Dracula; Bok och några filmer.

Som ni vet dissade jag (relativt) nyligen den nya Dracula-filmen; Dracula Untold. Därför tyckte jag att det inte var mer än rätt att prata lite mer om andra kända Draculainkarnationer.
I detta inlägg kommer jag tala om Bram Stokers Draculabok (som ju satte igång allt) och stumfilmen Nosferatu från 1922 samt Universal Studios klassiska Dracula film med Bela Lugosi från 1931. Häng med! 🙂

Boken Dracula av Bram Stoker från 1897:
Boken börjar med att Jonathan Harker blir skickad till Transsylvanien av sin advokatfirma för att hjälpa en viss Greve Dracula som funderar på att ta sitt pick och pack och flytta till England. Jonathan blir varnad av mängder av folk på vägen om att Greve Dracula är farlig. Men Jonathan lyssnar naturligtvis inte på det. (Typiskt.) Genom bokens gång introduceras fler och flera karaktärer som snart är inne i en kamp på liv och död för att stoppa Dracula.

Många tror att detta är den första vampyrromanen men där tar de fel. (Läs mer om vampyrböckernas historia här)
Det finns inte så mycket att säga om denna bok. Handlingen är seg. Den är full av scener som är väldigt återupprepande och ovidkommande (Seriöst, efter att ha läst Dracula vill jag aldrig mer läsa om en blodtransfusion!!!). Detta är inte för att den är gammal. Tro mig, jag älskar 1800-tals böcker och även om det alltid är långsammare takt i dem så är Dracula ovanligt seg. Ett annat problem med boken för mig är att en av huvudkaraktärerna, dr. Seward, är väldigt osympatisk. Till och med obehaglig i sin syn på sina medmänniskor och patienter. Ändå utmålas han som en hjälte i boken. Detta känns inte bra… Slutstriden är också extremt mesig. 1800-tals böcker brukar vara bra på dramatik (ibland lite för bra så det blir komiskt) men Dracula faller platt. Nej, detta är ingen bok jag rekommenderar. Oh nej.

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Nosferatu, en symfoni i skräck) från 1922 av F. W Murnau: är en tysk expressionistisk stumfilm. Eftersom filmskaparna inte hade rättigheterna till Bram Stokers bok så har de ändrat alla karaktärerna namn. (Count Dracula ändrades till count Orlok) Men filmen är väldigt tydligt byggd på boken. Denna film satte enorm skräck i sina tittare när den kom ut. Speciellt en scen var så otäck att den klipptes bort efter att biobesökarna blivit FÖR rädda av den. Det är när man får se Count Orloks skugga över en vägg när han går upp för en trappa. Det är lite lustigt att åsynen av Orloks skugga var mer skrämmande för 20-tals publiken än åsynen av Orlok själv måste jag säga… samtidigt så är scenen med skuggan rätt kuslig så på sätt och vis förstår jag. Typ. Inte. Men, men….
Jag tycker Nosferatu är en väldigt stämningfull och atmosfärisk film. Designen på Count Orlok som ni ser ovan är riktigt bra också. På den negativa sidan så är detta en ovanligt långsam stumfilm. Jag såg den med en kompis och hade det inte varit för att vi satt och skojdubbade vad karaktärena sa så hade jag nog blivit lite rastlös. Den är inte lika fullspäckad som en annan samtida expressionistisk stumfilm ”the Cabinet of doctor Caligari.” En av mina favoritfilmer som jag också planerar att blogga om snart. 🙂
Men jag rekommenderar ändå att se Nosferatu. Den är en sann klassiker och som sagt väldigt snyggt gjord.

