Mini: piratfilmsfrossa

Vi måste avrunda piratveckan på topp. Därför avslutar jag med att göra minirecensioner på en mängd nämnvärda piratfilmer som inte fick fick rum att ha ett eget inlägg denna vecka. 🙂 Enjoy!

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl: från 2003.
Först hade jag tänkt att denna film skulle få ett eget inlägg men så kände jag bara: ”nääää, roligare att lyfta fram nåt mindre förutsägbart”
Men låt oss börja med denna film här bara för att få den ur vägen. 😉
Jag älskar denna film. Det var den som gjorde pirater coola igen och lets face it, utan denna film hade det nog inte blivit någon piratvecka här alls. När jag var tonåring så var hela min klass helt besatta av denna film och den är verkligen sentimental för mig. Men det är inte bara därför jag gillar den. Den är helt enkelt en perfekt actionkomedi. Humorn är underbar och den är otroligt snyggt gjord. Johnny Depp är klockren som piraten Jack Sparrow. Han har en sån flummig spelstil som verkligen gör karaktären speciell och intressant.
Det finns inte så mycket mer att säga än poppa era pocorn, ta på pirathatten och se denna!
Men snälla ni! Skippa uppföljarna! De är en röra av plotthål, onödiga tvistar och karaktärer. Usch, usch…

Treasure Island: Disneys filmversion av den klassiska boken med samma namn är från 1950.
(läs mitt inlägg om boken HÄR).
Som ni minns så är jag inte överdrivet förtjust i boken. Denna film följer boken ganska troget och därför fann jag inte filmen särskilt engagerande. Men!!! Robert Newton!!!! Han är förbaskat klockren som piraten Long John Silver!!!! I filmen överdriver han sin West Country accent och säger även ”arrg” och ”matey” en hel del. Trevligt tycker Magic.
Hans pratstil populariserade det stereotypiska piratspråket. Förra helgen var det ”Talk like a pirate Day”. En högtid som Robert Newton ses som skyddspatron för. Ni kan läsa mer om detta HÄR.
Så ja, Treasure Island är egentligen sevärd bara för Roberts episka rolltolkning. 🙂
Btw, alla dagarrrrr borde vara pirrrratprrrrat dagarrrr, matey!!! Ohoj!

Blackbeard the pirate:
Robert Newton gick vidare till att spela i denna film 1952. Här spelar han ut ännu mer än i Treasure Island vilket är underhållande. Tyvärr är denna film riktigt dålig i övrigt.
Förutom Robert så är alla skådisar riktigt dåliga.
Det finns en scen där en som huvudpersonerna trott varit död kommer tillbaka till livet. Jag har aldrig sett sämre reaktioner. Hjältinnan säger lite uttråkat: ”Men! Det här kan ju inte vara sant! Han var ju död.” och hjälten svarar helt tonlöst: ”Ja, men tydligen så är det sant.”
Jag ba: Spela!!! Spela åt minstone lite grann! Det är ju ert jobb!!!
Nja, man kan se lite av denna bara för att se Blackbeard säga ”arrrg!” men annars så är den inte så sevärd. Alls. Faktiskt. Det finns ingen handling. Det finns bara händelser. Men det finns ingen karaktärsutveckling eller psykologi bakom. Det är en väldigt ytlig och tom film och helt ärligt, actionscenerna är bättre i The Black Pirate från 1926. Movie! You fail!!!

Treasure planet:
Ett Disneyäventyr från 2002 som bygger på Treasure Island boken. Men denna film tar istället plats i rymden. Jag älskade verkligen miljön i denna film. Hur skepp i gammeldags stil flyger genom rymdhavet. Helt underbart! Själva karaktärerna är dock inte så värst snyggt tecknade. De är roliga men… ja, de övergläns av bakgrunden.
Än en gång så är Long John Silver den enda intressanta karaktären. Jag gillade hur mycket fokus som lades på vänskapen mellan honom och Jim och på hur John varken kan kategoriseras som ond eller god. Men Jim själv och alla andra är väldigt ointressanta. Det finns en kvinnlig kapten som verkar rätt rolig när hon först kommer in men hon får verkligen inget att göra i filmen. Man hade seriöst lika gärna kunnat klippa bort henne. Istället finns hon i bakgrunden och har en extremt onödig kärlekshistoria.
Så… tja. Det är en okej film. Inte den bästa men okej att se på om man inte har något annat för sig. Typ. 😛

