Harry Potter Book Night på English bookshop

I går deltog jag och en kompis i ett globalt event: The Harry Potter Booknight på English Bookshop på Lilla Nygatan 11 i Gamla Stan. I bokhandlar över hela världen samlades fans av Harry Potter och samtalade, åt gott och myste! 🙂
Det var verkligen rolig och bra stämning. Nu tänkte jag visa lite bilder från det och babbla!

Jag blev kär under kvällen. Kär i English Bookshop! Jag har varit där förr men aldrig liksom fastnat! Men nu tror jag den kommer sno en tredjeplats på min lista av favoritbokhandlar i Sverige.
(Om ni undrar är detta listan: Science fiction bokhandeln, Vattumannens bokhandel, English bookshop, Söderbokhandeln).
Jag rekommenderar att gå dit under helgen då de har rabatt på alla Harry Potterböcker. Så passa på! 🙂 (Nej, jag får inte betalt för att göra smygreklam! Jag menar varje ord! För visst var det så ni sa att jag skulle skriva?)

Receptet för kvällen:

1. En liter diskussion om HP (Det var så kul att höra allas tankar och dela HP-minnen!)
2. Fem dl cosplay tävling (Jag hade planer på att klä ut mig till Bellatrix Lestrange men sen var jag helt: nääää…)
3. 7 dl tipsrunda (Jag och min kompis lyckades svara på 6 frågor av tio. Haha vi är inga äkta fans! Fejkfans! Vi borde inte ha fått vara där 😉 )
4. En tsk elevhemsindelning (vi ställde oss alla på olika ställen beroende på vilket elevhem vi ansåg oss tillhöra. Jag är Huffelpuff! I connect to them on a spriritual level!)
5. 5 dl mingel (En person dissade min mobil. Jag kan inte annat än hålla med. Kameran är botten.)

Sen fanns det fika o sånt såklart. Bland annat Bertie Botts.

Jag tog mod till mig och prövade en. Ewwww! Den smakade typ tvål! Lärdomen av upplevelsen är: Var aldrig mer modig och testa aldrig mer nya saker. Tack för den livslektionen! 😉 *Stänger in mig i hemmets trygga vrå och äter endast pannkakor resten av livet* 😉

Så det var lite om Harry Potter kvällen. Riktigt lyckad!

Gillar ni Harry Potter?

8 thoughts on “Harry Potter Book Night på English bookshop

  1. Kan man som du just gjort, Magic PADSO, skriva en så sprittande glad, entusiastisk och rent av kärleksfull artikel om Harry Potter och hans värld, ja då är du inget fejkfan utan ett äkta fan. Åsedås! 🙂

    Ett par saker av allt som du tar upp i din bloggartikel förstår jag dock inte riktiigt:

    Pro primo: Tvål brukar man ju tvingas/behöva ta i sin mun när man har sagt något oförskämt och förnedrande eller uttalat vulgära ord och svordomar. Men jag har då aldrig sett, hört eller läst att det skulle finnas den sortens “fasoner” hos dig, Magic. Tvärtom är ju hela din utstrålning, såväl i cyberrymden som IRL, av diametralt motsatt slag. Få kan som du sända ut mys, trivsel, glädje, entusiasm, omtänksamhet, kärlek, positivism, smakfullhet, sensualitet, spiritualitet och serenitet. Så undvik att käka tvålgodis i fortsättningen. Men en diet på enbart pannkakor – hur går det ihop med den kvalitets- och klassmedvetenhet du städse ådagalägger? Hur tänkte du där? *funderar*

    Pro secundo: Hur i all världen fick du en idé att klä ut dig till Bellatrix Lestrange, Magic? Hon är ju nära vän med Voldemort och känd för sin sadism och dragning till svart magi och annat som hör mörkrets krafter till. Bra att du skippade den idén. Du med din änglagullpersonlighet står ju så långt någon människa kan komma från den svarta personlighet som Bellatrix representerar. Din personlighetsmix är ju av det ljusa, varma, ärliga, omtänksamma och kärleksfulla slaget. Så hur tänkte du där? *funderar än en gång*

