“I Was Kidnapped by Lesbian Pirates from Outer Space” serie av Megan Rose Gedris

Piratveckan fortsätter! Arrg matey! (är ni trötta på att höra mig säga så redan?)

Vi måste få in lite comics här på min piratvecka. Därför ska vi kolla på den tecknade serien “I Was Kidnapped by Lesbian Pirates from Outer Space” av Megan Rose Gedris. 🙂

Serien handlar om Susan som lever ett helt vanligt liv som sekreterare tills hon blir kidnappad av (du gissade det!) lesbiska pirater från yttre rymden!
Snart blir Susie indragen i allehanda äventyr: bankrån, skoshopping och romans.

Denna serie är en parodi på pulp fiction böcker, magazin och comics från 50-talet. De hade ofta sensationella titlar och alla genres så som scifi, romans, detektivhistorier och fantasy förekom.
Dessa historier såldes billigt i kiosker och på tågstationer och var i bekvämt fickformat för att man lätt skulle kunna ta dem med sig. På svenska kallas de därför kiosklitteratur. Historierna var ofta väldigt enkelt skrivna, fulla av klischéer och stereotyper.
Lesbiska karaktärer förekom också i vissa grenar av pulp fiction. Dessa böcker betydde mycket för många lesbiska på 50-talet då de gav dem homosexuella karaktärer att relatera till. Men när man tittar på dessa böcker idag så är de inte särskilt sympatiska. Historierna slutar ofta olyckligt. Detta berodde på en censurlag som sa att om man hade homosexuella karaktärer så var det tvunget att sluta olyckligt för att folk inte skulle tro att det var okej att vara gay. Verkligen helt sjukt…

Okej, nog med historisk bakgrund!
Denna comic (ni minns väl den? Inlägget handlar om den) driver i alla fall med den typen av sensationell, lättviktig och klyschig litteratur.

Plotthål… eh, jag menar svarta hål måste undvikas!

Åh, metahumor! How I love you!

Epic face! (Det där är totalt jag när jag shoppar, fast i bokaffärer…)

Epic face!

Seriöst! Läs denna comic!
Ni får:

1. Ursöta (trots fult klädda) pirater!
2. Med antenner! Bara det!
3. En hjältinna med extremt episka ansiktsutryck och med den dåliga ovanan att ofta bli kidnappad…
4. En extremt sexistisk “superhjälte” kallad Male Man som man kan irritera sig på.
5. Male Man är nog den första superhjälte att byta om så länge (inne i en telefonkiosk! Såklart!) att han faktiskt inte hinner stoppa det rån han klädde om för. Han lyckas dessutom orsaka en persons död samtidigt… Bra där…
6. Episkt omkringfarande i rymden! Behöver man mer?

Humorn i denna comic är fantastisk. Tempot är snabbt och allt är väldigt bra ihopknutet. Ingen del av plotten är onödig utan allt vävs ihop väldigt snyggt. Tecknarstilen är också väldigt charmig och liknar gamla romans comics. Jag gillar hur Megan Rose Gedris har använt sig av den pixliga texturen på delar av alla illustrationer. Det ger verkligen rätt feeling.
På den negativa sidan kan jag tycka lite väl synd om Susie i första numret… Jag vet att det ska vara kul men jag tycker hon behandlas lite väl illa.
Men sen tar sig serien verkligen och är bara kul rakt igenom. 🙂

Tummen upp från Magic!

Jag rekommenderar denna serie till alla! Den är fullkomligt hilarious! Har läst den flera gånger och kan säga att man definitivt inte tröttnar. 🙂

Imorgon blir det ett extra coolt inlägg som jag är väldigt excited över! Missa det inte! 🙂

4 thoughts on ““I Was Kidnapped by Lesbian Pirates from Outer Space” serie av Megan Rose Gedris

  1. På tal om de där med 50 – talets pulp fiction där det oftast gick illa för homosexuella karaktärer; i USA var detta på grund av “the Hayes code” vilket innebärde att om man hade ett öppet homosexuell karaktär eller en sam-könad romans var det tvungen att sluta illa. Koden också innebärde att man inte kunde säga abort rakt ut eller visa någon form av sex (dock kunde man skämta om det fullt ut. Därför har man alla dom där wacky 50 tals sex komedier där alla verkar besatt av tanken av sex men ingen någonsin har det). En bra roman som verkligen visar hur absurt denna kod var är Joyce Carol oates Roman “Blonde”.
    Serien ser roligt ut och påminde mig om en bok jag läste i gymnasiet; “Pussy king of the pirates” av Kathy Acker. Den är också en absurd roman med lesbiska (och bisexuella) pirater. Den är faktiskt rätt bra 🙂 ledaren av de lesbiska piraterna heter long Jane silver 😀

    • Hej Maaretta!
      Gud, vad sjukt och intressant. Jag har läst en hel del om hur The Hayes code påverkade filmer men jag visste inte att det var så detaljerade regler även för pulp fiction. Ska uppdatera inlägget med den informationen. Stort tack för din intressanta kommentar! 🙂
      Åh, alltså den boken du nämner måste jag kolla upp! Låter helt episkt! 😀

Leave a Reply

