Steampunkkortfilmer

I dagens inlägg ska vi diskutera olika kortfilmer som på ett eller annat sätt passar in i steampunkestetiken. (Tänker ni ”vad sjutton är steampunk?” Då kan ni klicka HÄR och läsa mitt inlägg om det.)

Invention of Love: är en vacker men sorglig kärlekshistoria. Den filosoferar kring hur det artificiella aldrig kan ersätta det äkta. Hela filmen är animerad som ett skuggspel vilket jag tycker passar känslan i filmen bra. Soundtracket är väldigt intressant då det finns långa tysta partier när man bara hör klicket av kugghjul. (Test: du är en äkta steampunkare om ditt hjärta smälter när du hör ljudet av klickande kugghjul!) Sen finns det vacker instrumental musik också som blir extra effektfull på grund av de tysta partierna.

Steampunknivå: Steampunknivån är hög på denna. Hela filmens fokus ligger ju på urverksteknologi. Jag ger denna 4 av 5 steampunkpoäng.

The Lost Thing: Detta är en väldigt rörande film om vilsenhet. Den handlar om en pojke som hittar en märklig varelse på stranden han sen försöker hjälpa.
Den är poetisk och miljöerna och animationen är fantastiska. Verkligen atmosfäriska och fascinerande att vistas i.
Det känns som om denna film lätt skulle kunna bli en långfilm. Det finns flera historiespår som lätt hade kunnat utvecklas mer. Så som den onda organistationen som samlar in sånt som är ”lost”…

Steampunknivå: Det enda steampunkiga i denna film är varelsen själv. There are gears I tell you! Och även tentakler! (Av någon anledninga så är tentakler väldigt steampunkigt. Ingen vet varför och man är inte heller tillåten att fråga 😉 )
Bara 2 / 5 på steampunkskalan men väldigt sevärd ändå! 🙂

Steampunk Coração de lata‬: Detta är en spelfilm. Skådisarna är underbart klädda (Ge mig deras kläder! Morr!) och historien är söt. Man märker dock att det är låg budget. (Haha fajtscenen liksom…) Men det gör inget. Twisten i slutet är bra och jag gillade musiken som inte var särskilt steampunkig men ändå gav rätt stämning.

Steampunknivå: Riktigt hög! 5/5 🙂 Det finns steampunkläder, urverkshjärtan och annat trevligt.

Escape: En fantastiskt vacker film som går att tolka på flera olika sätt. Jag tolkar det som historien om en person som tar sig ur en depression eller en svår livsituation och hittar hopp. Animationen är helt fantastisk. Den mörka staden är så fantasieggande och obehaglig. Jag gillar kombinationen av teckning och foto. Musiken är också perfekt och matchar filmens händelser.

Steampunkfaktor: Hmm, ja det finns en del kugghjul i bakgrunden… (Yay?) Jag skulle nog säga att steampunknivån är 0,5 men filmen är så hemskt vacker att jag ville ta med den på listan ändå :3

‪”Tea Time” Steampunk Short Film‬: Detta är en riktigt humoristisk spelfilm. Den handlar om en viktoriansk ung dam som är en galen uppfinnare på fritiden (vem är inte det? 😉 ) Filmen är väldigt snyggt gjord. Påkostade miljöer och underbara kläder. Söt historia och slutet är väldigt kul. (Vill ha alla kläder här med! Ghaa!!!)

Steampunknivå: 5 / 5. Steampunkkläder och -vapen. En galen uppfinnare och viktorianska London. Mycket att älska!

Doll face: Jag vet inte riktigt vad som pågår i här men den är cool, Okej? Det är en väldigt vacker dataanimation med hög creepyhetsfaktor. (Det händer egentligen inget läskigt men stämningen i den är bara allmänt: hu!)
Denna film går definitivt att tolka på olika sätt. Jag tror att filmen handlar om ouppnåeliga skönhetsideal och gränserna mellan maskin och människa.

Steampunknivå: jag skulle bara ge denna 1 / 5 på steampunkskalan. Det enda stempunkiga är att det är en kugghjulsrobot.

Just glue some gears on it (and call it steampunk): ja, jag vet! Detta är fusk för det är ingen kortfilm utan en musikvideo. Men den är ju för sjutton klassisk! För att inte nämna superbra och kul! Låten är en kritik mot trenden att klistra kugghjul på random föremål och vara helt: ”Nu är denna Barbie steampunk eftersom hon har ett kugghjul på näsan!” Sådant beteende uppskattas inte av sångaren i denna video. Oh, nej! Hur kul videon än är så håller jag dock inte med den helt. Jag tycker vissa saker med påklistrade kugghjul är väldigt fina faktiskt. ^_^;;; Så jag tycker det är okej ibland.

