Varför jag älskar hösten.

Jag hör mycket i stil med:
”Sorg! Sommarn är över!”
”Nu har vi bara mörker framför oss!”
”Blääää!!!!”
Medan jag sitter ensam i ”Vi som älskar hösten” –klubben och är helt:
”Wooohooo!!! Yay” *Ett ensamt eko till svar*

Jag känner med andra ord att hösten inte får den uppskattning den förtjänar. Så i dagens inlägg ska jag lista de tio bästa sakerna med hösten och varför ni alla egentligen är höst-älskare. Ni har bara inte fattat det än. Men oroa er inte! Det kommer ni! 😉

1. Färger!!! Ja, ja nu kanske ni säger något i stil med: ”Hösten är mulen och mörk. Man ser ju inga färger!” Dumheter säger jag. (På ett snällt sätt!) Kolla in löven! Sommarens gröna löv är ju egentligen rätt trista. Höstens färgskala är mycket mer vacker. Hej och välkomna alla röda, bruna och gula nyanser! 🙂
2. Mysigt inomhus. Ja, detta är faktiskt en positiv grej med hösten. Man har en ursäkt att sitta inne och läsa, se film, spela spel och pyssla. Alternativt värma sig inne på mysiga fik med varm choklad, chailatte, eller kaffe (Glömde jag någon nu? Vem skriker där bak? Åh just det!) eller te!!!
3. Ta vackra foton! Minns ni vad jag sa om färgerna? Typ alla höstbilder blir automatiskt vackra. Bara ta upp kameran, peka den åt ett random håll och bam! Instagram moment! 😉

Ett foto av mig förrförra hösten… Varför spelar jag kort ute på ett fält you may ask? Vissa saker i livet förblir obesvarade…
(Shoutout till Nessie som tog detta vackra konstfoto av mig!!! )

4. Magics vackra Marilyn Monroe sjal! Okej, det där var kanske lite väl personligt men…. Vackra kläder helt enkelt! På hösten behöver man inte vara lika påklädd som på vintern eller lika avklädd som på sommaren. Så det är en perfekt tid för vackra kappor och sjalar och sånt.
5. Moln och regn! Okej, detta kanske inte är ett bra argument enligt vissa men… jag gillar mulna dagar och regn! Myyyyyys!!! För övrigt så är det på disiga dagar magi sker. Älvor dansar i dimman. Inte i solskenet.
6. Bokmässor! Behöver jag säga mer? 😉

7. Bättre nätter. Seriöst, är det inte mysigare att ligga och slumra under ett fluffigt tjockt täcke än att ligga naken och ändå vara för varm på sommaren?
8. Bättre tevetablå. Alla serier man följer återvänder!
9. En av mina favoritsaker är att se film på cinemateket. Cinemateket är en bio som visar äldre filmer. Stumfilm, svartvita klassiker och mycket annat. De har sommarstängt vilket är en stor sorg! Men i och med hösten öppnar de igen. Besök deras hemsida HÄR. (Do it! Do it! Do it!)

Och vad är då det absolut bästa med hösten? Jo:

10. HALLOWEN!!!! Herre Gud detta är ju the season of spookiness! Det är nu alla spöken och gastar kommer fram och jag älskar det. Allt från kitschigt halloweenpynt och maskerader till skräckfilmskvällar och stämningsfulla promenader med ljus på kyrkogårdar och Samhainfiranden. Det är en helt magiskt underbar tid helt enkelt.

Så nu hoppas jag på att få lite sällskap i ”Vi som älskar hösten” –klubben.

Vilken årstid är er favorit? (SÄG HÖSTEN!!!!)

Har ni nån favoritsak med hösten som jag har glömt?

2 thoughts on “Varför jag älskar hösten.

  1. Du är definitivt inte ensam om att älska hösten! Jag tycker det är en underbar årstid, älskar alla vackra löv! Var faktiskt ute på morgonen idag och fotograferade lite eftersom jag planerar att måla en episk höstbild 🙂

    Det enda tråkiga med hösten är att den är så kort tycker jag. Förr eller senare börjar det regna och bli lerigt och sen kommer snön.. 😛 Men jag ska inte vara negativ nu. 😉 Jag hoppas vi får njuta länge av hösten. För vintern tycker jag verkligen inte om. Annars är jag ganska uppskattande av alla årstider på olika sätt, förutom när det är för extrem värme på sommaren och ja, vintern då. ^^ Våren är så mysig när det börjar gå mot ljusare tider igen och man hör fåglarna kvittra och ser hur världen blir grönare igen. Det är otroligt vackert och häftigt med årstider. Egentligen är vi lyckligt lottade här i Sverige som får uppleva alla årstider, finns ju många länder där vädret inte ändrar sig så mycket och det kanske blir lite tråkigt till slut. Hade dock faktiskt velat bo i ett varmare land på vintern… ^_^

    • Hej Nessie!
      Yay! Välkommen till “vi som älskar hösten” -klubben! Här är ditt medlemskort, partyhatt och ditt höstlöv 😉

      Åh, vad härligt med en höstmålning! Den tror jag kommer bli riktigt vacker 🙂

      Jo, hösten är på tok för kort vilket är botten. Den borde vara hela året! (Nej, nej hahah det vore inte rätt! LOL!)
      Jag antar att du har rätt. Det är bra att vi får sån variation på årstiderna. Då uppskattar man dem verkligen när de väl kommer. (Utom för mycket kyla och för mycket värme då) 🙂

Leave a Reply

