You´re never weird on the internet (almost) av Felicia Day

I dag ska vi titta på den nypublicerade självbiografin ”You´re never weird on the internet (almost)” av Felicia Day. Felcia är skådespelerska och manusförfattare. Hon är mest känd från sina roller i Doctor Horribles sing-along-blog, Supernatural, Buffy the Vampire Slayer och sin egen webshow The Guild. Hon är en väldigt framstående person inom nördkultur och har visat hur långt man kan gå genom internetkändiskap 🙂

I sin bok berättar Felicia om sin uppväxt, utbildning, livet i Hollywood och hur hon skapade The Guild. Den röda tråden i boken är nätets betydelse för henne. Hur vänner online, World of Warcraft och internätkändiskap påverkat hennes liv.

Felica lyfter fram både nätets ljusa sidor och dess mest mörka.
På den ljusa sidan så lyfter hon fram hur vänskap över nätet med andra spelintresserade betydde mycket ända sedan hon var liten. Genom nätet kan man hitta likasinnade hur udda ens intressen än är. Man kan knyta vänskapsband med folk man aldrig annars träffat.

En annan fantastisk sak med nätet är att det gör det möjligt att vara kreativ och utrycka sig konstnärligt utan att man behöver godkännas av filmbolag eller så. Man behöver inte att ett TVbolag stöttar en utan man kan filma och sprida ut sin egen serie ändå.
Här är ett bra citat av Felicia (översatt av mig):
”För första gången har alla chansen att få sin röst hörd och skapa ett sammanhang och koppla ihop sig med människor som delar samma passion. Detta belönar människor och idéer som annars aldrig tagit sig genom systemet och får det unika och märkliga att blomstra. Jag älskar att gå emot systemet. Och skönheten med nätet ligger i att alla, speciellt orepresenterade röster, får möjligheten att gå emot systemet lite grann.”
På det sättet är nätet en fantastisk plats.

På den sämre sidan har vi tyvärr allt näthat. Speciellt inom spelcommunityn så möts folk (speciellt tjejer) av elaka kommentarer och även dödshot. Felicia pratar i ett väldigt bra kapitel i sin bok om #Gamergate fenomenet och hur det påverkade henne personligen. Jag ska inte gå in på det här i detalj. Om ni inte vet vad #gamergate är så får ni googla men jag ska säga att det verkligen gör mig äcklad och ledsen vad vissa har blivit utsatta för. Det är verkligen nätets mörka sida. Jag fattar inte att folk tycker sig ha rätt att skicka dödshot till andra och hänga ut deras personliga information bara för att de är dolda bakom anynymitet på nätet. Det är sjukt och det är viktigt att detta uppmärksammas och pratas om. Felicias bok är därför extra betydelsefull.

Musikvideo av Felicia Day till The Guild: Do you want to date my avatar. Älskar denna låt och video såååå mycket!

”You´re never weird on the internet (almost)” är en bra bok på det sättet att den blandar humor och allvar utan att det ena någonsin slår ut det andra. Det roliga gör inte att det allvarliga förlorar sin vikt och även när boken är mer seriös så är den skriven i en humoristisk ton. Detta är väldigt skickligt. Jag kunde dock tycka att den var lite väl skruvad ibland i början när Felicia berättar om sin barndom. Det känns som om vissa scener överdrevs lite väl för komisk effekt (Jag hoppas att Felicias mamma inte var fullt så pushig när hon försökte fixa ihop Felicia med en kille till exempel…)
Men ju längre jag läste desto bättre blev det. Jag tycker det var väldigt intressant att läsa om skapelsen av The Guild. Jag får verkligen stark lust att se om The Guild för det var hemskt länge sen jag såg den och har nog glömt en del. Men den är väldigt rolig. Man kan se The Guild på nätet HÄR.

Felicia skriver väldigt ärligt och berörande om prestationsångest, skrivkramp och panikattacker. Hur läskigt det är att starta upp något som man lagt ner sin själ i men också hur läskigt det kan vara när man faktiskt gör succe och inte vill göra någon besviken.

