The Martian (bok och film)

I dag ska vi ta en titt på boken ”The Martian” av Andy Weir och den bioaktuella filmatiseringen med samma namn.
En science fictionhistoria om austronauten Mark som blir strandad på Mars.

Boken: The Martian är en väldigt teknisk bok. Mark beskriver allt han gör för att överleva, hur han gör det och varför det funkar. Om det inte var för den enorma humor som genomstrålar alla beskrivningar så hade denna bok kunnat bli olidligt tung. Den har betydligt mer plot än historia. Med det menar jag att den har många händelser och problem som måste övervinnas. Men den har inte så mycket historia i form av karaktärsutveckling, psykologi eller filosoferingar/ frågor.

”The Martian” är upplagd så vi får läsa om Mark i jag-form genom hans loggar under sin tid på Mars. Sen är det allvetande berättare när man får läsa om vad som samtidigt händer på jorden.
Marks starkaste drag är hans humor vilket gör hans loggar så underbara att läsa. Humorn tycks också vara Marks sätt att hantera krissituationer. Genom humor håller han sig upprätt och lyckas kämpa vidare för att överleva.
Men samtidigt så gör logg-upplägget att mest fokus läggs på den vetenskapliga biten och inte på Marks personlighet, bakgrund eller känslor. Detta är synd. Jag hade gärna sett lite mer karaktärsutveckling.

Så hur relalistisk är The Martian? Jag vet, udda fråga när man pratar om en science fiction bok men eftersom Martian är 70 procent vetenskapliga beskrivningar och 30 procent karaktärer så var det inte utan att jag började undra. Faktiskt.
När jag var på Science fictionkongressen i Linköping så deltog jag i en diskusionsgrupp om denna bok. Där pratade vi lite om detta och jag fick veta att tydligen så ska det mesta tyyyyp, kaaaaanskeeee, om man har tuuuuur…. fungera. Det mest orealistiska i boken är sandstormen då det inte kan bli så brutala stormar på Mars. Men jag tycker det är helt okej att the Martian tänjer lite på vad som är möjligt och inte. Det är ju trots allt det som böcker är till för. 🙂 Att boken fick mig att börja googla på överlevnadstips på Mars är ju i sig ett plus. 🙂

Filmen: Oki, låt oss prata om filmen. 🙂 Jag måste säga att detta är en av få gånger då jag faktiskt gillat filmen mer än boken. Jag tyckte att historien blev mer tajt och spännande när jag fick se allt istället för att läsa det. Filmen är väldigt bra klippt med växlingarna mellan vad som händer på jorden och vad som händer på Mars. Soundtracket är effektfullt och skådisarna är jättebra.
Vissa scener var dock lite överdramatiserade jämfört med boken. Jag tycker inte att det förstörde filmen men det var, ja lite onödigt. Boken är dramatisk nog och filmen hade inte behövt skruva till allt ännu mer. Sen störde jag mig på att alla rymdresande tjejer hade smink. Seriöst, det är helt orealistiskt! Är det verkligen så hemskt att visa en tjej som ser osminkad ut på film? Är det det Hollywood? ÄR DET DET??!! 😮
Ja, ja men filmen är härlig, mysig och spännande! Rekommenderar den varmt! 🙂

(I det gröna stycket kommer spoilers! Scrolla förbi om ni inte vill veta!)

Teman, budskap och slut: Budskapet i boken och budskapet i filmen är väldigt olika. Förutom överlevnad så är det starkaste temat i boken hur långt människor som grupp är beredda att gå för att rädda ett enskilt liv. Boken framställer det engagemang som allmänheten, Nasa och andra länders rymdprogram visar för att rädda Mark som ett bevis för mänsklighetens godhet.
Jag hade själv ganska svårt för detta budskap. Visst är det sant att det är fint hur alla går samman för att rädda Mark men samtidigt så lider en massa människor på jorden hela tiden och mänskligheten går inte samman för att hjälpa dem. Mark vinner folks engagemang för att hans situation är så unik och därför blir framlyft i pressen. Men samma engagemang ges inte till alla andra som behöver hjälp. Därför känns bokens budskap inte bra för mig. Istället för att börja tänka på människornas godhet började jag tänka på motsatsen…

Filmens budskap är mycket bättre.
Filmens slutkläm är att inte ge upp. När man ställs inför utmaningnar (Ni vet, som att strandas på Mars…) så ska man kämpa på och ta en sak i taget. Börja med ett problem och gå vidare stegvis.
Detta budskap kändes bättre för mig än bokens. Också en anledning till att jag gillar filmen bättre. 🙂
Slutet av filmen är också bättre än bokens. Boken slutar väldigt tvärt. Som läsare undrade jag hur Mark skulle klara av att komma hem. Skulle han drabbas av PTSD när han kom hem? Vad gör han efter allt som hänt?
Filmen avslutas när Mark håller ett föredrag och berättar om sin upplevelse. Man får se att han mår bra och har gått vidare till att lära ut sina kunskaper och dela sina erfarenheter med aspirerande austronauter.
Det kändes som ett väldigt bra avslut och mycket mer tillfredställande än boken som slutar precis när Mark blir räddad.