Muppet Treasure Island: från 1996. Detta är en väldigt tramsig och hemskt rolig film med mupparna. Historien och karaktärerna är byggda på Treasue Island boken (som vanligt? LOL! Seriöst, kom med nåt nytt!)
Men jag gillade denna film! Den var bara så mysig och flummig och full av helt episka citat.
Så som följande samtal:

“Dead Tom’s dead. Long John shot him!”
“But Dead Tom’s always been dead. That’s why he’s called Dead Tom.”

Och så lite, oh, så vacker metahumor:

“Take a cruise,” you said. “See the world,” you said. Now here we are, stuck on the front of this stupid ship.
“Well, it could be worse. We could be stuck in the audience.”

*

“We’re heroes! We saved the pig and the frog.”
“Well, it was too late to save the movie.”

*

“He died? And this is supposed to be a kids’ movie!”

Som sagt, en väldigt mysig och rolig film. Men tror den (med sin lite mörka humor) kan uppskattas bäst av något äldre barn.

One Piece: denna anime är verkligen en klassiker. Den handlar om Luffy som vill bli piratkung. Hur ska det gå till? Jo genom att hitta den legendariska skatten känd som One Piece. Luffy har själv en slags superkraft eftersom han ätit av en magisk frukt. Den har gjort honom till en gummimänniska som är extremt tålig, smidig och kan dra ut armarna hur långt som helst.
Luffy samlar ihop en besättning och de genomgår mängder av olika äventyr i jakten på skatten.
Denna anime är väldigt flummig, snabb och rolig. Den har coola actionfrekvenser men också mycket hjärta och karaktärsutveckling. Jag tycker den är rätt bra. Dock så är den 708 avsnitt lång hittills och det finns inga planer på att avsluta den efter vad jag vet. Personligen har jag bara plats i mitt liv för att följa en evighetsanime och det är pokemon 😉 One Piece är bra men personligen känner jag att jag inte riktigt orkar bege mig in i den helhjärtat. Den är såååå lång!

Ja, då var det slut.

Det har verkligen varit roligt att dyka ner i piratgenren. Denna vecka var en väldigt impulsiv ide. Jag och en kompis skypade och hon nämnde något om pirater och jag blev helt! ”Pirater!” ”PIRATER” ”glödlampa över huvudet-moment!”

Vad är era favoritpiratsaker?

Jag hoppas ni tyckt att piratveckan varit lika kul som jag gjort! Nästa vecka kommer ett extra bonusinlägg om pirater! (För att vi inte alla ska dö av piratabstinens) Missa det inte! 🙂

Med det säger Magic skepp och hoj! Vi ses!
*PiratMagic seglar iväg bort mot solnedgången*

7 thoughts on “Mini: piratfilmsfrossa

  1. Seglar man bort mot solnedgången? Jag trodde det var cowboys som sakta red mot solnedgången.

    Vilken genre har snott från den andra vad gäller denna avslutningsscen? Jag gissar att western-genren – åtminstone på film – är äldre än piratgenren. Fast egentligen borde det vara tvärtom, eftersom pirater ju har en längre “riktig” historia än cowboys har.

    Så detta får du gärna berätta mer om, Magic, du som läst så mycket och sett så många filmer.

    Dina minirecensioner här ovan är riktigt riktigt bra. Fulla av din härliga humor.

    Men trots det känns din piratvecka lite fadd i min mun nu, när jag har avsmakat de olika anrättningar du har bjudit på.

    Anledningen härtill är att jag hellre hade sett “more polished gems than a lot of pebbles”. Dvs – och nu hoppas jag att du inte tar alltför illa vid dig, Magic – din piratvecka här i Cabinetet liknar mer en hagelbössehagelsvärm än jakt med kulgevär.

    Med din hagelbössa har du uppenbarligen avlossat ett antal hagelsvärmar, och det uppfångade bytet (läs: de böcker och filmer som legat till grund för de enskilda bloggposterna) har saknat inbördes sammanhang, en röd tråd (till och med det gemensamma pirattemat har bitvis känts rätt krystat och löst påklistrat).

