Impopulära bok åsikter-tag!

Idag blir det ett lite annorlunda inlägg. Jag blev taggad av Ruby Soup with Pearl Juice att svara på dessa frågor som just nu cirkulerar på underbara booktube (den bokälskande delen av youtube).
Dessa frågor är tänkta att ta fram lite udda, kanske impopulära bokåsikter. Så häng med!

En populär bok eller serie som du ogillade:

Åh, har flera stycken.

Perks of being a wallflower Stephen Chbosky: denna bok är extremt bra skriven språkmässigt men handlingen funkade inte alls för mig. Det kändes bara som att författaren hade klämt in allt som möjligtvis skulle kunna hända en tonåring i en bok och på ett år för karaktärerna. Den kändes väldigt överdriven och jag tycker inte att alla de mörkare delerna kändes särskilt välhanterade… nej, inte en bok för mig.

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg: denna bok är en sann klassiker, men jag störde mig så mycket på huvudpersonen. Hela bokens budskap tycks vara att man i sanning aldrig kan bestämma något över sitt öde. Men jag känner att det snarare är så att huvudpersonen gör sig till ett offer och skyller allt på ödet och demoniserar huvudpersonstjejen som ju faktiskt gör en massa självständiga val för att ändra sitt eget öde… Det kändes lite hycklande.

About a Boy av Nick Hornby: Många verkar tycka denna är gullig men jag tyckte hela historien kändes väldigt orealistik. Jag kunde liksom inte tro på själva upplägget och sen känner jag också att bokens sätt att framställa psykisk ohälsa är ganska problematisk.

Lord of the Flies av William Golding: Ja, ni kan ju läsa min recension HÄR.

Gone Girl Gillian Flynn: Läs den recensionen HÄR.

En populär bok eller serie som alla andra hatar men som du älskar:

Jag får nog sätta Da Vinci koden av Dan Brown här. Jag tror inte alla hatar den för den är uppenbarligen en bestseller men många jag har pratat med ogillar den. Men jag står för Da Vinci koden! Jag tycker den är spännande, tajt och fantasieggande! 🙂
De flesta jag känner hatar också August Strindberg och jag erkänner, han kanske inte hade den bästa kvinnosynen men herregud vad bra han skriver! Så kanske jag kan säga hans böcker här också.

En kärlekstriangel där du tycker att huvudkaraktären blev ihop med fel person eller ett par du ogillar:

Hmm, jag engagerar mig sällan tillräckligt starkt i kärlekstrianglar för att ha en åsikt, men… Men jag får väl säga Sherlock Holmesböckerna av Arthur Connan Doyle här. Watson borde verkligen ha blivit ihop med Sherlock och inte med Mary. 😉
Nej, men mer seriöst så kan jag tycka att även om Ron och Hermione är rätt söta ihop i Harry Potter så hade kanske Hermione passat bättre med Harry eller någon annan…. Vet inte om jag tror på henne och Ron fullt ut 😛

En populär genre du sällan läser:

Deckare. Vet inte varför men de fångar mig inte. Fast om någon tipsar mig om något från den genren så är jag inte emot att läsa det. 🙂

En populär och älskad karaktär som du ogillar:

Tom Sawyer från ”The Adventures of Tom Sawyer” av Mark Twian. Jag tycker bara att han är så himla osympatisk. I början när jag läste så tyckte jag att det var lite kul hur han är så lurig men sen känns han mer och mer psykopatisk. Han får ju alla att tro att han är död bara för att få höra vad de säger om honom när de sörjer och för att kunna besöka sin egen begravning. Så himla elakt!

En populär författaren du inte vill läsa:

HP Lovecraft. Okej, nu har jag iofs läst en hel del Lovecraft men jag gillar honom verkligen inte. Ni kan läsa mer om det i detta inlägg HÄR.

En populär ”trope” som du är trött på:

”Tuffa tjejer” som är tuffa genom att de inte är som alla andra tjejer. Som säger saker så som ”Dont be such a girl” till killar osv. Varför måste en tjej trycka ner sitt eget kön för att vara tuff? Det är jag väldigt trött på.
Sen får jag hålla med i det som Ruby Soup with Pearl Juice sa om att det också är problematiskt hur destruktiva förhållanden ofta framställs som romantiska. Hur kontrollerande beteende och stalking framställs som ett bevis på att hjälten bryr sig om hjältinnan. Blä! Detta är ett stort problem i många romansböcker numera. Jag säger inga namn med *host* twilight *host* 50 shades of grey *host*

En populär serie du inte känner för att läsa:

Jag började läsa ”Mina Drömmars stad” av Per Fogelström och det är nog inte en dålig bok men jag blev så hemskt illa berörd av de hemska liv som karaktärerna hade. Jag klarade helt enkelt inte av att läsa mer än hälften. Än en gång, nog inte en dålig bokserie. Bara lite för bedrövande för mig.

