Aifur: besök på järnålderskrog

I förrgår kände jag och en vän att 2000-talet började bli lite segt…. så vi åkte tillbaka i tiden till järnåldern. *Magic lutar sig nonchalant mot sin tardis*
Okej, okej jag ljuger. Det var ingen riktig tidsresa men det näst bästa. Vi var på krogen Aifur i Gamla Stan. Tillåt mig babbla om det! 🙂

Aifur är en krog / restaurang som ligger på Västerlånggatan 68 b i Gamla Stan i Stockholm. Inredningen, maten och musiken är utformad för att vara lik hur våra förfäder kan ha haft det på sen järnålder. Ni kan läsa mer om Aifur på deras hemsida HÄR.

Ovan ser ni ingången. Varken jag eller min vän hade varit där förut så ingen av oss visste vad vi skulle förvänta oss.
Det är nere i ett källarvalv. Väggarna är putsade och målade med runor och mönster. Tända ljus är enda ljuskällorna.
Personalen var jättetrevlig och visade prov på god smak genom att berömma mina steampunkiga kläder (score?) och frågade oss gång på gång efter våra namn. Vi borde ha anat att något var på gång… 😮 När vi leddes fram till vårt bord började servitrisen plötsligt ropa högt över hela salen vad vi hette. De andra gästerna hälsade oss välkommna. Alla applåderade och skrek. Vi kände oss lika chockade som de på bilden under:

Det var dock ingen unik händelse på grund av att vi var så extremt episka, utan alla gäster välkommandes så. 😛

En trevlig sak på Aifur är att alla sitter väldigt tätt vid långa bord vilket leder till att man ofta börjar tala med sina bordsgrannar.
Jag och min vän är tyvärr båda för fattiga för att ha råd med huvudrätt och förrätt så vi tog bara efterrätt och mjöd. Jag åt saffranspankaka med grädde och bär. Det var fantastiskt! Rekommenderas varmt! 🙂 Min kompis tog fläderblomsmousse med rabarber och jordgubbskompott. Jag snodde smakade lite av den och den var också supergod. ^__^
Vi testade också tre mjödsorter. Jadwiga var godast. 🙂
Under hela vistelsen spelades det musik live i uråldrig stil och stämningen var urmysig.
Hela lokalen är så fin med vackra dekorationer och tända ljus och olika gamla coola prylar.

Extremt arrangerad bild när jag och min kompis skålar med mjöd.

Om någon översätter den där runskriften till mig så får hen tårta. (Okej, jag har redan ätit upp tårtan men det är ju tanken som räknas! Jag hade tänkt ge översättaren en tårta ^^)

Jag är förmodligen knäpp men jag tyckte bilden på den där skölden såg ut som en clown. Min kompis kunde dock inte se det… kan ni? Röd näsa i mitten och långa mustacher? Bara jag? Okej…

Avslutningsvis så kan jag säga att det var det en riktigt rolig kväll. Man fick väldigt mycket känsla av att befinna sig i en fantasybok hehe ^^
Det är dyrt men baserat på efterätterna och mjöden så var det väl värt priset. Det är verkligen hög kvalite både på maten och miljön. 🙂

Har ni besökt Aifur? 🙂

Kan ni se clownansiktet?

6 thoughts on “Aifur: besök på järnålderskrog

  1. I den här sortens blogginlägg kommer ditt kåserande och humoristiska sätt att skriva verkligen till sin rätt, Magic. Du förstår nog inte riktigt hur duktig du är som kåsör. Din mysfaktor (= förmåga att skapa och återge stämningar och känslor) är magnifik!

    Ändå har jag berömt dig för just sådana saker i dina tidigare kåserande inlägg, både här och på din magiska & mystiska blogg. Se till exempel här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2015/01/21/runstenen-i-gamla-stan-stockholm/ (där jag liknar dig vid DN-kåsören Jolo). Även detbloggkåseri kan liknas vid glittrande pärla väl värd att lyfta fram till nytt beskådande. Och här på din Cabinetet-blogg kan jag rekommendera för läsning minst en gång till följande bloggartikel: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2015/01/01/nyarsfest-pa-nalen-burlesk-vintage-cirkus-och-allman-episkhet/ .

    Så till något helt annat. Du har helt klart ett starkt intresse för kulturhistoriskt intressanta miljöer (vilket gläder mig att kunna notera).Och du beskriver dessutom den sortens miljöer på ett både inkännande och smått kärleksfullt sätt.

    Inte konstigt, alltså, att resultatet – kåseriet – blir så “himla” bra!

    Du undrar över hur runskriften i krogens entréskylt ska utläsas. Enligt futharken – se exempelvis: https://sv.wikipedia.org/wiki/Runor – står där bokstäverna R I S T A U R A N T. Förmodligen en lite småvitsig ordlek, eftersom det ordet normalt stavas RESTAURANT (eller RESTAURANG).