    Givetvis får du läsa vilka böcker du känner för, och se vilka filmer du känner lust att totta på, Magic. Detta är ju din blogg – och då bestämmer du.

    Men jag hade faktiskt önskat, att du också hade resonerat/tänkt så här: “Jag ska försöka hitta en eller ett par röda trådar, med vars hjälp jag kan knyta ihop de olika posterna. Samtdigt kan jag ju då dessutom bjuda på en exposé som visar på olika trender, och hur dessa har utvecklats över tid, i piratgenren.”

    Som det blev nu, känns det så här för mig som läsare/åskådare: “Jaha, Magic bjuder på en kavalkad av böcker och filmer med mer eller mindre piratanknytning. Men varför valde hon just dessa exempel? Varför motiverar hon inte varför bok X och film Y ska vara med i denna kavalkad, på bekostnad av bok Z och film W?”

    Magic, om du i framtiden tänker studera litteraturvetenskap på akademisk nivå, kommer du förhoppningsvis att bättre förstå vad jag menar med min kritik här ovanför.

    Förutom att analysera roll- och romanfigurer är det bland dagens akademiska litteraturforskare också inne att ägna sig åt trendspaningar, dvs skriva en litterär genres historia samt gärna också blicka lite in i dess framtid.

    Så jag rekommenderar dig att börja tänka lite mer “litteratur”- och “filmvetenskapligt” framöver, Magic. Faktum är att jag tror du därigenom skulle kunna locka fler läsare till din Cabinetet-blogg.

    Kort sagt och in summa: Jag tycker att du misshushållar lite med din talang och kapacitet. Du är som en trollkarl/illusionist som kör i princip samma nummer år efter år. Men även om det är bra nummer/trick du regelmässigt visar upp, skulle det inte skada, anser jag, om du dessutom lade dig mer vinn än hittills om att försöka förnya dig och din fina blogg.

    Kanske blir du både ledsen och arg nu, men minns mina ord, Magic, när/om du en dag ska studera litteraturvetenskap på akademisk nivå. Då kommer du förmodligen att säga: “Den där bbnewsab hade nog inte helt fel ändå. Kanske skulle jag ha lyssnat lite mer på honom.”

    • Hej bbnews!
      Tack för tips och råd!
      En dag kanske bloggen blir ännu bättre. Vem vet? 😀
      Men jag tror det är viktigast (för att bloggen ska vara bra) att jag har så kul som möjligt och skriver om det som inspirerar mig.
      Men när jag tittar på mina första blogginlägg på min magi och mystik blogg så ser jag lugnt en utveckling.
      Så det kommer säkert gå likadant med denna blogg. När jag ser tillbaka på dessa inlägg om tio år så kommer jag säkert (förhoppningsvis!) skriva ännu bättre. Men mitt mål med bloggarna är att den inte ska kännas som en läxa eller som tungt arbete. (Det var en bidragande faktor till min långa blogg paus. Jag bloggade inte för min skull utan för andras).
      Numera bloggar jag i första hand för min egen skull.
      Alla läsare och kommentarer är underbara såklart! Självklart är jag tacksam för alla läsare och utan dem skulle nog inspirationen tryta… Men! Jag måste ändå lägga bloggen så jag själv har kul i slutänden. Annars så blir det ingen blogg alls haha 😛
      Men att utvecklas framåt är ju självklart något jag strävar åt. 🙂 Försöker alltid göra att bloggen ska vara kul att läsa och inspirerande! 🙂

  2. Vad skönt att du verkar ha tagit kritiken på rätt sätt.

    Jo, klart att du ska utvecklas i din egen takt, Magic.

    En helt annan aspekt på den här “problematiken” jag valde att aktualisera är denna.

    Jag har i tidigare kommentarer berömt dig och ditt bloggande för än det ena, än det andra. Det känns nu som att det inte finns något direkt nytt för mig att lyfta fram och berömma hos dig när jag nu för tiden skriver mina kommentarer. Det blir ju i princip samma slags “skåpmat”, med små variationer, i mina kommentarer. Och då känns det nästan som en överloppsgärning att recycla samma gamla beröm en gång till.

