Liveinspelning av den hundrade episoden av podcasten Nördigt!

I onsdags var jag med och skapade historia! Den första april 2015 kommer nedtecknas i historieböckerna som kvällen då avsnitt hundra spelades in av den, oh, så episka podcasten Nördigt!
*Folkmassor hurrar, änglar sjunger och utomjordingar bestämmer sig för att inte sparka bort jorden eftersom det finns något så bra som Nördigt på den* 😀

I detta inlägg ska jag alltså prata om detta event som jag är hemskt glad över att ha fått vara en del av! Häng med med! Jag utlovar fangirling och fula foton!

Men vad är då ”Nördigt” egentligen? Jo det är en podcast om spel, comics, film och tv-serier. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka och i nuläget finns det hundra avsnitt. Poden bjuder ofta in gäster men har ett gäng fasta medlemmar som växlar mellan avsnitt: Peter Kjellin, Vanne Dupo, Niklas Berglöf, Jonas Berglöf, Mats Nylund, Tove Bengtsson och Henric Sjöholm. För att fira att poden nått hundra avsnitt så anordnades en liveföreställning där ett antal lyckliga vinnare fick vara med och lyssna när poden spelades in och även ställa frågor. Jag och min kompis var två av vinnarna! Hurra! 🙂

Det var verkligen en rolig upplevelse att vara en del av inspelningen. Poden var som vanligt fantastisk. Så kul att jag skrattade bort sminket. (Men det var det värt! RIP eyeliner) Poden gästades av Anders Jansson och Kodjo Akolor vilket var väldigt kul.
Det blev prat om allt mellan himmel och jord men några höjdpunkter var publikfrågestunden, presentation av sälarna (Lyssna, ni kommer fatta! Kanske…) och det nördiga quizet.
Om ni läsare vill lyssna på avsnittet plus alla de andra episoderna (vilket ni såååå borde!) så kan ni gå in på Nördigts sajt HÄR.

Förutom själva poden så var det väldigt trevlig stämning bland oss i publiken också.
Här är en punktlista över andra mer eller mindre minnesvärda saker:

1. Jag träffade ett annat ”My little Pony Friendship is magic” –fan! Hon förstod att det är pinkie pie som är bästa ponnyn! Vi kopplades samman på en själslig nivå genom vår delade Pinkie-kärlek. Det var ett vackert ögonblick… ^_^
2. Vi fikade med en annan trevlig nörd innan sändningen och diskuterade bland annat marvel, simon pegg, doctor who och annat episkt. (Men vi kom ifrån varandra när poden var slut så vi fick aldrig en chans att säga hej då vilket kändes dumt. Om vårt fikasällskap hittar detta inlägg: Hejdå!!!!)
3. Man fick en tjusig påse med nördigts logga. 🙂
4. De talade lite om Stargate SG1 i poden! Yay! Power till the SG1-fandom!
5. Hmm, jag kan inte komma på en till punkt…
6. Inte nu heller.
7. Borde jag sluta göra fler punkter?
8. Förmodligen.

På slutet av poden bestämde jag mig för att ta en bild av gänget. Det gick inte så bra för alla reste sig just för att gå då…

Magic: ”Shit! En rygg ivägen!”

Magic: ”Men kan du flytta på dig?!”

Magic: ”jag ger upp nu eftersom det ändå är för sent”

Jag får skylla mig själv dock. Folk har ju såklart rätt att resa sig när det är klart och inte väja för min kamera. So no hard feelings! ❤

Ja, det var lite om nördigtinspelningen.

Hopas det var kul att läsa och att ni kollar in, eh, jag menar lyssnar in poden nu 🙂

Här är två snygga bilder av nördigtgänget / publiken som jag snodde från twitter. Snälla stäm mig inte!!! :-O

Kram Magic.

5 thoughts on “Liveinspelning av den hundrade episoden av podcasten Nördigt!

  1. Att det finns en podcast som heter Nördigt var helt nytt för mig. Hur i all världen går du till väga, Magic, för att kunna hålla koll på (nästan) allt som rör sig inom sci-fi- och fantasygenrerna?

