The Watchmaker of Filigree Street av Natacha Pulley

I dagens inlägg ska vi tala om boken The Watchmaker of Filigree Street av Natacha Pulley som gavs ut i år. 🙂 Den är inte en renodlad steampunkbok men har tydliga steampunkteman i sig. Det är en slags brottsgåta / relationsbok som utspelar sig i det viktorianska London.

Ta ett ögonblick och njut av den vackra framsidan! Den är en riktig diamant i min bokhylla.

The Watchmaker of Filigree Street handlar om Thaniel som arbetar på ett telegrafverk. Han lever ett lugnt liv med tydliga rutiner och har lämnat sin dröm om att vara pianist bakom sig för att kunna försörja sin syster och hennes barn. En dag när han kommer hem från jobbet märker han att någon brytit sig in i hans lägenhet. Inget är taget men på sängen ligger ett paket; ett vackert fickur. En tid senare när Thainel är på en pub börjar fickuret plötsligt ringa. Thaniel rusar ut för att inte störa de andra med ljudet och hinner inte mer än ut förrän en enorm explosion sker. Någon tycks ha gett Thaniel klockan för att rädda honom? Eller? Var klockan menad för någon annan? När Thaniel börjar undersöka mysteriet leds han in i en ny spännande värld där han möter den mystiska urmakaren från Filigree street: Mori. Samtidigt håller en ung kvinna vid namn Grace på att utföra ett experiment för att bevisa existensen av ett mystiskt element som bygger upp tillvaron, eter. Deras historier vävs samman och deras liv förändras helt.

Den riktiga Filigree Street ovan. Inte så vackert nej. Men jag vill totalt åka dit och fangirla! He, he ^^

I det kommande gröna stycket kommer spoilers!

Det centrala förhållandet i boken är mellan Thaniel och Mori. Genom bokens gång blir det mer och mer tydligt att Mori har en övernaturlig förmåga. Han kan minnas framtiden. Hans minnen av framtiden förändras dock ständigt. Han kan förutse det som förmodligen kommer hända för tillfället men det kan bytas ut. Genom bokens gång ligger mycket av spänningen i frågorna kring Mori. Fejkar han eller kan han se framtiden? Använder han sin förmåga för gott eller för ont? Det finns fortfarande en del frågetecken och lite ifrågasättningsbara saker kvar på slutet men som läsare känner man till sist att Mori menar väl. Han försöker hantera sin förmåga och lider mycket av att den skiljer honom från alla andra. Man kan ju leva sig in i det själv. Det kan inte vara roligt att veta hur folk ska dö och vad de har för planer. Om man hela tiden vet sådant blir det lätt att leka gud, vilket skrämmer de som känner till Moris förmåga. Mori själv vill bara leva så lugnt som möjligt och hjälpa dem han bryr sig om. Det han önskar sig mest av allt är en vän och det är därför han sökt upp Thaniel. Genom bokens gång byggs deras vänskap upp väldigt fint för att senare även övergå till attraktion och kärlek. Jag blev helt ”Naaawhhh!” och dog av söthetöverdos. ^^ En sak jag verkligen gillar med denna bok är att även om Grace kommer emellan dem till en viss grad så dömmer boken aldrig ut henne som ”den där jobbiga typen som förstör”. Man förstår hur Grace tänker och hon vill Thaniel väl. Hon är en självständig, smart, intressant och mångbottnad karakatär och får själv sitt lyckliga slut. Denna bok är bra på att man får hoppa in i många olika synviklar utan att sortera in dem i ”rätt” och ”fel”.

Mitt egna, oh så vackra fickur som jag fick av en vän ❤ 😀 Tänker låtsas att Mori gjort den. 

Denna bok handlar på många sätt om att gå utanför normen. Både samhällets normer och de normer man satt upp för sig själv. Thaniels historia handlar mycket om att bryta sig lös från ett väldigt rutinmässigt liv och följa sina drömmar… Mori lämnar sitt politiska ursprung för att istället vara en vanlig urmakare. Grace bryter mot de sociala reglerna för kvinnor för att kunna vara en forskare. Hon är ute sent och klär sig även i manskläder för att kunna vandra fritt.