Felicia skriver även några klockrena saker om hur folk bemöter psykisk ohälsa:
”Tänk dig att säga till någon: ”Jag har problem med njuren och mår mycket dåligt.”
Då får man bara en massa symapti, ju!
”Vad är felet?”
”Min mamma hade det!”
”Smsa mig en ultraljudsbild!”
Men sen om du tänker dig att du säger: ”Jag har djup depression och ångest och mår mycket dåligt”
Då tittar folk bara på dig som att du är trasig.”
Felicia skriver att hennes psykiska ohälsa fick henne att skämmas. Det var något som hon dolde. Därför prioriterade hon inte att skaffa hjälp på mycket länge. Just eftersom hon trodde att ingen skulle förstå. Jag tror detta är något många kan relatera till tyvärr. Många bemöter psykisk ohälsa i dagens samhälle som något som går att ”skaka av sig” bara man skärper sig. Men det är ju helt fullkomligt fel. Bara för att psykiska problem är mer osynliga än en bruten arm så är det precis lika (ja tusen gånger mer!) allvarliga.

En annan väldigt bra musikvideo av Felicia. Inte lika bra som Avatar-låten men nästan 🙂

Felica är verkligen en väldigt inspirerande personlighet och jag rekommenderar alla att läsa hennes bok! 🙂 I slutänden uppmuntrar boken till självständighet, att aldrig skämmas för sina intressen och våga göra det man vill.

Har nån av er läst denna bok?

Gillar ni också Felicia Day?

7 thoughts on “You´re never weird on the internet (almost) av Felicia Day

  1. Bra recension! Internetkändisskap har ju verkligen blivit en stor grej, nu räknas ju ofta bloggare och Youtubers i samma kategori som skådespelare, typiska “Hollywoodkändisar” och dylikt i status eller vad man ska säga. Det har blivit mer och mer erkänt att man kan lyckas t.ex via Youtube. Youtubern Pewdipie (svensk) började sin karriär genom att göra let’s play-videos på Youtube och filmade sig själv när han spelade dator/tvspel. Idag är han en av världens mest främsta Youtubers och även en av världens rikaste människor. Han har fått sommarprata här i Sverige och sådana saker. Och “allt” han gjorde var att spela datorspel. Jag tycker det är väldigt häftigt, Internet är ju verkligen som en enda stor lekplats där man kan vara sig själv och ofta kanske en överdriven version av sig själv för att få mer klick/views.

    Men precis som det framgår i ditt inlägg så finns det ju verkligen baksidor med det också. Alla stora Youtubers/bloggar/mediaprofiler online får ju utstå väldigt mycket elakheter. Många blir även deprimerade pga många elaka kommentarer. Jag tror man får vara ganska “tuff” och ta på sig ett slags skyddsskal och bara ignorera. Det är så otroligt lätt att bli påverkad av elaka kommentarer. På Youtube måste man ju vara medlem för att kommentera och i och med att ens medlemsskap hänger ihop med Google+ så borde egentligen det inte vara lika mycket där eftersom man inte är lika anonym, men det är ändå väldigt mycket. Så trist hur folk tar sig friheten till att vara elaka så öppet. De flesta skulle ju inte vara elaka mot någon face to face.

    Men när det gäller tjejer och datorspelande så finns det även mycket fördom och elakheter. Online har jag haft ganska tur inne på World of Warcraft t.ex har 99% varit väldigt snälla. Men när jag köpt TV-spel i butik har expediten ofta vänt sig till min kille, trots att det varit väldigt tydligt att det är JAG som ska köpa spelet. Det tycker jag är så löjligt. En del verkar tro att vi tjejer bara ska sitta vid Sims och “inte kan” spela någonting annat…. Hmm. Nu blev detta en liten parantes, men ändå. ^__^

