Grief is the thing with feathers av Max Porter (recension + Magic möte med författaren)

I dagens inlägg ska vi ta en titt på boken ”Grief is the thing with feathers” av Max Porter. Jag ska även berätta om mitt möte med författaren på The English Bookshop. 🙂

Denna bok är inspirerad av Ted Hughes poesisamling The Crow (som jag bloggade om i DETTA inlägg.)
The Crow är en väldigt intressant poesisamling där alla dikter kretsar runt karaktären kråkan. Kråkan är en slags ”trickster” som rör till saker och ting i en skapelseberättelse inspirerad av den kristna mytologin. Det är en väldigt mörk, grotesk men också vacker poesisamling.
Huvudpersonen i ”Grief is the thing with feathers” håller på att skriva en bok om Ted Hughes samtidigt som han försöker hantera sorgen efter att hans fru dött och lämnat honom och deras två söner ensamma.
Så en kväll får de besök av kråkan från Ted Hughes diktsamling som blir deras nya följeslagare.
Bokens titel är däremot tagen från Emily Dickinsons kända poesirad ”Hope is the thing with feathers.” Det finns även en del andra referenser till Emilys poesi i boken.

”Grief is the thing with feathers” är väldigt surrealistisk och drömlik. Samtidigt som den är smärtsamt verklig och äkta när det gäller känslorna hos karaktärerna. För att vara en bok som handlar om sorgearbete och hur en familj överlever en tragedi så har den förvånandsvärt mycket humor.
Max Porter har verkligen lyckats göra en bok som står på egna ben men som samtidigt är en fantastisk tribut till Ted Hughes poesisamling.
”Grief is the thing with feathers” fångar verkligen ”The Crow”´s skruvade humor och mörker men också dess skönhet.

Jag gillar hur Max Porter blandar så många olika skrivarsätt. Vissa stycken i boken är som korta legender, vissa är väldigt realistiska men ofta med en twist, vissa stycken är som dikter och vissa är dialoger. På ett ställe avslutas kapitlet med sådana där typiska bokanalysfrågor som man får i skolan vilket både är stämningskapande och hilarious. Jag gillar också hur kråkan själv växlar mellan att prata seriöst till att ha stycken där allt är nonsensspråk.

Kråkan som karaktär är väldigt komplex. Precis som i sin ursprungsbok så är kråkan rolig, lurig, oseriöst, allvarlig och extremt oförutsägbar.
Det är inget tvivel om att kråkan är en slags manifestation för familjens sorg men det känns som att symbolen av kråkan går längre än så. Kråkan är också tillvarons osäkerhet och kaos. Allt kan kastas om när som helst och kråkan förkroppsligar livets ovisshet.

På tal om karaktärerna så är det intressant att alla är namnlösa. Huvudpersonen är alltid ”dad” och barnen är alltid ”the boys”. Genom att de namnges endast efter sin roll inom sin familj så känns de mer jämställda med kråkan som ju inte heller har ett namn. Fokus läggs också starkare på deras familjeband genom detta grepp och det ökar den ofta sago / legend –aktiga känslan i boken. Egentligen har inte boken fyra huvudkaraktärer utan tre. Kråkan är en, pappan är en och pojkarna är en.
Än en gång läggs fokuset på karaktäreranas band mellan varandra istället för på deras roll som unika individer. Pojkarna är en enhet eftersom denna bok handlar om deras syskonband. De existerar inte ensamma och därför flyter de ihop till en gemensam berättaröst. Jag tyckte detta var ett väldigt effektfullt sätt att skriva då det kramade ut essensen av det boken ville berätta. Boken handlar om en familj. Inte om ett gäng olika människors resa utan deras gemensamma resa.

Ikväll var jag på The English Bookshop på Södermalm i Stockholm och lyssnade på en intervju med Max Porter.
Det var så otroligt roligt att höra Max berätta om sin bok. Han verkar som en väldigt härlig människa. Han var så öppen och humoristisk.
När det var frågestund frågade jag om hur han hade skrivit boken och han berättade att han alltid haft en bild av vart historien skulle leda och skrivit den i kronologisk ordning från början till slut och genom processen gjort insikter om hur slutet skulle vara. Vilket var intressant att höra då det för mig när jag läste kändes som om boken var skriven i många bitar som sedan pusslats ihop.

Det var svårt att få bra foton. Så varsågoda! Här får ni några riktigt fula bilder på en Max som ser åt sidan och ett enormt bakhuvud. You´re welcome! ^^

Många som var där hade med sig / köpte upplagor av boken som Max fick signera. Jag hade dock läst denna bok som ebook (because thats how I roll! Sometimes.) Så jag bad istället att få mitt ipadfodral signerat.

Magic (försiktigt): ”This is a bit unusual but could you sign my ipad cover?”
Max (horrified. Förmodligen): ”Oh, no! Do you really want me to? It will be spoiled forever.”
Magic (fangirling? LOL): ”I won´t think of it as spoiled. Quite the opposite”
Max: ”Alright I will make it small…”
Magic (plötsligt lite bossig av nån anledning): ”No, you can do it big. ”

(Helt seriöst, han borde inte ha tvekat så. Jag hade ju kunnat vara ett sånt där fan som är helt:” Signera min behå!!!” Han kom ju lindrigt undan 😉 )

Det var ganska episkt för jag fick både Max signatur och kråkans signatur som ni kan se under! Yay!

Så det var lite om ”Grief is the thing with feathers” och mitt möte med Max Porter. Avslutningsvis så kan jag säga att jag rekommenderar alla att läsa denna bok. Den är underbar, kreativ, speciell och bara väldigt ja, bra. 🙂

Har ni läst / vill läsa ”Grief is the thing with feathers”?

7 thoughts on “Grief is the thing with feathers av Max Porter (recension + Magic möte med författaren)

  1. Vilken fantastisk recension, och så spännande att läsa hur du upplevde boken. Riktigt kul också med signeringen :)) Jag läste den översatta versionen häromdagen, och har läst hela boken en gång till och sedan delar av den en tredje gång. Recensionen kommer upp i min blogg under eftermiddagen, när jag är klar med lövkrattande… 😮 Ha en fin helg!

    • Tack så jättemycket! Det gör mig glad att höra 😀
      Ja, det var så rolgit med signeringen 🙂 Kul att du läste den översatt. Blev så glad när jag såg den dyka upp i svenska bokhandlar 🙂
      Ser fram emot att läsa din recension 🙂 Ha en fin helg dua med 🙂

Leave a Reply