Steampunknivå: 5/5 eftersom den ju rätt ut diskuterar steampunkgenren 🙂

Steampunk movie: Detta är en hemskt söt och vacker film. Den är berättad som en saga och handlar om relationen mellan far och son. Den växlar mellan spelfilm och animation.

Steampunknivå: Filmen heter ”steampunk movie” vilket ju verkligen är som att be om en femma. Men jag ger den bara en trea. Varför? Jo för att steampunk är 1800-tals sciencefiction och det finns inga direkta scifielement i denna. Huvudpersonen gör klockor vilket så klart ger steampunkvibbar. Men urmakeri är inte i sig steampunk. Eftersom alla kläder och miljöer ser ut som något från steampunkkonst så får den ändå en trea. ^_^

Ja, det var lite kortfilmer som ni kan njuta av när ni känner att vardagen behöver mer steampunk (vilket är ALLTID!).

Vilken av filmerna tycker ni var mest intressant?

Har ni något tips på någon steampunkig kortfilm som jag missat?

2 thoughts on “Steampunkkortfilmer

  1. Jag har varit rätt upptagen med annat i helgen, men nu äntligen har jag hunnit se alla kortfilmerna i detta nya blogginlägg här i Cabinetet.

    Och låt mig säga så här: Jag förstår varför du är så förtjust i steampunk, Magic!

    Steampunk är en “konstart” med stort inslag av allehanda spännande retrostilar att förhålla sig till, inte bara vad gäller miljöer utan även när det gäller föremål, kläder och accessoarer.

    Det enda jag tycker är negativt med steampunken är tjejernas hårda sminkning. Faktiskt ser jag denna kraftiga, ja rent av hårda, sminkning som anakronistisk. Det skulle vara intressant att få veta hur du ställer dig till denna anakronism, Magic. Alltså: Varför är den ofta tuffa sminkningen till synes så viktig?

    Hur som helst: Mig ger dessa intressanta kortfilmer nostalgiska minnen till min barndoms Meccano. Lite lagom nördigt. Med mycket fokus på metallkonstruktioner, gärna hjul- eller kugghjulsförsedda sådana. Samt högst kreativitetsstimulerande.

    Till dem som inte riktigt vet vad Meccano står för rekommenderar jag en titt på följande YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=FUN9H_e8aAw . Som synes gott om kugghjul, drivhjul, skruvar och muttrar. Vilka resulterar i Meccanobyggen där fantasin och kreativiteten får sitt lystmäte så att det både räcker oh blir över. 🙂

    Inte oväntat finns det en hög kreativitetsfaktor även i steampunken.

    Fast också åtminstone EN viktig skillnad mellan steampunk och Meccano. På så vis att kläder och accessoarer spelar en viktig roll i den förstnämnda “konstarten” – men ingen roll alls i den sistnämnda.

    Något som ytterligare förenar de två (steampunk och Meccano) är deras historievibbar. Man kan liksom förnimma, ana och känna ett historiens vingsus komma från både steampunk och Meccano, därav den där retrokänslan som jag omnämnde inledningsvis i denna kommentar.

    Vilket leder mig in på en stark rekommendation till alla dem som ännu inte har läst och beskådat detta magiskt intressanta blogginlägg med alla dess kortfilmsvideor.

    Denna rekommendation lyder: Börja helst med att följa Magics råd att klicka på just denna länk: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2014/10/02/vad-ar-steampunk/ . Då får man nämligen lära sig lite – ja, faktiskt en hel del – om steampunkens egen historia, så att man lär sig mot vilken historisk bakgrund steampunken ska ses.

    Ännu mer kött på benen kan den få som efter att ha läst Magics steampunkshistorikartikel går vidare med att klicka på följande länk: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=steampunk . Det finns faktiskt inte mindre än tio olika försök till definitioner att ta del av i den artikeln.

    Dessutom vill jag rekommendera Magics egen rapport från 2013 års svenska steampunkkonvent i Alingsås (med massa bilder/foton från konventet), se: https://missmagicgirl.wordpress.com/2013/10/25/magic-pa-steampunkkonvent/

    Och dito från 2014 års steampunkkonvent i Gävle: https://missmagicgirl.wordpress.com/2014/06/30/magic-pa-steampunk-i-gavle/ . Massa intressanta bilder/foton även i det blogginlägget.