Dracula 1931 av Universal Studios: Denna film skiljer sig en hel del från Bram Stokers klassiska skräckroman. Faktum är att filmen är baserad på en teaterpjäs som i sin tur är baserad på Bram Stokers bok. Jag blev först väldigt förvirrad när jag såg denna film eftersom karaktärerna har samma namn som i boken men ofta totalt olika relationer och släktband. :-O LOL.
I teatern spelade en okänd skådis vid namn Bela Lugosi i rollen som Dracula. Eftersom han gjort ett så bra jobb på teatern fick han gestalta Dracula även i filmen. Belas rolltolkning har blivit klassisk. Bela klagade scenare på att han i resten av sin karriär ofta blev vald till roller som på ett eller annat sätt liknade Dracula. Men helt emot vår kära vampyr var han inte. Han lät sig faktiskt begravas i en av sina vampyrkappor. 🙂

1931´s Draculas största styrka ligger i dess miljöer, musik och stämning. Historiemässigt är den lite ojämn. I första halvan av filmen byts miljön hela tiden. I större delen av andra halvan är de i samma hus. Dett gör att filmens flöde liksom stoppas upp. Det blir många scener som känns lite återupprepande och långdragna. Sen kan jag tycka att hela Draculaupplägget är lite ointressant.
Det är liksom bara: ”Dracula är creepy och tar makt över hjältinnan och de andra manliga karaktärerna måste rädda henne”. Typ. 😛 Det är inte en lika intressant historia som typ Wolfman eller Frankeinstein (andra skäckfilms klassiker av Universal Studios). Men i stora drag gillar jag ändå att se på Dracula. Mycket för att den har så bra skådisar och atmosfär.
Bela Logusi är helt enkelt fantastiskt karismatisk och perfekt som Dracula.
Han lyckas uppnå en bra balans mellan obehaglighet, hotfullhet och elegans. Han är en paradoxal motsägelse av både monster och gentleman. Han gör verkligen Draculas karaktär intressant och fängslande.
Han som spelar Reinfeldth (en patient på ett psykhem i filmen) är också väldigt sevärd. Han är rätt trist i början men så fort han får spela galen så blommar han ut. ^^

Absolut en must see-movie! 🙂

Ovan kan ni se mina figurer av Dracula och Dracula Orlok. 🙂 (och lite andra monster i min samling i bakgrunden haha) 🙂 

Låt oss avsluta detta inlägg med ett sött och random fakta! Yay!

Samtidigt som den amerikanska Dracula från 1931 gjordes så filmades en exakt kopia men med spanska skådisar.
När ljudfilmen var ny så var det relativt vanligt att man spelade in samma manus men på olika språk med olika skådisar. (Man hade inte den teknik som krävs för att dubba.) Men just i fallet med spanska Dracula så gjordes inte filmen för att man nödvändigtvis ville ha en spansk version utan för att en kille var kär i en tjej. Paul Kohner som arbetade för Universal studios var ohjälpligt förälskad i skådespelerskan Lupita Tovar. Men problemet var att hon tänkte lämna landet för att söka roller utomlands. Paul grubblade och tänkte så det knakade. Hur skulle han få henne att stanna i landet? Då uppenbarade sig en glödlampa ovanför hans huvud. En genial idé hade slagit honom! Han skulle övertyga Universal Studios om att det behövdes en spansk version av Dracula. (”Tänk på de stackars spanjorerna som vill se filmen på sitt språk!”) Han sa också att han hade den perfekta hjältinnan: Lupita.
Planen fungerade. Filmen spelades in och Lupita stannade kvar. På det sättet fick Paul mer tid med henne och sagan slutar lyckligt med att de gifte sig.
*Snyft* romantiskt va? 😉

Jag har själv inte sett hela spanska Dracula utan bara klipp av den. Det är typ exakt samma film men med andra skådisar.

Har ni sett eller läst Dracula?

Vad tyckte ni?

2 thoughts on “Dracula; Bok och några filmer.

  1. Några tankar efter min genomläsning av denna bloggartikel:

    1) Det som du kallar för “random fakta” – och som jag själv brukar kalla för KIV (= Kul & Intressant Vetande) – ska du vara frikostig med i dina andra bloggartiklar också, Magic. KIV är som grädde på moset – eller mandelmassan (och grädden) i dina “bloggbullar”. Kuriosafakta är en ingrediens som förhöjer läsvärdet. Och dessutom indikerar sådana här “random fakta”, att du är kunnig på området, lite av en expert (något som du på intet vis behöver förtiga eller dölja).