    Som alltid är jag intresserad av vad orden betyder. Så jag googlade på Aifur och hittade då denna artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aifur . Intressant KIV-information, i alla fall enligt mitt sätt att se på saken. (KIV = Kul & Intressant Vetande; dvs det som du själv brukar benämna “random fact”.)

    Du berättar om mjöd. Var detta mjöd månne bryggt som på järnåldersvis? Kom mjödet direkt från geten Heidrun (som på Odens tid)? Vet du något om det, Magic?

    Förresten, är det enbart moderna maträtter som står på menyn i denna “ristaurant”? Dvs kommer krogens grisköttet från grisen Särimner eller från dagens moderna grisar? Erbjuds som förrätt surpalt, grynröra, kams och annat “äckel”? 😉 🙂 (För den som vill veta mer om mat och dryck, samt tillagning av mat, under järnåldern, läsa gärna det som står i följande pdf-fil: http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/22.-Mat-och-textil-sid-390-414.pdf .)

    Apropå din steampunkklädsel vid besöket: Bar du ditt fina steampunksmycke i form av ett hjärta? Fick även din steampunknalle vara med på ett hörn?

    Slutligen: Vad gäller musiken – var det någon som stod och blåste i näverlur eller använde sig av maracas (i form av ärter inuti en svinurinblåsa)? Eller var det inspelad musik som ni fick lyssna till? Kanske med orkestern Vikingarna? 🙂

    • Hej bbnews!
      Stort, stort tack! 😀 Vad roligt att du gillar mitt sätt att skriva denna typ av mer personliga inlägg också. 🙂
      Ja, det är spännande och kul med historia 🙂
      Åh, tack för att du översatte runorna! *tänker ge tårta* 😛
      Åh, roligt att få veta mer om Aifur också! 🙂
      Hahaha jag tänker tro att all mat och mjöd var importerat genom en tidsportal från järnåldern och den nordiska mytologin. Självklart! 😀
      Nej, hade bara en steampunkig tröja jag gjort. 🙂 Men tack! Kul att du gillar mitt steampunkpyssel. 🙂 Hjärtat får vara med ibland men tyvärr har nallen blivit tappad på stan. 😮 Han hängde på min väska enda tills han plötsligt inte hängde kvar 😦
      Det var livemusik. 🙂 Vet dock inte vad instrumenten var så du kan ha rätt haha 🙂

  2. Nä, vad säger du, Magic. Har du blivit av med dinna så mysiga nallebjörn med goggles och andra fina accessoarer? Nu blir jag faktiskt ledsen. Vi får hoppas att din så goa och rara – i de avseendena en veritabel kopia av dig, Magic – kommit till ett hem, där han trivs och blir väl behandlad.

    Fast jag tror att han saknar dig, även om han förhoppningsvis har det bra där han nu är.

    Jag tror att du hade för vana att slösa med kärlek på honom. Och sånt glömmer varken små nallebjörnar eller andra (gose)djur.

    Den som till äventyrs inte har sett fotot på Magics så fina nallebjörn, klicka på denna länk, https://missmagicscabinet.wordpress.com/2014/10/02/vad-ar-steampunk/ , och skrolla nedåt i artikeltexten, så dyker nallen snart upp. Håll med om att det är en riktig gulle-nalle!

    FDETDA: Jag glömde bort att berätta för dig, att visst ser jag det där clownansiktet (ett fenomen som kallas för pareidolia, fast det visst du säkert). Men inte nog med det. Under clownens mustascher kan man dessutom se en docka (av tyg?) med långt hår. Kan du också se dockan, Magic?

    Hur i all världen har hon hamnat där, liksom hängande i clownens mustasch? Kan hon vara ett slags sidekick till clownen, tror du? 🙂 😉

    • Hej bbnews!
      Nawh, jag vet. Det är sorgligt alltså. Ja, han var ju grymt bortskämd hemma hos mig men vi får hoppas han har hittat ett minst lika mysigt nytt hem 🙂
      Åh, kul att du också ser clownen! Jag är inte ensam! 😀 Pareidolia är spännande. Jag kan faktiskt se vad du menar med dockan nu när jag tittade efter den. Hahah mystiskt 😉 Tror också hon är clownens sidekick! 😛

  3. Järnålderskrog låter spännande. Min svärmor pratade om en medeltidskrog som artisten E-type äger, är det denna? Låter häftigt i alla fall. Medeltidshistoria har alltid fascinerat mig och det verkar jag inte vara ensam om att tycka. 😉

    Jag såg också en clown, redan innan jag läste att du såg det med. Men du vet vad de säger, “Great minds think alike” 😉

    • Hej Nessie!
      Åh, ja den var så mysig. 🙂 Det var verkligen som att komma in i en magisk fantasyvärld. 🙂
      Hmm, jag tror e-types ställe ligger på Birka (en annan plats jag gärna vill till) han har ju typ köpt en hel medeltidstad och satt upp. Tänk om man hade sånna pengar *Magic drömmer sig bort*
      Åh, bra att du också ser clownen. 🙂 Japp! Great minds! 😀

Leave a Reply

