Confuse 2015: Scifikongress

I helgen var jag och en vän på science fiction kongressen Confuse i Lindköping. Var på en massa (och då menar jag 20 stycken) föredrag / gruppdiskussioner / paneler, träffade trevligt folk och frossade i böcker. 😀
I dagens inlägg kommer jag prata om några höjdpunkter.

Nu kanske någon säger: ”Men vad är Confuse egentligen då? I am so confused! Ghaaa!”
Då säger jag att Confuse är en kongress för svensk sciencefiction-fandom. Den anordnas av Swecon och byter stad och namn varje år. Steampunkkongressen som jag bloggade om HÄR var också annordnat av Swecon. Tanken är att folk som gillar science fiction (och även fantasy och annat nördigt) ska få träffas och umgås och gå på intressanta föredrag. Swecon bjuder även in olika kända författare och gäster med anknytning till Science fiction.
To sum it up: episkhet. 😀
Läs mer här och här.

Nu ska jag berätta om några av de mest intressanta föredragen 🙂

Från Oiwa till The Grudge. Japanska spöken i folklore och populärkultur. Föredrag av Jenny Milewski: Detta föredrag är lugnt en av mina favoriter. (Magic gillar spöken! Suprise! Inte) Föredraget gick igenom ursprunget som spökena i ”The Grudge”-filmerna och ”The Ring” har i japansk folktro. Jenny Milewski som höll i föredraget var jättebra och jag ser fram emot att läsa hennes nya roman som fokuserar på vad som händer när ett japansk spöke kommer till en svensk studentkorridor. En skräckbok som funderar kring hur vår västerlänsdka syn på hur man hanterar spöken är helt annorlunda än den japanska efter vad jag förstod. Låter väldigt intressant. 🙂

H. P Lovecraft and race. Gruppdisskusion med David Nickle: Detta är en annan av mina absoluta favoritgrejer från kongressen. För er som inte vet så är H.P Lovecraft en skräckförfattare som bland annat skapade det klassiska monstret Cthulhu. H.P Lovecraft är väldigt upphöjd och har inspirerat otaliga skräckspel och filmer och merchandise. Det folk dock inte pratar om är att han var hemskt rasistisk. De flesta jag pratar med vill gärna ursäkta honom och var helt: ”Men han var bara påverkad av sin tid” Ehm, nej, Lovecraft är extremt rasistisk även med 30-tals standard. Detta tar sig framför allt uttryck i hans personliga brev men även väldigt mycket i hans berättelser. Jag har läst en del Lovecraft i mina dagar och jag håller med om att han har intressanta monster men all rasism som genomstrålar hans historier förstör verkligen allt. Jag tycker det var väldigt intressant att diskutera detta. Det är viktigt att inte romantisera och ursäkta författare bara för att de har gjort vissa bra historier. Jag säger inte att folk ska låta bli att läsa Lovecraft (han är ju ändå onekligen en viktig influens på hela skräckgenren) men det är viktigt att läsa kritiskt och inte blunda för de problematiska delarna. Därför tycker jag också att det är fel att fira Lovecraft genom att döpa litteraturpriser efter honom och trycka upp t-shirtar av honom. Hans skrivna verk må vara litteraturhistoriskt intressanta men han själv som person förtjänar inte att firas på det sätt som han gör.

Tough Chicks: a discussion about gender in fantastic literatur. Paneldiskussion: Denna panels tema var intressant. Tyvärr känns det som att panelen hade behövt mer tid än bara 45 minuter. Det kändes som att de bara skrapade ytan av att undersöka fantastikgenrens kvinnliga hjältinnor. Men det är verkligen både viktigt och intressant att analysera sci fi och fantasy från ett feministiskt perspektiv. Panelen gick emot bereppet ”tough Chick” och sa att en kvinnlig karaktär inte är automatiskt bra bara för att hon är fysiskt stark och kan slåss. Jag håller med. Jag tror att det är så här: Kvinnor har länge varit romantiska intressen och ”damsels in distress” inom fantastiklitteratur. Därför behövdes det att vågskålen tippades om och gjorde kvinnorna till action-hjältar som kunde ta vara på sig i alla lägen. Men nu har den där action-tjejen blivit en ny kliché. Det vi egentligen behöver är tredimensionella kvinnliga karaktärer som har både styrkor och svagheter och som är komplexa. Som är verkliga människor och inte oslagbara, platta actionhjältar.
Som författarna i panelen sa: ”We want more than tough chicks. We want complex chicks.”
Om ni vill läsa mer tankar kring detta, läs mitt Mad Max: fury road inlägg och mitt Gone Girl inlägg.