    2) Jag vill att du berättar mer om din monstersamling, Magic. Visserligen har du redan skrivit en bloggartikel på det temat (se: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2014/10/14/universals-monster-och-samlarmani/ ). Varför inte klompettera det inlägget med ett inlägg om varför du tjusas av dessa monster. Kanske rent av presentera din Tio-i-topp-lista vad gäller monsterkaraktärer? Just din personliga “touch” i dina inlägg tillför den här bloggen ett plusvärde, som inte ska underskattas och som andra bloggare oftast saknar (ich som därför gör just din blogg extra läsvärd).

    3) Stort beröm måste, som vanligt, utdelas för ditt smakfulla och estetiskt tilltalande sätt att illustrera din bloggtext. Här kan man verkligen tala om estetiska och konstnärlig intelligens. Ett tips: Var inte rädd för att illustrera med egna teckningar, Magic. Jag säger bara: Harley Quinn. Så förstå du vad jag menar.

    (Till er som inte har läst Magics Harley Quinn-artikel säger jag: Gör det! Den är en av Magics allra bästa någonsin. Och dessutom, Magic har illustrerat det inlägget med en superproffsig egenhändig teckning föreställande just Harley Quinn. Kolla in artikeln – och teckningen här: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2015/01/09/tankar-om-harley-quinn-och-hennes-serier/ . Och läs ännu mer om vampyrhistorik här: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2014/10/02/varfor-ar-vampyrer-sa-sexiga/ .)

    4) Du skriver på ett ställe i inlägget så här: “Han som spelar Reinfeldth (en patient på ett psykhem i filmen) är också väldigt sevärd. Han är rätt trist i början men så fort han får spela galen så blommar han ut.”

    Tror du att vår förre statsministers farfar kan ha stått modell för den rollfiguren? 🙂 🙂 Eller det finns kanske fler som bär släktnamnet Reinfeldt(h), så jag ska kanske vara försiktig med att dra en sådan slutsats??? 😉

    5) Det där du skrev om greve Orlok gjorde mig nyfiken. Jag googlade just på det namnet – och vet du vad, Magic? Jo, jag hamnade då på en wiki som enbart ägnar sig åt vampyrfakta, vampyrhistorik osv. Om du inte redan kollat in den sajten, rekommenderar jag dig, och andra vampyrintresserade, att ta er en titt. Klicka på denna länk: http://vampires.wikia.com/wiki/Orlok .

    PS Den som vill veta ännu mer om vampyrer rekommnderar jag dessutom ett besök på Magtics magiska och mystiska blogg. Här är två inlägg på den bloggen som jag vill tipsa om: a) https://missmagicgirl.wordpress.com/2011/08/04/varifran-kommer-vampyrerna/ ; samt b) https://missmagicgirl.wordpress.com/2011/12/30/sa-skyddar-du-dig-mot-vampyrer/ . (Jag förstår inte varför inte Magic själv länkar till sina tidigare vampyrartiklar. Är det månne av tidsbrist?)

    • Hej bbnews!

      1. Ja, random faktan är faktiskt aldrig fel. 🙂 Lägger gärna in mer sånt 🙂
      2. Jo, jag vill göra mer inlägg om min monsterbesatthet. Lovar att det snart kommer! Vill prata både mer om samlandet och om olika monster som fascinerar mig 🙂
      3. Stort tack! Jag blir så glad! 😀
      4. Hahahaha!!! Man vet aldrig alltså 😉
      5. Åh, tack för länken! Mycket intressant! 🙂
      Jag tänkte helt enkelt inte på att länka till fler vampyrinlägg. Borde ha gjort det faktiskt 🙂

Leave a Reply

