Mini: Poesisamlingar

Vissa böcker som jag läser passar inte så bra för långa analysinlägg. Därför tänkte jag börja med ”mini” recensioner ibland. I de inläggen kommer jag ta upp flera böcker / filmer i samma genre och skriva kortare utlåtanden om dem. I dag ska vi gå igenom mina favoritpoesiböcker (just nu).

”Poledancing to Gospel Hymns” av Andrea Gibson: Andrea Gibson håller på mycket med så kallad ”spoken word” och ”poetry slam”. Spoken word är att läsa poesi på ett dramatiskt sätt. Antingen a cappella eller med musik till. Poetry slam är tävlingsformen av spoken word. Det märks på Andreas dikter i denna bok att de är ämnade för att läsas upp. Dock måste jag erkänna att jag föredrar att läsa dem tyst för mig själv framför att lyssna på dem. Tycker om att ge poesi mitt eget tonfall inne i huvudet.
Andreas poesi fokuserar på kärlek, politik, aktivism, könsnormer och hbqt-frågor. Dikterna är vackra och atmosfäriska. Jag blev både glad, rörd och illa berörd medan jag läste. En av mina favorit poesisamlingar någonsin!

Här är några favoritcitat:

”I know this world is far from perfect. I am not the type to mistake a streetlight for the moon.”

”Yeah, there were times we both were half-in and half-out the door, but I never needed more than the stars on your skin to lead me home”

”If you are handing out flashlights in the dark start handing out stars.”

Här kan ni höra Andrea läsa upp en dikt om ni föredrar att lyssna. 🙂

”The YOLO pages”: Jag läste denna efter att ha fått tipset av en kompis. Det är en samling av så kallad alt lit poesi och innehåller 48 alt lit poeter. Alt lit är en poesiform som hämtar mycket inspiration från nätet och sociala medier. Använder internetförkortningar, twitters bokstavsbegränsning, plockar meningar från googelsökningsresultat… för att nämna några exempel. Det är svårt att ge alt lit en konkret definition då poängen tycks vara att allt kan vara poesi och det inte finns några regler. Jag är själv inte så insatt i det men vill gärna lära mig mer. Jag tycker om hur fri alt lit är och hur stavfel och gramatikfel kan användas medvetet för att förmedla en viss känsla i en dikt.
Jag tyckte att ”The YOLO pages” (YOLO: You only live once) var en bra introduktion till alt lit. Det var kul att få smakprov på så många olika poeter. Det finns även korta (och ganska flummiga) presentationer av varje författare vilket var kul.

Det är svårt med citat ur denna eftersom jag ju inte kan citera alla författare men här är några i alla fall:

”It doesn´t matter what you look like on the outside it´s what´s on the internet that counts” (Beach sloth)

”Like a good witch, I write love letters to the night sky. Don´t forget to write! the sky tells me.” (Jos Charles)

”when im with u i get that thrill of existing on a planet thats rotating around and around a gigantic hot orb of fire” (Catalina Gallagher)

”Love Poems” av Carol Ann Duffy: Denna bok köpte jag på bokmässan i höstas och fick den signerad av författarinnan. Yay! 😀 Hon skrev ”best wishes” i min bok. När min kompis också ville få en signatur skrev Carol bara sitt namn. Mwhaha! Hon måste ha tyckt bäst om mig 😉 Denna bok är en samling med kärlekstemade dikter från en mängd av Carols andra böcker. Dikterna varierar mellan allvarliga, romantiska och till och med humoristiska. Jag tycker att Carol skriver väldigt fängslande och vackert.

Här är ett citat:

”For thousands of seconds we kiss; your hair
like treasure on the ground; the Midas light
turning your limbs to gold. Time slows, for here
we are millionaires, backhanding the night.”

”I am alive it hurts i love it” av Joshua Jennifer Espinoza: Denna bok är en annan extra stark favorit för mig. Jag älskar hur dikterna i den ger en känslan av att man får en inblick i diktarens inre tankeflöde. Jag vet inte om Jennifer håller på med Spoken Word men det skulle inte förvåna mig. Dikterna behandlar ämnen som ångest, könsidentitet och det svåra i tillvaron. Men dikterna understryker också ofta skönheten i att leva och vissa är riktigt humoristiska. Ibland gås alla känslor igenom i en och samma dikt. En väldigt stark läsupplevelse.

Citat: ”i am sitting cross-legged on my bed crying my eyes out and wispering into my front-facing camera phone ”i am a star, i am a star, i am a big bright shinning star” and if you don´t think that is poetry you can go fuck yourself”.