På tal om Grace, ni som är forskarintresserade kommer känna igen eterexperimentet hon utför i boken. Jag tycker det är en cool detalj att författaren utgått från ett riktig experiment. Ni kan läsa mer om det HÄR.

En annan cool detalj är att Thaniel har synestesi precis som jag. Läs mer om det HÄR. 

Över huvud taget så är denna bok väldigt välresearchad. Alla referenser och politiskt prat är taget ur den tidens tidningar osv. Jag är inte så insatt i engelsk / japansk politik vid denna tid så mycket gick mig förbi, men det var ändå väldigt miljöskapande.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag verkligen älskade denna bok. Jag tyckte den var väldigt mysig. Den är ganska långsam vilket gör att när det väl blir rafflande så blir det VERKLIGEN rafflande i kontrast till det som varit innan. Den verkliga spänningen i boken ligger inte i lösandet av brottsgåtan utan i karaktärernas relationer. Som läsare vill man veta sanningen om Mori och förstå honom och se hur hans och Thaniels relation utvecklas. Mycket är väldigt subtilt beskrivet vilket jag gillar för då får man som läsare tänka till och analysera mycket. Jag gillade även flörtandet med steampunkgenren så som urverksbläckfisken. Vill ha!!! 🙂

Hur som helst, ni borde så läsa denna bok! 🙂

Vill även nämna att jag kommer vara borta hela nästa vecka så om jag är seg på att svara på kommentarer här och på facebook så är det därför och inte för att jag är arg. 😛

4 thoughts on “The Watchmaker of Filigree Street av Natacha Pulley

  1. Det låter som en intressant bok. Kul att den är så välresearchad också. Det tror jag är väldigt viktigt när man vill att det ska utspela sig under en viss tid i verkligheten om man säger. 🙂 Jag gillar att du säger att den handlar lite om att gå utanför de allmänna normerna, utanför boxen. ˆˆ Jag är väldigt mycket för individualitet och att man (inom lagarna alltså ˆˆ Jag menar inte att man ska få mörda någon om det är det ens innersta önskan är, då tycker jag det är bäst att låta bli faktiskt och ta det lite lugnt och meditera :p) ska få vara hur man vill. Det är förmodligen många fler som går utanför normerna på olika sätt idag än förut, men jag tror många fler skulle må bra av att göra det ibland. Överhuvudtaget känns det som att folk är väldigt beroende av vad andra kommer tycka och tänka, så därför vågar de inte alltid göra det som de vill. Det är så otroligt sorgligt.

    Bra skriven recension, jag gillar när du även berättar lite detaljer och du skriver på ett sätt som gör att man gärna vill veta mer. 🙂 Och fickuret (ditt alltså) var ju verkligen episkt ˆˆLikaså framsidan på boken 🙂

    • Hej nessie!
      Tack för att du gillade inlägget och tack för din fina kommentar 😀
      Ja, det var en väldigt fin, romantisk och intressant bok. Jag beundrar verkligen författarens research arbete. Det kändes väldigt mycket som en äkta tidsbeskrivning när man läste. Håller med om att normbrytande är ett väldigt intressant tema. Jag säger som de som följer wicca. Alla ska få göra och leva som de vill så länge de inte skadar någon.
      Åh, ja, jag erkänner att jag köpte boken pågrund av omslaget. Men den var ju för underbar 🙂 och det var ju tur att jag köpte den för nu är den en ny favorit.
      Åh, ja visste är mitt fickur vackert! Älskar det haha 😀

  2. Har inte läst allt du skrivit här för jag har inte läst boken ännu, köpte den i somras endast baserat på omslaget. Kul att du gillade den för det hoppas jag att jag också kommer göra 🙂

Leave a Reply

