Monkey Island (Gästinlägg av Nessie)

Jag har fått äran att gästblogga under Magics piratvecka (yay!) för att prata om en av mina absoluta favoritspel-serier: Monkey Island! Monkey Island är lite av kult-spel för oss gaming-nördar. : – )

Monkey Island är en serie äventyr och pusselspel till dator som utkom för första gången 1990. Det första spelet heter The Secret of Monkey Island. Detta spel fick tre uppföljare samt att det finns ett femte spel, som är uppdelat i flera delar. Alla spel är gjorda av Lucasarts, förutom det femte spelet som är gjort av Telltale Games (dock i samarbete med Lucasarts). Monkey Island utspelar sig i ett medvetet ohistoriskt 1700-tal på olika påhittade karibiska småöar.

Guybrush Threepwood och Elaine Marley.

Spelen cirkulerar kring huvudkaraktären Guybrush Threepwood, en ung man vars enda mål i livet är att bli pirat. I det allra första spelet är han nyanländ på Melee Island, där han av tre lokala pirater får reda på att varje aspirerande pirat måste genomgå tre olika prov för att i slutändan kunna bli en riktig pirat. På ön finns dessutom guvernör Elaine Marley, som blir Guybrushs kärleksintresse samt den onda spökpiraten Lechuck. Dessa två karaktärer tillsammans med Guybrush själv, är återkommande i alla spel.

Spelen har en väldigt humoristisk och lättsam ton och det är oerhört random. Guybrush är en ganska naiv och lite lätt barnslig karaktär, som dessutom är lite kaxig och självsäker. Oturligt nog har hans självsäkerhet en tendens till att försätta honom i trubbel samt att ingen tar honom direkt på allvar. En återkommande detalj är att Guybrush alltid hälsar på de andra karaktärerna i spelet genom att säga ”Hi I’m Guybrush Threepwood, mighty pirate”. Oftast uppfattar ingen hans namn korrekt, vilket blir ganska komiskt. Han har också en särskild talang, vilket är att han kan hålla andan under vattnet i tio minuter, någonting som kommer till användning vid vissa tillfällen i de olika spelen.

Humor har en stor plats i denna spelserie och anspelar nog en del på mångas subjektiva bild på hur en pirat är, från till exempel bok och film-världen. Denna bild kommer från den gamla utgåvan av spelet.

Historien bakom Guybrush namn är också ganska underhållande. När spelfigursdesignern Steve Purcell ritade honom, använde han sig av ett ritprogram som hette Deluxe Paint. Karaktären hade då ännu inget namn och kallades då därför helt enkelt för ”guy”. Purcell använde det namnet när han sparade filerna och lade till ordet ”brush” efter i filnamnet. Spelskaparna vande sig så pass vid namnet Guybrush att när karaktären skulle döpas så fick han helt enkelt heta så. Threepwood kommer från författaren PG Wodenhouses karaktärer Galahad Threepwood och Clarence Threepwood.

Anyway. Guybrushs stora fiende är spökpiraten Lechuck och i alla spel återuppstår han på ett eller annat sätt i olika läskiga skepnader. Det stora återkommande temat i samtliga spel är helt enkelt att besegra Lechuck, någonting som inte alltid är så lätt. Spelen har sin egen logik, vilket gör att de kan uppfattas som svåra att spela innan man kommit in i det speciella tänket. För att kunna hitta och försöka få bort Lechuck för alltid (läs tills nästa spel ^^) tar Guybrush ofta hjälp av The vodoo Lady som fungerar lite som hans vägledare i spelen. Med hennes hjälp lär han sig bland annat att göra vodoo-dockor och hon kan även spå hans framtid. I alla spel är hon en ganska viktig karaktär, henne pratar man mycket med.

Lechuck med en vodoo-docka föreställande Guybrush Threepwood.

Inspiration till Monkey Island-spelen kom bland annat från åkturen Pirates of the Carribean på Disneyland. I seriens andra del finns en tribut till åkturen. Dessutom eftersom att Lucasarts har rättighet att göra spel både på Star Wars och Indiana Jones så finns det en hel del referenser till dessa filmserier genom Monkey Island-spelen. ^^

Jag har delat med mig av väldigt mycket nördig fakta kring denna fantastiska spelserie nu. Eftersom det finns en del spel och jag inte vill spoila allting (eller förvandla hela Magics blogg till en roman om Monkey Island…) har jag försökt hålla det så övergripande som möjligt. Jag rekommenderar ALLA spelintresserade att ta en titt på denna spelserie. Ni kommer inte ångra er! Denna spelserie är någonting av det roligaste jag har spelat. De två första spelen; ”The Secret of Monkey Island” och ”Monkey Island 2: Lechucks revenge” har det dessutom gjorts remakes på med jättefina bilder i HD-kvalité. Man kan köpa spelen till dator och bland annat Xbox och Playstation-konsolerna. De övriga spelen har oerhört blandat stil vad gäller det visuella, det tredje spelet är väldigt cartoon:igt medan det fjärde och femte är 3D-animerat.

Slutligen vill jag dela med mig av lite personligt kring denna spelserie. Jag började spela första spelet 2010 (remake-versionen) när jag satt hemma i min lägenhet och var lite deppig. Jag hittade spelet på Xbox konsolens nätshop och tyckte det såg kul ut. Det var det också. Jag spelade igenom alla spelen inom loppet av några veckor. ^^ Sedan dess har jag spelat det lite grann till och från och det är fortfarande lika roligt som första gången. Dock kan jag som sagt varna för att spelen kan upplevas som svåra eftersom de saknar logik. Det gäller att vara kreativ när man ska lösa de olika pusslen som alltför ofta löses på sätt som man inte ens tänkt på. Jag kan erkänna att jag faktiskt satt stundvis med en walkthrough guide jag hittat online för att kunna komma vidare i spelen och inte stå och tugga på samma ställe alltför länge (hej tålamod ^^).

Nej denna spelserie går bara inte att låta bli att älska. ❤

Jag vill tacka Magic för att jag fick äran att gästblogga under hennes piratvecka! Det har varit riktigt roligt att skriva detta inlägg! ^__^ För den som vill så har jag en egen blogg där jag delar med mig av min konst, gör recensioner på film, skriver The Sims-historier och gör lite olika nördiga projekt. Den finns med här bland länkarna i denna blogg men här kommer en snabblänk: http://nessielivet.blogspot.se/

Cheers

/Nessie

2 thoughts on “Monkey Island (Gästinlägg av Nessie)

  1. Vet att detta är till Nessie men vill bara säga att jag känner så otroligt många som spelar och det där med att de skulle vara oskarpare på att skriva är en fördom!!!! Inte sant alls!!!!!! 😀 😀 😀
    Det finns inga paralleller mellan dataspelande och att inte kunna skriva bra!!!!

Leave a Reply