    DÄREMOT tycker jag att du valde rätt elevhem, Huffelpuff. Där bor ju de ärliga, lojala, empatiska, renhjärtade, goda och snälla eleverna. Så absolut hör du hemma där, Magic! För dig är det vit magi som gäller (precis som det är det för Tina Berg i din så fina och mysiga Facebook-grupp)

    Jag instämmer till fullo i detta citat:

    “You might belong in Hufflepuff,
    Where they are just and loyal,
    Those patient Hufflepuffs are true,
    And unafraid of toil”
    —The Sorting Hat[src]

    I övrigt: Värt att framhålla i detta nya blogginlägg är förstås också din underfundiga och spirituella humor och ditt så flyhänta ord- och meningsbyggande. Dessa två saker som ger dina bloggar massa mervärde/plusvärde och som får hela dig att framstå som Kind of Magic.

    Å, vad jag är glad över att se dig göra comeback nu idag inte bara här i Cabinetet utan även på din magi & mystik-blogg och din Facebook-grupp, som ju är så prädlad av din förmåga att sprida mys, glädje, trivsel, omtänksamhet och kärlek.

    Kort sagt, Magic GT: TACK för att du finns! Och för att du sprider dina positiva vibbar där du visar upp dig!

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så jättemycket! Det var en sån mysig kväll o jag ville verkligen få med det i inlägget. 🙂
      Ja, det där godiset är ju känt för att ha de mest hemska smakerna. Så vad det gäller tvål så hade jag nog tur att det inte blev ÄNNU värre! haha 😄
      Skrev pannkakor som ett exempel på en trygg maträtt som alltid är god och därför inte innehåller några skrämmande överraskningar. Men inte skulle jag vilja äta det jämt. Skulle nog bara bli pannkaka av mina middagar då. (Gud vilken lam ordvits!) 😛
      Åh, men Bellatrix är så intressant och galen. Hon må vara ond (riktigt otäck faktiskt) men en fascinerande karaktär. Och framför allt: hon har coola kläder. Faktum är att hon är ett ganska bra exempel på hur jag såg ut som tonåring. 🙂 Eftersom jag har en del kläder i den stilen så tänkte jag att det vore lätt att cosplaya henne. Men sen orkade jag inte skynda hem och klä ut mig o fixa håret utan ville hellre äta middag med min kompis innan eventet började. 🙂
      Förövrigt så kan jag avslöja att jag ofta dras till de onda karaktärerna i böcker och film. De fångar mitt intresse helt enkelt. Dessutom så har de onda alltid snyggast kläder på film. Sånt gör intryck på mig hehe ^^ Jag har ju cosplayat Loki från Marvels universum ett antal gånger. Han är inte så snäll heller men mångbottnad, rolig och intressant. Håller dock med om att Bellatrix är i värsta laget och jag skulle inte vilja träffa henne i en mörk gränd. Inte i en ljus heller 😉
      Yay! huffelpuff är bäst! Vilket elevhem tillhör du? 🙂
      Tack igen! Ha det gott!

  2. Ä, jag också är en huffelpuffare, vilket väl knappast är ägnat att förvåna, eftersom du och jag i mångt och mycket är själsfränder.

    Jo, Loki/Loke har jag sett dig framställa/föreställa. Du håller något i dina händer på det fotot. Har glömt vad det är för föremål. Var det månne en yxa av något slag? Du måste friska upp mitt minne därvidlag, Magic.

    Allvarligt talat: Det förvånar mig inte, att du emellanåt attraheras av en del onda karaktärer/rollfigurer. När jag läste om dina Bellatrix-funderingar, kom jag genast att tänka på ett annat blogginlägg här i Cabinetet, det om Poison Ivy (en “ond” karaktär som du ju för övrigt har gjort en proffsig stipplingsteckning av). Kan du inte länka till den bloggartikeln, så att de som läser i detta kommentarsfält med egna ögon kan se den artikeln och din rent ut sagt proffsiga teckning, med vilken du illustrerar Poison Ivy den texten?