Atomkärnan på gott och ont. Föredrag av Anna Davor: Detta föredrag var jättebra! Och jag säger inte det bara för att jag är lite bekant med Anna utan det var verkligen superintressant. 🙂 Föredraget handlade om hur kärnteknologin definierade 1900-talet både i verkligheten och i fiktionens värld.

Star Wars, recollections and expectations. Paneldiskussion: Åh, Star Wars! *Fangirl squee* Denna panel var väldigt kul att lyssna på. De pratade om Star Wars filmernas betydelse och förväntningarna inför den nya filmen som ju kommer i vinter. Ghaaa! Längtar! 😮

AI and Robotics, A look into the future. Föredrag av Patrick Doherty: Detta föredrag tog en titt på vilka framsteg som gjorts inom artificiell intelligens och robotteknologi. Det var fascinerande att se allt robotar och AI kan göra. Och lite skrämmande med tanke på allt människor kan tänkas göra med sådan teknologi…

Wow! Detta inlägg blir långt. Jag bara nämner de andra föredragen lite snabbt här innan jag går vidare till shopping. 🙂 Vi var även på föredrag om inledande scener i science fiction film, om Terminator i verkligheten och om James Bond. Paneler om sociala medier, hur man namnger sina karaktärer, om Terry Pratchetts böcker och om världsbyggande i böcker och även en gruppdiskussion om boken The Martian som jag snart ska blogga om. 🙂 Hmm, jag har nog glömt något…. Jaja ^^;;

Jag förväntade mig inte att det skulle bli någon direkt shopping denna helg. Men där hade jag fel. (En upplevelse jag inte är van vid… Ehm *håller fingrarna i kors*)
Jag och min kompis gick genom kongressens lokaler när vi just kommit och var helt: ”Bar, föreläsningsalar, böcker, folk…. vänta! BÖCKER!”
Självklart fanns det många författarbord där boksigneringar skedde men det fanns också ett enormt hörn med billiga, begangnade scifi / fantasy böcker för fem kr och uppåt. Både jag och min kompis är totala bibliofiler (Typ på Aziraphale i Good Omens-nivå. Det är illa… eller riktigt bra beroende på synvinkel 😉 )
Vi hoppade faktiskt över ett föredrag vi skulle på för att istället frossa runt bland alla böcker innan alla de bästa köptes av andra.
Tio böcker fick följa med mig hem. Jag ångrar inget. 😀 (Jag minns när jag var på Seven Stars i Boston. Det blev tio böcker den gången med. ^_^;;; Alltid lika nice med bokfrossa)

Mina nya älsklingar ovan. 🙂

Ja, det var mycket om min helg. 🙂

Var någon annan på ConFuse?

Är någon avundsjuk på mig som var där? 😉

Update: OMG! Jag kan ju inte räkna! 11 böcker! I fail! 

2 thoughts on “Confuse 2015: Scifikongress

  1. Tack för rapporten! (Och för berömmet 🙂 ) Härligt att du hade en bra helg. Hoppas att du inte blir sjuk, som jag – dunderförkyld just nu. Men annars är det fint!

    • Hej Åka / Anna!
      Tack själv! Både för din kommentar och för föredraget 🙂 Det var super! 🙂
      Stackars dig att du blivit förkyld. Jag hoppas verkligen att du kryar på dig snabbt. Så tråkigt att vara sjuk på sommaren. (Okej, det är alltid tråkigt att vara sjuk men extra mycket på sommaren 😛 )

Leave a Reply