    När jag nu ändå är i farten med att länka till olika artiklar, vill jag dessutom passa på att tipsa om en mer historiskt fokluserad retrosajt, på vilken man kan ta del av vad som har visats upp på alla världsutställningar (World Exhibitions) sedan 1800-talets början och framåt. Jag väljer att direktlänka till just 1889 års världsutställning i Paris, där det stora dragplåstret var det helt nya Eiffeltornet, se: http://www.worldexhibition.org/eiffeltower/ . Titta på och njut av den drygt fyra minuter långa video som finns på den sidan.

    Till sist några kommenterar till Magics betygsättning av de olika kortfilmerna . Av ren nyfikenhet valde jag också att betygsätta dem. Och kunde då konstatera, att Magic och jag tydligen har samma sorts steampunkssmak, ty ca hälften av kortfilmerna hade vi bägge samma betyg på. Och av de övriga var det ingen där skillnaden i våra resoektive betyg avvek mer än ett enda betygssteg.

    Det tycker jag är värt att notera, eftersom det rimligen måste innebära, anser jag, att man verkligen kan lita på Magics recensionsomdömen och utdelade betyg. Om Magic hade delat ut 5 i betyg och jag 1 – eller vice versa, hade man ju haft anledning att misstänka att minst en av oss hade svårt att skilja mellan subjektiva och objektiva uppfattningar. (Därmed inte sagt att det är fel med att vara subjektiv, bara man motiverar sina åsikter.)

    Men kanske allra bäst är – i alla fall i mitt tycke – denna iakttagelse som jag gjorde: Magic har verkligen lyckats lyfta fram den innehållsmässiga kvintessensen i sina minirecensioner av de här kortfilmerna. Mitt i prick-iakttagelser om filmernas innehåll, skulle jag vilja kalla dem för.

    Många recensenter in spe har tyvärr påfallande ofta svårt att plocka fram det relevanta i det som studeras och som skall betygsättas. Men Magic är alltså INTE bland dem. 🙂

    Hennes recensionsomdömen är inte bara rättvisande och relevanta. De är dessutom kärnfullt sammanfattande och skrivna på ett journalistiskt professionellt sätt som indikerar, att hon behärskar sitt ämne både innan och utan. Samt älskar detsamma.

    Hör du Magic, nu vänder jag mig direkt till dig: Du vet sannerligen hur man i en text kan förena, så att säga, nytta med nöje. Nyttan ligger främst i att dina texters informationsinnehåll är högt, innebärande att man blir allmänbildad när man följer ditt bloggande. Och nöjet – sett från läsarens synpunkt – ligger i att du skriver så entusisastiskt, så inkännande och igenkännande, ja rent av kärleksfullt, om dina läs- och filmupplevelser.

    Stort TACK för att du vill dela med dig av dem, Magic! Jag längtar redan efter att “få sätta tänderna i” nästa bloggartikel från din kreativa hjärna och magiska hand!

    • Hej bbnews!
      Vad kul att du sett alla och att du gillade dem och inlägget 🙂
      Även om steampunk alltid kommer vara en litterär genre i grunden så tycker jag nästan att genren passar bättre i filmmediet. För då kan verkligen skönheten av teknologin och kläderna och allt komma fram. 🙂
      Vad det gäller tjejernas hårda sminkning så vill jag säga två saker:
      1. det är inget tvång att sminka sig hårt inom steampunkstilen. Eftersom steampunk tar inspiration från den viktorianska eran så ska man egentligen inte ha så mycket smink.
      2. Men med det sagt så är ju steampunk en stil som man kan tolka på många olika sätt. Vill man sminka sig hårt är man fri att göra det och personligen älskar jag hårda sminkningar.
      När jag sminkar mig så gillar jag hårda sminkningar. Det är så vackert och det trivs jag i. 🙂 Och man ska ju klä sig och styla sig efter vad man mår bra av och gillar. inte för att anpassa sig till en viss stil eller vad andra tycker. Så kort sagt; det där med smink är helt fritt inom steampunk 🙂

      Vad roligt att du får meccano vibbar. Det är ju definitivt steampunkvibbar på det. 🙂 Åh, får lust att bygga något steampunkigt med meccano nu ^^
      Jag kan tänka mig att många måste ha gjort väldigt fina steampunk saker i just meccano. Måste kolla upp det 🙂

      Slutligen, stort tack för din fina kommentar! Blir så glad! Verkligen hemskt roligt att du gillade inlägget och filmerna. 🙂

Leave a Reply

