Crimson Peak

Idag ska vi ta en titt på den bioaktuella filmen Crimsen Peak. 🙂 En spökhistoria i gotisk tappning.

”Crimsen Peak” utspelar sig i början av 1900-talet och handlar om en ung kvinna med författardrömmar, Edith Cushing. Hon får besök av sin döda mammas spöke som varnar henne för Crimsen Peak. Edith har dock ingen aning om vad Crimsen Peak är så hon fattar inte alls vad hon ska se upp för… (Bra tänkt där mammaspöket. Kanske bra att ge lite detaljer nästa gång du varnar någon?)
Edith lär känna ett mystiskt syskonpar, Thomas och Lucille, och förälskar sig i Thomas. Men trots den nya romansen så är livet inte frid och fröjd. Hemska hemligheter från det förflutna försätter snart Edith i livsfara…

Filmens huvudtema är den mörka sidan av kärlek. Kärlek som blir till besatthet och kärlek som är destruktiv.

Crimsen Peak är en film som är genomsyrad av symboler. Allt från karaktärernas kläder till miljöerna de rör sig i speglar olika element av handlingen och deras personligheter.
Thomas och Lucilles kläder är strama och ger dem en nästan statylik kvalitet. Detta får dem att kännas gammeldags. Jag läste att till skillnad från Edith och de andra karaktärernas kläder så var Thomas och Lucilles kläder handsydda. Detta visar att Edith tillhör framtiden medan syskonparet är präglade av sitt förflutna.
(Ehm btw så märkte jag ju totalt när jag såg filmen att kläderna var handsydda. Så uppmärksam är jag. LOL. *Poserar som Sherlock Holmes*)

En viktig symbolisk bild som återkommer genom filmen är att Edith förknippas med fjärilar och Lucille med malar.
Man kan hitta bilden av malen överallt där Lucille är. Malmönstrade tapeter, möbler, skuggor och så vidare.
Ediths fjärlistema är lite mer subtilt men ändå ständigt närvarande. Hennes färglada kläder sticker ut fjärilslikt i kontrast till de murriga miljöerna.
Genom att återkomma visuellt till dessa insekter så fördjupar filmen Edith och Lucille som karkatärer och deras relation till varandra….

I det gröna stycket kommer spoilers! Se upp för dem! De bits!

Man får även se att Lucille har en burk i vilken hon dödar fjärilar. Precis efteråt är Edith i en hiss. På detta sätt visar filmen Edith som fjärilen i Lucilles burk.
Jag gillar verkligen att filmen har denna typ av detaljer.

En annan sak jag gillar är att spökena faktiskt inte är farliga utan visar sig för Edith för att varna henne.
De sanna monstren är människor.
Den första spökscenen med Ediths mamma är väldigt läskig (seriöst! Mammans fingrar! Ghaaa!!) men ju fler spöken som dyker upp i filmen desto mindre kusliga blir de. Detta är väldigt smart gjort då det speglar Ediths relation till spökena. De är själva offer och de vill Edith väl. När jag såg denna film på bio så satt det några killar bredvid mig som argt sa med jämna mellanrum att ”denna film var ju inte ett dugg läskig.” Men jag tror inte att Crimsen Peak någonsin menade att vara läskig. Den vill framför allt vara en psykologisk historia om när kärlek blir förvrängd och farlig.
Crimsen Peak är väldigt tydligt inspirerad av den gotiska litteraturen men med många uppfriskande twistar. Edith räddar sig själv till exempel.

För mig är Crimsen Peak en väldigt imponerande film rent visuellt. Älskar huset där Lucille och Thomas bor. Deras hus är sin egen karaktär. Det är så obehagligt och mäktigt.
Det har verkligen lagts ner mycket jobb på detaljer och på att skapa en kuslig atmosfär. Gotiskt ögongodis liksom. ^^
Tyvärr så måste jag säga att denna film (trots sina styrkor) inte riktigt vann över mig. Om man bortser från det visuella så kändes historien ganska ointressant. Den kommer inte direkt med något nytt. Den chockerande twisten kändes billig och var lätt att förutse. Dessutom blev filmen så dramatisk på slutet att jag började skratta fast jag är rätt säker på att det inte var meningen… Jag tycker första delarna av filmen funkar riktigt bra. Den är kuslig och spännande. Men sen känns det som om allt går utför på slutet. Filmen ändrar på något sätt ton. Så nja… inte riktigt min grej rakt igenom.
Jag tycker absolut att Crimsen Peak är värd en tittning men det är tyvärr inte en film jag känner för att se om.

Har ni sett Crimsen Peak?

Vad tycker ni?

6 thoughts on “Crimson Peak

    1. missmagicgirl Post author

      Hej Petra!
      Ja, jag tycker absolut du ska ge den en tittning. Den är väldigt vacker och visuellt slående även om slutet är lite sisådär 😛
      Hahah sant. Tom är ett bra argument 🙂

      Reply

Leave a Reply

