Ut av Theodor Hildeman Togner

I dag ska vi ta en titt på ”Ut” av Theodor Hildeman Togner.
Det är en bok som svävar någonstans mellan poesisamling och roman och fokuserar på könsidentitet och att förstå vem man är.

Jag fick tips om Ut när jag och en vän diskuterade var gränsen går mellan en dikt och en berättelse.
Ut innehåller många surrealistiska stycken som tillsammans bildar en slags lång dikt. Här och där kommer det också dialoger och kortare berättande stycken. Tillsammans blir de en historia.
Språket är väldigt poetiskt och målande. Jag gillar verkligen hur historien växer fram väldigt fragmentariskt. Först förstår man inte alls vad som pågår men vartefter att man läser klarnar allt.

Gillar delen ovan där samma ord bildar ett mönster. Älskar hur Theodor genom detta fått in lite visuell poesi i boken.

Ut beskriver berättarens barndom och känslorna av att ses som flicka utan att känna sig som det. Berättarens relation till det feminina är det starka temat. Att dras till kvinnligheten i andra men samtidigt må dåligt av sin egen kvinnlighet.
Genom boken presenteras ett flertal flickor som alla representerar huvudpersonens egen resa och självinsikter. Olika sätt att relatera till sig själv, sin omvärd och sin könsidentitet.
Boken börjar med berättarens förvirrade känslor kring klasskamraten Natalja som liten. Boken slutar när berättaren är vuxen och har ett one night stand med en kvinna Rebecca. Där känslan av att vara i fel kropp blir tydligare än någonsin.

Blommor är en central symbol i boken. Blommor är en vacker symbol för det feminina och jag tycker användandet av blommor i denna bok är genialiskt. De är något som är traditionellt vackert men som visar sig vara kvävande. I diktstyckena fylls berättarens rum av rosor och det växer fram rosor ur huvudpersonens kropp. Rosorna suger sig fast och spricker fram ur huden.
Detta visar relationen till det feminina. Det är vackert när det är utanför huvudpersonen men inget som huvudpersonen själv vill bestå av.

Ovan kan ni läsa bokens baksidetext som består av ett utdrag ur boken. Det ger en bild av det poetiska språket.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag verkligen tyckte denna bok var en stark och berörande läsupplevelse som jag varmt rekommenderar.

Har ni läst / vill läsa ”Ut”?

(Btw missa inte att läsa min webcomic! Avsnitt två av den kommer denna vecka. Läs första delen av den HÄR) 🙂

10 thoughts on “Ut av Theodor Hildeman Togner

  1. maaretta

    Åh, låter fint med en bok om en transman! Själv har jag den finska romanen “Poika” av Marja Björk (den handlar om en tonårs transpojke) i min tbr högg. Jag addar det här så jag kan läsa dem back to back! 🙂

    Reply
      1. maaretta

        Ack, tror det finns inte än 😦 men få se om finska översättare får mer job!
        Intressant nog med att “Poika” var inspirerad av författarens egen barn, som hon sa hon förstod sig inte på och skrev denna bok frö försoning och för att göra transpersoner mer synliga i Finland. få nu bara se om jag hittar “Ut” på biblan!

Leave a Reply