    Faktiskt är det inte alls ovanligt att snälla och godhjärtade människor visar stort intresse för onda karaktärer. Jfr med hur gudstroende ofta är väldigt fascinerade av just Djävulen. Och för tillfället pågår i SVT en intressant tv-dokusåpa, i vilken deckarförfattare berättar om sina mordiska och avdagatagande “lustar”. Ibland började de att ta livet av folk, vanligen i form av en ond bråd död, redan som barn. Fast ENBART i litterär eller annan skapande verksamhet/aktivitet. Jfr även med Stephen King, som ju har skrivit den ena skräckromanen efter den andra (utan att för den skull själv vara seriemördare eller på annat sätt försvuren åt mörkrets krafter)

    Kanske är det så, att vi människor helt enkelt har ett behov av att skapa en sorts emotionell balans inom oss på så vis, att även om vi är snälla, godhjärtade och kärleksfulla, har vi ibland behov av att minska “ångtrycket” inom oss och släppa ut lite mer mörka “krafter” inom oss. Detta gäller naturligtvis i så fall även änglagullpersoner av din kaliber, Magic.

    Jag drar mig till minnes, att författaren Theodor Kallifatides en gång berättade, att han brukade boxas regelbundet på sin fritid. Genom att puckla på sandsäcken, boxbollen eller sin sparringpartner blev han efteråt from som ett lamm och kunde ägna sig åt att skriva fina romaner fulla med filosofiska djupsinnigheter och funderingar, kärlek och andra teman som definitivt hör hemma i emotionalitetens positiva sfär.

    Så om min nu framlagda hypotes stämmer (något så när), har vi kanske här också en förklaring till din egen änglagullpersonlighet, Magic, och din så imponerande förmåga att sprida ljus och värme, glädje och trivsel, omtänksamhet och kärlek till din omgivning både IRL och här på internet. Dvs precis som Theodor Kallifatides blir måhända också du from som ett lamm efter dina onda karaktärsgestaltningar. (Du måste dock se till så att du inte blir ett offerlamm, dvs utnyttjad av mindre nogräknade personer såsom narcissister och psykopater.)

    Även intresse för horror-filmer och skräcklitteratur kan ses mot denna bakgrund. Jfr för övrigt med hur barn regelmässigt är så fascinerade av sagor, gärna sådana med såväl goda som onda karaktärer; typexempel “Rödluvan och vargen”, “Askungen”, “Hans och Greta” osv.

    • Hej bbnews!
      Nice att du också är en huffelpuff! 🙂
      När jag var Loki så hade jag en speciell magisk stav. Den kan användas för att kontrollera folk och få dem att göra som jag, eh jag menar Loki, vill 😛
      Ja, det ligger mycket i det du säger. Även Huffelpauffare har en mörk sida. Tror jag läste någon gång att de snällaste och med empatiska människorna ofta har en fascination för skräckböcker vilket ju stämmer med det du skriver. Kanske är det för att empati ligger nära inlevelseförmåga o fantasi. Och fantasi leder till att man fascineras av intressanta historier däribland skräck. Så fascinationen för skräck kommer av fantasin som i sin tur hör ihop med empatin. 🙂

  3. I din kommentar här ovanför, Magic, visar du prov på just den sortens funderingar, som jag gärna vill se mer av från din sida, enär du faktiskt är JÄTTEDUKTIG på detta med psykologiskt, filosofiskt och existentiellt/eskatologiskt tänkande.

    När du väljer att dela med dig av den här sortens funderingar, kommer vi som valt att följa ditt bloggande i kontakt med inte bara ditt så själfulla, empatiska och kärleksfulla hjärta utan också med din kreativa och IBS 1-“drillade” hjärna, vilken tillför allehanda magiska och mysticismdoftande kryddor, så att din litterära “måltid” blir än mer aptitlig och välsmakande (för att nu “tala metaforiska” med dig, ett bildspråk som jag tror att du behärskar bättre än jag själv gör).

    Jag har skrivit det på annan plats till dig, men det förtjänar att upprepas här. Alltså: De allra flesta av oss som följer dig i ditt bloggande önskar dels njuta av ditt så empatiska, esprifyllda, flyhänta och humoristiska – för att inte säga entusiastiska – sätt att skriva. Du förmedlar lustfylld glädje till dina läsare. Och är en trivselskapare av guds nåde.

