Free comic book day

I dag var det ”free comic book day”. 🙂 Det är ett årligt event som anordnats den första lördagen varje maj sedan 2002. I Sverige sker det på serietidningsaffären ”Comic Heaven”, och det var dit jag och min kompis gick idag. 🙂

Comic heaven ovan. Kan ni se den mysiga stämningen? Ser ni den? SER NI DEN?! >_< *Dör av mysighetsöverdos*

Vi var på Comic Heaven när de öppnade (vid tio) och då var det redan fullt med folk. När man hör ”free comic book day” så kan nog vissa lätt tro att man bara ska kunna gå in och ta alla serier man vill ha. Allt medan expediterna hejar på en. (”Vissa” alltså… jag skulle aldrig tro något så orealististisk… *host, host*) Men egentligen var det bara några få tittalar som var gratis. Egentligen är ”free comic book day” ett slags reklamtrick för att folk ska upptäcka serier de annars kanske inte skulle ha läst. Men inget fel med det. 🙂
Man fick bara ta två serier var. Jag tog en steampunkserie (kan man ta något som är steampunk så gör man det! #ruletoliveby) och sen en skräckserie som hade en cool och läskig snubbe på framsidan. Love!

Steampunk: Goldilocks av Rod Espinosa kan ni se på bilden ovan. Jag var inte överdrivet förtjust i den. Tecknarstilen var fin och jag gillade kläderna och så. (På grund av steampunk!) Även om karaktärerna var lite väl sexigt klädda utan någon direkt anledning. Hmm. Historien bygger tydligt på sagan om Guldlock men jag tycker inte att författaren direkt gjort något intressant med historien. Allt kändes ganska poänglöst och karaktärerna var väldigt otydliga. Jag förstod aldrig varför Guldlock i serien började äta en massa saker inne i björnarnas hus till exempel. Även själva omslaget var väldigt omotiverat. Det visar en tjej med en fjärilshåv vilket inte har ett dugg med historien att göra. (Vilket iofs är bra för de stackars fjärilarna!) Men ändå. Väldigt random och inte särskilt engagerande. Vilket är synd då författaren efter vad jag förstår har gjort flera nummer med steampunkifierade sagor vilket är en riktigt cool idé. Sagor och steampunk är ju två av mina favoritsaker liksom. Men trots ett bra upplägg så var detta nummer en besvikelse. Tur att den var gratis 😉

Tidning nummer två var mer intressant. Den innehöll två historier:

1. ”The Strange Case of Billy McTaggart av John Lees och Iain Laurie. (Jag fullkomligt älskade konsten i denna serie. Så speciell och creepy. Bidrog verkligen till skräckstämningen. Obehaglig men intressant story också)

Här ser ni några exempel på tecknarstilen. Kuslig och snygg!

2. Oxymoron av Tyler James och John Lees. Jag älskade verkligen karaktärsdesignen på huvudkaraktären. Väldigt cool och creepy. Historien var lite svår att fastna i eftersom det verkligen märks att den var en del i en längre följetong.

Exempel på tecknarstilen. Pretty cool.

Men jag ska nog kolla upp mer om båda dessa serier och kanske läsa mer. De var båda intressanta. 🙂

Ja, så det var mina fynd. 🙂

Var ni på ”free comic book day”?

2 thoughts on “Free comic book day

  1. Visst märks det, Magic, att du gillar sagor och steampunk.

    Jag håller med dig om att tecknarstilen i de två seriealbumen är “pretty cool”. Men huvudsakligen idémässigt (läs: kreativt) sett.

    Vad gäller själva utförandet av teckningarna, tycker jag de genomgående är rätt slarvigt utförda. Som om de åstadkommits under tidsstress.

    Tacka vet jag dina egna genomarbetade teckningar, Magic! Fast dem gör du väl mycket för din egen njutnings skull, eftersom du synes lägga ned rätt mycket hjärta och kärlek i dem. Och då får det ta sin tid, dvs kvalitet blir för dig mycket viktigare än kvantitet.

    Men så blir ju också resultatet “Kind of Magic” i ditt fall och för ditt vidkommande!

    Apropå omslag som inte passar till innehållet i berättelsen – som fallet är med din Goldilocks-serietidning – kommer jag att tänka på denna artikel: http://www.zergnet.com/news/447650/12-comic-book-covers-that-should-have-been-pulled .

    Så slarv synes inte precis vara en bristvara i serietidningarnas värld. Kanske är det just slarv på mer än ett sätt som bidrar till att du blev besviken på innehållet trots dess kombination av saga och steampunk, Magic? Jag har i alla fall svårt att se dig som en slarvmaja

    • Hej bbnewsab!
      Ja, sagor och steampunk är underbar att drömma sig bort i. 🙂 Jag har många sago och steampunk inlägg i huvudet 🙂
      Ah, tycker du de är slarviga? Jag tycker den i steampunktidningen är fin. (Tyvärr var ju innehållet lite sådär)
      Den första skräckserien tycker jag att stilen är väldigt egen och artistisk. Den är ju ganska skissartad men jag tror det är ett medvetet grepp. Ett grepp jag tycker fungerar väldigt bra 🙂
      Men tack! Ja, men mina teckningar brukar ju också ta någon månad var att göra hahah X) Så mycket tid är det nog svårt att lägga ner på varje serieruta. Jag vill ju själv skapa min egna serie men har insett att jag måste förenkla min stil för om det ska ta en månad att göra varje ruta så kommer jag inte ens vara klar med en sida på ett helt år haha X) Så nu experimenterar jag med lite andra tecknartekniker 🙂
      Åh, intressant länk. Haha usch det finns så mycket skräp i serietidningsvärlden. 😛
      Ja, det kan absolut vara så att steampunktidningen gjorts snabbt och att det var därför historien och karaktärerna blev lidande. Så sant. Och väldigt synd 😛

Leave a Reply