Jag gillade ”The Martian” som en lättsam underhållningsbok. Läste hela på tåget mellan Stockholm och Malmö och tyckte boken var ett bra ressällskap. ^^ Om man vill ha en mer djup, tankeväckande bok så är inte The Martian den rätta. Men vill man ha en spännande och humoristisk överlevnadsbok så rekommenderar jag ”The Martian”. 🙂
Men om ni bara vill se filmen så stöttar jag er i ert beslut. 🙂 Den är verkligen spännande och rolig.

Har ni läst The Martian?

Har ni sett filmen?

Vill ni se eller läsa?

18 thoughts on “The Martian (bok och film)

  1. Åh superbra inlägg! Jag har bara sett filmen så kan inte säga något om boken, men för mig känns detta som en sån historia som fungerar som bäst på film. Det är roligt att veta att boken bygger en del på humor, för filmen är också ganska humoristisk tycker jag. Jag älskar dessutom det faktum att eftersom Mark endast kan lyssna på discomusik, att det även är filmens soundtrack. Det gjorde liksom hela Marks situation lite mer “lättsam” för att bli strandad på Mars är ju inte drömläget direkt…. 😛

    Åh, jag älskar verkligen denna film så det är superkul att du skrev om den. ^_^

    • Hej Nessie!
      Åh, tack för din kommentar! Så roligt att du också är ett fan av filmen. 🙂
      Ja, jag kände verkligen att historien passade bäst som film 🙂
      Hahaha det är så synd om Mark med discomusiken. Han har det inte lätt alltså 😛 Okej, han har det seriöst inte lätt eftersom han är strandad på mars och allt men det där med discomusiken är nog värst 😉

  2. Jag har varken sett filmen eller läst boken. Är dock väldigt nyfiken på filmen, och lär förmodligen plocka upp boken om jag gillar filmen. Kul inlägg, jag gillar att du jämförde båda och det har helt klart gjort mig mer intresserad. 🙂

  3. Inte läst boken men sett filmen, vilken jag gillade. Gillade speciellt humorn, det behövdes för att lätta upp det hela kändes det som. Blev inte jättesugen på att läsa boken efter det här dock, låter som filmen var bättre och känns inte som om boken skulle tillföra så mycket mer. Ser nog hellre om filmen vid något tillfälle.

    • Hej Eve!
      Ja, det är lustigt. De flesta jag känner älskade boken. Jag tyckte den var underhållande (rolig framför allt) men inget speciellt.
      Så jag tycker absolut att det räcker med filmen 🙂

  4. Så fort jag hade läst ut boken så kände jag att “Wow, en av de bästa jag läst iår”. Sen såg jag filmen och jag tycker faktiskt också såhär i efterhand att filmen blev något snäppe bättre än vad jag förväntat mig (jag är annars en typisk “boken är bättre än filmen”-petig-person). Men jag gillade slutet mer i filmen också….efter boken så varrt jag helt “Thats it!!?!?” Ska den lämna mig såhär…inte okej (haha). Vill absolut äga både boken och filmen nån gång i framtiden (nu lånade jag boken på bibblan innan biofilmen). Vill även tillägga att jag tyckte om det här inlägget, sättet du skriver på 😉 Du har en mycket fin blogg ^^

    • Hej Natsumisan!
      Åh, tack för din kommentar! Roligt att läsa ditt perspektiv på bok och film.
      Jag är också vanligen den som alltid föredrar boken över filmen. Men detta blev verkligen ett undantag 😛
      Tror det mycket beror just på slutet. Bokens är väldigt plötsligt och känns rätt ytligt. Filmen knyter ihop allt bättre och så gillar jag budskapet mer. 🙂
      Stort tack för att du gillar mitt sätt att skriva och min blogg! Det gör mig jätte, jätteglad! 😀

  5. Jag upplevde både bok och film som relativt jämnstarka, enda skillnaden var att jag av någon anledning inte blev så himla engagerad i filmen medan boken i slutänden faktiskt blev riktigt spännande. Däremot tyckte jag att Matt Damon gjorde en väldigt bra Mark Watney, där bokens Mark blev väldigt mycket av en stålman rent känslomässigt.

    https://bilderord.wordpress.com/2015/10/04/the-martian-2011/
    https://bilderord.wordpress.com/2015/10/05/the-martian-2015/

    • Hej Sofia!
      Jag blev mest så störd på budskapet i slutet av boken att jag fokuserade mer på det än på spänningen.. Drogs med mer i filmen. Tänk så olika det är. Känns verkligen som att jag är i minoritet med att tycka att The Martian var okej och bra men inget mästerverk hehe ^_^;; Ja, Matt Damon fick in mer personlighet och känslor i karaktären. I boken blir Mark lite platt…
      Tack för dina länkar! 🙂

Leave a Reply