    Men dels också vill vi gärna kunna få ta del av de positiva energier som din karismatiska utstrålning förmedlar. Dvs få svar på frågan: Hur kan denna magiska Magic-tjej sända ut den sortens varma och solstråliga och positiva vibbar, med vars hjälp hon lyser upp hela sin omgivning?

    Sett mot denna bakgrund, Magic, tycker du då att det är konstigt, att vi också vill lära känna människan – hon som är Kind of Magic – bakom dessa bloggartiklar?

    För mig personligen är det i alla fall självklart, att jag vill veta mer om henne, om vad och hur hon känner, om vad och hur hon tänker, om vad hon funderar på, om vilka associationer hon själv erhåller av de böcker och filmer hon presenterar, ja, “you name it”.

    Visst motiverar du vad du tycker och anser om dina recensionsobjekt, Magic. Men jag vill gärna ha mer utav dig än så. Jag vet nämligen hur adorable & awesome själen i ditt hjärta är. Så varför inte visa upp ännu mer av din vackra själ och charmiga personlighet för mig – eller snarare för oss alla som följer dig?

    Du lade väl märke till att jag övergick till att använda pluralis i sista meningen i textstycket här ovanför? Det handlar inte om någon pluralis majestatis, om du nu mot förmodan skulle få för dig det. Nej, saken är den, Magic, att jag är övertygad om att jag näppeligen kan vara ensam bland dina bloggföljare att se ett STORT plusvärde i att kunna få lära känna ditt hjärta (= hur du känner) och din hjärna (= hur du tänker) närmare.

    Du är en sådan fascinerande människa/tjej, Magic, att du nog inte kan begripa det själv, ödmjuk och icke-skrytsam som du är.

    Tro mig, Magic, när jag nu säger följande till dig: Den som vill lära känna en lika exceptionellt älskvärd bloggare/medmänniska/ToppenTjej som du är, får allt vara beredd på att leta länge. Väldigt länge. I värsta fall hela livet.

    Kort sagt: Personer med en sådan stark karismatisk utstrålning som du städse visar prov på, Magic, är riktigt sällsynta. Väldigt sällsynta. Eller som ornitologerna skulle ha uttryckt det: Du tillhör en sällsynt rar – ja, rent av rarissima – “fågelart”, som sjunger/kvittrar så vackert för alla dem som besöker dina bloggar eller din mysiga Facebook-grupp.

    Vem vet, kanske är du rent av släkt med min favoritfågel, koltrasten?

    Säg mig, Magic, är det månne du som finns med och gör din sonora stämma hörd i denna Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=ZbNuXywDNQQ

    Avslutar med att önska dig en fin och framgångsrik arbetsvecka!

    Åsedås, Magic PADSO!

    • Hej bbnews!
      Nawh, tack för alla fina ord! Det är roligt att höra att det finns intresse även för personen bakom bloggartiklarna. 🙂
      Jag försöker blanda här på cabinettet mellan både personliga artiklar och mindre personliga. Men även i de mer faktabaserade artiklarna brukar ju lite personlighet skymta fram. Så glad att det uppskattas 🙂
      Åh, vilken söt fågel! Önskar jag sjöng lika vackert!
      Tack för alla dina fina ord! ha det toppen!

  4. Apropå Harry Potter, så fick jag just detta länktips i min epostinkorg: http://www.viralityrevolt.com/15-harry-potter-movie-mistakes/ .

    Du skriver i din bloggartikel, Magic, att du hade sex rätt av tio på den där tipsrundan med Harry Potter-tema. Alltså 60 procent.

    Känner du månne till också (minst) 60 procent av de 15 rekvisita-, klädsel- och hårfrisyrfel som du kan ta del av i det bildspel (med felen inringade i rött) som dyker upp, om man klickar på min bifogade länk.

    En sak är i alla fall säker: Du kan inte få sämre resultat än jag just erhöll, Magic!

    Jag hade nämligen inte ett enda rätt! Dvs fram till nu har jag levt mitt liv lyckligt ovetande om att sådana fel finns i Harry Potterfilmerna.

    Kanske dags för mig att besöka optikern? Eller skaffa tubkikare? 🙂

Leave a Reply