    Återigen, bra recension! Jag är bara ytligt bekant med Felicia Day, har sett Doctor Horribles och någon enstaka video med henne på Youtube. Sedan har hon varit med i Will Weathons Youtube-serie Tabletop som Viktor tittar på så där har jag sett henne med. 🙂 Jag är dock lite mer “into” let’s play-genren på Youtube (dock inte Pewdipie, han är inte min grej) eftersom TV-spel är ett stort intresse. 🙂

    • Hej Nessie!
      Åh, tack så jättemycket för din intressanta kommentar! 🙂 Made my day! 🙂
      Ja, precis, nätet har öppnat upp helt nya möjligheter för människor att nå ut, vara kreativa och uttrycka sig.
      Det är verkligen en spännande tid vi lever i på det sättet.
      Men nätet speglar ju mänskligheten och precis som det finns snälla och otäcka människor i världen så finns de på nätet med.
      Det är verkligen sjukt otäckt med näthat. Folk blir så extra otäcka när de kan vara anonyma också.
      Jag kan bli riktigt ledsen av allt hat på twitter och youtube. Håller verkligen med om att folk borde skärpa sig ännu mer när de har en egen inloggning… Fast vissa kanske bara skaffar youtube och twitter för att hata på folk. Usch.
      Ja, det är så synd att spelvärlden är så oförstående mot tjejer. Det är ju minst lika många tjejer som spelar som killar och ändå är folk fördomsfulla. Uh, vad dåligt att du blir bemött så i spelaffärer. Riktigt dåligt!
      Jag hoppas det kommer bli ett bättre spelklimat för tjejer i framtiden.
      Tack för att du gillade mitt inlägg! 🙂
      Jag får visa dig lite extra bra Felicia grejer. 🙂 Kul att Viktor ser på Tabletop! De videorna är kul 🙂

  2. En annan bra sida men internetten (om jag får tala litegrann om politik för en stund) är att det bryter upp också massor av propaganda som man tidigare utsattita för i media och nyheter. Till exempel i USA har man beskrivit Wall Street och Israel´s politik i en ganska ensidig, positiv ljust. Till exempel man har hållit tyst om de mänskliga rättigheter Israel har brytiti emot. Men eftersom Internetten gör det möijligt för Amerikaner att se nyheter utanför landet och att mer vänsterröster från USA gör sig hörda har ändrat hur många Amerikaner ser på saker. Samt har de svarta och ursprungsfolks amerikanaer kunnat tala öppet om polisvåld genom hastager #BlackLivesMatter och #NativeLivesMatter.
    Håller med Felicia om att man kan hitta folk med andra intrressen på nätet. Tror inte att Brony fenomet skulle hänt utan nätet! Det är fantastisk att killar och män kan träffa andra killar och män som gillar vad man kallar för “tjej”-saker. Samt har jag själv hittat många nya författare från nätet. Det som händer mot kvinnor på nätet är fruktansvärt. Jag själv har haft tur att inte få något stort problem, men det var faktisk en gång någon kommenterade på ett av mina anti-dödsstraff inlägg att jag var “homo r***** C***”. Det var rätt äckligt.
    Vem var Felicia Day i “Buffy”? Kommer inte ihåg henne där. 🙂

    • Hej Maaretta!
      Tack så mycket för din intressanta kommentar! 🙂
      Du har verkligen rätt i det du skriver. I och med nätet ökar ju kanalerna för kunskap och information och det är verkligen väldigt betydelsefullt.
      Haha jo du har rätt om Bronys. Jag tycker det är kul hur många i olika fandoms kan mötas på nätet. Det gör att det blir en sådan stor gemenskap mellan människor som har samma intressen. 🙂
      Men ja, näthat är den negativa sidan av allt. Gud vad sjukt med den där kommentaren du fick! Uh.. 😦
      Flelicia har en väldigt liten roll i Buffy. Hon är en av de potentionella vampyrdödarna i sista säsongen 🙂

  3. Pingback: Ty jag var med – En kattslavs dagbok

Leave a Reply