”talk to me. Say something. Use words i don´t have to go back to college to understand. Do you care that the world is trash? I do. I´m trash. I´m in love with the feeling of it”

”The Crow” av Ted Hughes: Detta är en väldigt intressant poesisamling. Man skulle kunna kalla den skräckpoesi. Den skapar sin egen version av den kristna skapelseberättelsen. Den för in en karaktär kallad ”the crow” som är en mardröm i förhållande till Guds dröm om ordning. Kråkan som karaktär är svår att definiera. Han är en slags motpol till Gud samtidigt som de på något sätt hör ihop. Jag skulle vilja jämföra kråkan med den klassiska ”trickster” karaktären som går att hitta i mytologiska historier.
Jag gillar denna bok för att den har så starkt bildspråk. Den fick mig att tänka på skräcktemad konst. Det är en väldigt grotesk bok och jag vill därför varna känsliga läsare. Även för mig blev det för mycket ibland men för det mesta är det bara fascinerande.
Jag ska ärligt säga att jag inte förstår vad författaren vill ge för budskap alltid. Mycket är för surrealistiskt (eller så är jag för korkad, hehe). Men det känns som om bokens grundtema är kontrasterna mellan kaos och ordning. Dikterna driver med den klassiska skapelseberättelsen och kråkan belyser skapelsens brister. Gud står för en överidealiserad värld medan kråkan är mer komplex. Innehåller både ljus och mörker och alla dess mellanliggande gråzoner. Vi kanske vill tro på den värld som Gud försöker skapa men sanningen är att vi inte kan förneka kråkans existens. Kanske…. eller något. ^^

Citat:

”God tried to teach Crow how to talk.
”Love” said God. ”Say, Love.”
Crow gaped, and the white shark crashed into the sea
And went rolling downwards, discovering its own depth.
”No, no” said God, ”say Love. Now try it. LOVE”
Crow gaped, and a bluefly, a tsetse, a mosquito Zoomed out and down To their sundry flesh-pots”

Ja, det var lite poesiböcker. Om ni läser poesi så tar jag gärna emot tips för jag söker alltid efter nya poeter och diktsamlingar. Jag kommer säkert även följa upp detta inlägg med en del två i framtiden… *Magic stirrar in i sin kristallkula och försöker se ut som att hon faktiskt ser något genom att humma menande*

Läser ni poesi?

Vad gillar ni?

Blir ni nyfikna på någon bok jag nämnt här?

3 thoughts on “Mini: Poesisamlingar

  1. Vad kul att läsa om vilka poesiböcker du gillar! Jag har faktiskt inte alls koll på poesivärlden, men jag älskar Poetry slam…! Dock har jag tråkigt nog bara sett det en gång på en festival, men det var väldigt roligt och alla som uppträdde just då var väldigt duktiga (och gjorde mig avundsjuk haha).

    Den YOLO-boken lät väldigt kul. Baserat på citaten du skrivit ur böckerna tycker jag den första boken lät mest intressant, fast den om kråkan var också lite fascinerande.

    Det var längesen jag läste poesi (senast i gymnasiet och det känns som tusen år sedan XD) och har nog aldrig riktigt gjort det på fritiden, men jag har ju skrivit lite ibland. Men i skolan när vi läste olika författare tyckte jag mest om Karin Boye, minns jag. Sedan vill jag slå ett slag för Marcus Birro också som är en gammal favoritförfattare hos mig. Han skriver väldigt bra och har skrivit lite poesi. 🙂

    • Hej Nessie!
      Tack så jättemycket för din fina kommentar! 🙂
      Ja, poetry slam är coolt. Det är intressant hur själva uppläsandet av en dikt kan bidra så mycket till hur själva dikten uppfattas 🙂
      YOLO-boken är väldigt bra och Crow är intressant. Men Första boken av Andrea Gibson är lugnt min favorit så den rekommenderar jag mest 🙂
      Åh, jag älskar Karin Boye. Hon är så häftig och intressant. Vill absolut läsa mer av henne. 🙂 marcus Birro har jag inte hört om men ska kolla upp 🙂

  2. Tack så mycket! 😀 Väldigt roligt att få höra 🙂
    Ja, jag tycker om poesi som flyter likt tankar. Versmått o rimm kan absolut vara fint men det som verkligen tilltalar mig är det mer fria. 🙂
    Kan nog stämma det där att folk har vissa åsikter och tankar som aldrig förändras i vissa ämnen medan däremot bok / film smak utvecklas. Själv växlar jag ganska mycket även vad det gäller andlighet och tro och sånt också. Så det kan hända men är förmodligen mer ovanligt.

Leave a Reply