    När jag ändå håller på med att ställa en fråga till dig, vill jag passa på att också undra: Vill du definiera begreppet “fangirling” åt mig, för jag har inte en aning om vad det order betyder.

    Dito med begreppet “fandom”. Vad innebär det?

    Vidare skriver du, att du och din kompis var bland vinnarna i en tävling där det gällde att vinna rätten att få vara närvarande som publik vid själva poddinspelningen. GRATTIS så här i efterhand! Men säg mig: Hade du/ni förberett er, innan ni gick dit, genom att smörja in era händer med den där saffransdekokten, som du berättade om när var gäst hos Marika i P4 häromveckan? Den sortens dekokt är ju, enligt dig, till för att bringa tur till den som följer den sortens magiska ritual. Eller du/ni råkade vinna ändå, utan att ta extra hjälp av saffransdekokten?

    Jag noterar att podcasten är drygt 3,5 timmar lång. Så jag har inte haft tid att lyssna på hela. Har fått nöja mig med att lyssna några minuter här och var i poddinspelningen. Märker att stämningen i lokalen var, som man säger, på topp. Så jag tror att både poddpanelen och publiken var i sitt esse, och att det åtminstone för dem som var där för första gången blev ett trevligt minne för livet.

    För din del, Magic, är jag övertygad om att så var fallet. Det märks inte minst på hur du formulerar dig i ditt referat här ovanför. Med humoristiska knorrar, kreativa infallsvinklar och så vidare. Mer än vanligt.

    Inte underligt, alltså, att också mitt eget humör blir på topp, när jag tar del av en sådan här härlig textsammanfattning som du nu har låtit publicera om det som du var med om under onsdagskvällen den 1 april i nådens år 2014.

    Till sist: Hade du själv någon fråga att ställa till panelen? Hur löd den i så fall?

    • Hej bbnews!
      Tack, kul att du gillade inlägget och kollade upp poden. 🙂 Den är verkligen mysig att lyssna på. Jag brukar lyssna på avsnitten medan jag tecknar. Eftersom avsnitten är så långa så kan det vara bra att göra något annat samtidigt. 🙂
      “Fangirling” innebär bara att man är besatt och beundrar något. Är ett stort fan av det helt enkelt. 🙂 Fandom är en skara av personer som är fan av en viss sak. 🙂
      Använda inget saffransvatten för att vinna ^^ Man skulle skriva ett kul mail vilket jag och min kompis gjorde tillsammans 🙂
      Jag ställde tyvärr ingen fråga. Hade fått svar på det mesta jag undrade genom andras frågor 🙂

      Tack igen! Kul att du gillade inlägget! 🙂

  2. Att du intresserad av sånt här märks tydligt, Magic. Dels för att du vet så mycket om sånt här som Nördigt tar upp. Men dels också för att det framgås så tydligt hur du älskar sånt här.

    Båda dessa faktorer bidrar till att förklara varför dina bloggartiklar merendels är skrivna med sådan lustfylld glädje, rytm och schvung. Jfr med talesättet: Varav hjärtat är fullt, därav talar munnen.

    Men bäst av allt: Du har så pass mycket mångsidighet – vad gäller bredd och djup/fördjupningskapacitet – i dig, att du inte blir nördig i betydelsen enkelspårig och enahanda. Du är tvärtom en av de mest allmänbildade personer som jag har kommit i kontakt med på internet eller IRL. Något som gör mig väldigt IMPONERAD av dig, inte minst med tanke på din ringa ålder. Det finns alla förutsättningar att det ska bli något stort och framgångsrikt av dig framöver, Magic.

    Inte nog med att du har en exceptionell förmåga att samla på dig kunskaper/information. Din osedvanliga verbala begåvning gör dig dessutom till en duktig pedagog vad gäller förmågan att dela med dig av och sprida dina kunskaper vidare. Båda dina bloggar är ovanligt läsvärda, vill jag att du ska veta, Magic!

    • STORT TACK!!!!! 😀 😀 😀
      Jag är så glad att jag startade cabinetbloggen så jag kan få frossa i alla nördigheter jag tycker om 🙂
      Blir så glad att det också är kul att läsa! 😀

Leave a Reply