    Så därför har jag på sistone valt, för att variera mig själv, att flytta fokus i mina kommentarer från att notera allt som är berömvärt hos dig och bloggarna (eftersom detta ju redan tidigare har påtalats av mig) till sådant som jag saknar i ditt bloggande och som jag därför önskar att du hade velat ta upp. Också.

    Eller med en metafor: Om man som jag i snart ett års tid har bakat en sockerkaka till dig i varje ny kommentar från mig, så känns det som att både bagaren (= jag) och kanske även kunden (= du, Magic) så smått börjar tröttna på dessa evinnerliga sockerkakor. 🙂

    Och när jag då försöker mig på att i stället baka en morotstårta, blir jag osäker på om det är en tårtsort som du gouterar. Därav min tvekan att fortsätta som hittills i kommentarsfälten.

    Det är för övrigt inte minst därför som jag gläds över kommenterare som Nessie och maaretta. Dessa ser till att även kommentarsfälten blir läsvärda här på Cabinetet-bloggen.

    • Hej bbnews!
      Jag uppskattar verkligen ditt engagemang.
      Du är fri att kommentera hur du vill. Positivt, negativt, tips, egna teorier om popkultur och… ja, vad som helst.
      Jag tycker alltid det är kul att läsa.
      Men kom ihåg en viktig regel vad det gäller kritik: Man kan inte kritisera en komedi för dess brist på allvar.
      Du kanske tycker att min piratvecka borde ha tagit en annan riktning. Men jag hade en helt annan vision för veckan.
      Jag hade sen innan tänkt recensera flera av de saker jag tog upp i veckan. Sen kom jag på att jag alltså hade flera recensioner som faktiskt gick att sammanföra genom pirat temat. Så då tycke jag en temaveckan var en bra idé.
      Piratgenren är inte något jag är överdrivet insatt i och därför hade det varit svårt för mig att göra en djup analys av hela genren och hitta samband att kommentera. Helt enkelt för jag inte har den kunskapen om genren och är tyvärr inte intresserad nog för att skaffa den.
      Jag var aldrig ute efter att göra en djup analys av piratgenren. Jag hade bara upptäckt att jag hade tre pirat recensioner på gång samtidigt (Treasure Island, Peter pan och I Was Kidnapped by Lesbian Pirates from Outer Space) och så kände jag att en temavecka kunde vara kul.
      Men djupare tankearbete än så fanns det inte bakom. Jag kände bara att det kunde vara kul med inlägg varje dag på samma tema.
      Så du hör, mitt syfte var aldrig att göra någon djupare analys av pirat genren.
      Därför blir det lite lustigt när du kritiserar mig för att jag inte uppnådde något som jag inte ens försökte uppnå.
      Därav mitt exempel: Man kan inte kritisera en komedi för dess brist på allvar då allvar aldrig var komedins mål 🙂

      Men med det sagt så är konstruktiv kritik ändå alltid bra. 🙂 Och jag tänker absolut på det du skriver och funderar över det. 🙂

  3. @Magic:

    1) Du skrev: Och jag tänker absolut på det du skriver och funderar över det.

    Kanske gör du det, men jag uppfattar det som att jag oftast talar för döva öron. Jag har svårt att se, över tid, att du har tagit till mig någon eller några av mina idéer, råd och förslag till dig. Och jag tänker inte vara påstridig. Vill du inte, så vill du inte. I mina ögon är du lika go och rar för det.

    2) I en tidigare kommentar skrev du så här: Men [jag] håller med om att det hade varit bra med mer av en röd tråd!

    Glad blir jag att du åtminstone kan hålla med mig om det. 🙂

    Alltid något, som han sade som såg Åmål.för första gången. 😀

    • Hej bbnews!
      Du talar inte för döva öron. Jag tror bara att vi har lite olika smak ibland vad det gäller upplägget för artiklar och det kan man ju inte göra så mycket åt.
      Jag funderar alltid på det du säger men precis som du inte alltid håller med mig så håller inte jag alltid med dig.
      Sånt är livet och om vi alla alltid tyckte likadant så skulle det vara ett väldigt tråkigt liv haha 😀
      Men absolut. Röd tråd är något jag ska tänka mer på. Men då måste det bli när jag har ett ämne som jag är mer intresserad av att läsa på om på djupet och inte bara något jag impulsivt gör för skojs skull. 🙂

Leave a Reply