Jag är inte heller särskilt intresserad av att läsa Divergentserien av Veronica Roths. Jag tycker filmerna är lite underhållande men inte jättebra. Storyn känns inte så fängslande för mig.
The Selection av Kiera Cass är en annan serie som många pratar om just nu men… nej, plotten känns inte som min grej.

Och i fall ni inte har gissat det redan så kommer jag aldrig, aldrig, aldrig läsa twilight eller 50 shades of grey.

Man brukar säga att ”boken är bättre än filmen”. Ge ett exempel på när du tyckt tvärtom:

Jag måste säga ”The Invisible man” av HG Wells var bättre som film. Älskar 30-tals filmen. Typ en av mina favoriter of all times. Boken är okej men känns väldigt torr och den har liksom inga starka karaktärer. Filmen har gjort ett bra jobb på att göra bikaraktärerna rätt intressanta att följa och sen är humorn totalt glorious! *Ahhhhh -änglakör*

Även ”Phantom of the Opera” av Gaston Leroux tycker jag är bättre som stumfilm än som roman. Jag tyckte bara boken var så irriterande och storyn känns mycket bättre att ta till sig i stumfilmsversionen.

En bit av min bokhylla just nu ovan. 🙂

Ja, detta var mina impopulära bokåsikter. Jag taggar alla som vill göra denna tag. 🙂 Men om ni gör den, säg till mig så jag kan läsa! 🙂

Läs Ruby Soups with Pearl Juices inlägg HÄR

2 thoughts on “Impopulära bok åsikter-tag!

  1. Jag förstår helt varför man inte gillar “Den allvarsamma leken”. Jag älskar “Doktor Glas” (vilket är också av Söderberg) men har aldrig velat läsa något annat han har skrivit, eftersom det verkar bara bestå av män som hellre gnäller än gör något med deras liv. “Doktor Glas” var så himla bra för sin psykologi, moraliska dilemman, och klockrena kritik av “Nice Guy” typer. Synd att Söderberg skrev inte mera böcker som “Doktor Glas” 😦
    Usch ja, har bara sätt filmen “About a boy” men hatade hur mental ohälsa skildras. Mamman gestaltas som en dålig föräldrar men narrationen reflketerar aldrig på hur svårt det måste vara att ha allvarlig depression och vara en ensamstående föräldrar. Hon är inte elak heller, hon visar ju öppet kärlek till sin son, men nej ändå ska man se henne som the bad guy. Tycker också det är totalt orealistisk att efter mamman har försökt begå självmord så låter de henne åka hem samma dag typ. Även jag vet att en person i denna situation borde bli undersökt och träffa en psykolog pronto. Man undrar var läkarna fick sina medical diplomas, från Br leksaker eller?
    Ron + Hermione är totalt min OTP! Men håller med att eftersom dom blir ihop så snabbt och i en så ung ålder så är det svårt att se det hålla. En problem med ungdomsböcker, TV serier, film osv. är att förhållanden blir lite permanenta. Man måste ha samma karaktärer hela tiden, så förhållanden kan inte ändras. “Buffy” typ är en av de få fiktiva världen jag sätt där tonåringar gör slut och börjar nya förhållanden i en mer realistisk timing 😀 Samt är jag glad att Harry + Hermione skulle ha varit en lita väl för obvious och kliché aktig par. Men Sherlock + Watson 4ever!!!
    Åh, förresten! Här finns några roliga “The Selection” recensioner som visar bara hur ointressanta böckerna verkar: http://cuddlebuggery.com/blog/2015/02/01/review-the-selection-by-kiera-cass/

    😀 Bra svar på tagget! 😉

    • Hej Maretta!
      Stort, stort tack för din kommentar! Så roligt och intressant att läsa 🙂
      Ja, Den allvarsamma leken var väldigt gnällig LOL! Men jag ska ge doktor glas en chans. Blir nyfiken när jag hör det du säger om den 🙂
      About a boy är verkligen överskattad. Håller helt med i det du säger. Det är verkligen riktigt dåligt skrivet på den fronten.
      Hahaha det var lugnt på BR leksaker XD
      Åh, ja jag förstår att du har Ron och Hermione som OTP. De ÄR gulliga.
      Jag tror HP varit bättre utan epilogen. Den gör att allt blir så permanent och det känns inte realistiskt.
      Om det lämnats öppet hade det känts bättre. Åh, ja! Sherlock och Watson är en av mina OTPs. 😀
      Åh, stort tack för länkarna! Hahah nu känner jag mig inte dum för att inte läsa denna serie haha XD
      Tack för att du taggade mig! 😀

Leave a Reply

