sin rätt att vara olycklig 🙂 men det är i en annan kontext kanske…)

    ”I never understood why people said things like that when bad things happened. Somebody got sick. Somebody had a heart attack. Got cancer. Had a car accident. Got raped. Dropped dead. Black people were enslaved. Hung from trees. Hitler killed 6 million Jews. The Native Americans are almost gone. And all I hear people around me say was that it was God’s will. If this was true, then God is terrible and demented!” – “That mean old yesterday” av Stacey Patton
    (Jag ser mig själv i denna citat så himla mycket).

    “She looked out the window her whole life, the way so many women sit with their sadness on an elbow” – “The house on Mango Street” av Sandra Cisneros
    (Poetisk skildring av livslång sorg)

    Vad tycker du om mina val? 🙂

    • Hej Maaretta!
      Åh stort, stort tack för din kommentar! 🙂 Så roligt att få läsa dina val.
      Väldigt starka och bra citat! Gillar alla på olika sätt men om jag ska välja ett så blir det det av George Orwell. Väldigt klockrent!

  2. Jättekul att läsa, och fina citat. Min favorit är det från The Bell Jar. Som ju är en fantastisk bok (trots att det var så många år sedan jag läste den senast). 🙂

Leave a Reply

