Nyårsfest på Nalen; Burlesk, vintage, cirkus och allmän episkhet

Gott nytt år allihopa!

Jag hoppas alla hade ett roligt nyårsfirande. Själv var jag och en kompis på nyårsfest på Nalen.

Festen anordnades av Fräulein Frauke. Temat var Burlesk, cabare, vintage, cirkus och allmänt galna och fantasifulla stilar. Det spelades 20-tal och 50-tals musik, jazz och lite dunka-dunka ^^

Ovan kan ni se min utstyrsel. 🙂 Jag hade köpt långa vita handskar som jag målat svart- och vitrandiga och så hade jag ett korsettliknande linne och en bolero med spetsärmar. Jag ritade också svarta streck genom ögonen och maskerade större delen av läpparna med foundation så jag fick en sån där söt liten mun. ^__^ Yay!

Så här ser Nalen ut utifrån. Andra spännande saker att beskåda på denna bild är folks ryggar och en taxi. How epic!

När vi kom in efter att ha köat en stund så var jag helt: ”åh, vackra människor! Vackra kläder! Vacker musik! VACKERT ALLT!” Min kompis däremot var helt: ”Vad är detta för patetiskt litet rum? När jag var här sist var vi i en stor sal med en cool scen.” Som ni ser på bilden ovan så var rummet rätt litet.

MEN! Vi insåg snart att rummet vi kommit in i bara var ett av flera rum man kunde vara i. Efter att ha gått uppför en trappa kom vi till den riktiga festsalen. Som ni ser på bilderna ovan så var det enormt! Faktum är att bilderna inte ger Nalens pampighet rättvisa alls. Så det så.

Taket i stora salen hade coola ljuseffekter över sig. Woooh… *Magic stirrar hypnotiserad*

I väntan på tolvslaget var det musik och burleskshow på scenen vilket var kul. Vi försökte alla sjunga ”Sweet dreams” tillsammans. Jag kunde inte höra min egen röst medan jag sjöng tyvärr vilket såklart var en STOR MISS då jag sjunger som en gud. Lol, Lol inte! Definitivt inte XD
Vid tolvslaget regnade det glittrande konfetti över oss alla. Seriöst, jag hittade konfettiglitter i mitt hår flera timmar efteråt. Hur som helst, tolvslaget var verkligen festligt och jag fick en ”new year-kiss” av en snygg tjej också 😉

Sen var det dans resten av natten. Varken jag eller min kompis är några dansare. Men vi dansade ändå och hittade på en hel del egna dansmoves. Vissa (eller typ alla) skulle nog kalla våra moves för fula men sanningen är såklart att vi bara är före vår tid. Konsten är ju alltid missförstådd! 😉
När vi tröttnat på att dansa såg vi lite på en stumfilm de visade i ett avskiljt rum. Den hette ”Seven Chanses” och var riktigt kul så jag ska försöka få tag i den så jag kan se den i sin helhet.
Efter att vi lämnat Naalen åkte vi runt lite på söder och kollade läget på stan.

Så det var min nyårsafton. Hur firade ni?

ÄN EN GÅNG; GOTT NYTT ÅR! (Varför jag skriker? Jaa du, det vet jag inte…)

4 thoughts on “Nyårsfest på Nalen; Burlesk, vintage, cirkus och allmän episkhet

  1. Vilken kul läsning, Magic! Det märks att du trivdes på denna variationsrika och spännande nyårsfest, som ju måste sägas ha varit av det mer ovanliga slaget.

    Var Fräulein Frauke själv närvarande och uppträdde för er i publiken på någon av scenerna? Eller hon firade sitt nyår på annat håll?

    Kanske känner du rent av Fräulein Frauke sedan tidigare, Magic? (Kan namnet Frauke kopplas till någon känd fantasyfigur? Eller är det blott ett namn i mängden, utan särskilda konnotationer?

    Faktiskt får jag en del vibbar till den så kallade flower power- eller hippierörelsen i slutet av 1960- och början av 1970-talet, framför allt när jag ser dina fotografier från Nalen. Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Flower_power . Typiska bilder från denna rörelse kan beskådas här: https://www.google.se/search?q=flower+power&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4OelVMfNOoP8ywPx04CQBg&ved=0CDQQsAQ&biw=1366&bih=643

    Här är en musikvideo som klargör hur den musik som spelades då lät: https://www.youtube.com/watch?v=OdvCqUguIh8 .

    Men än fler vibbar erhåller jag som leder mina tankar till långfilmen Cabaret från 1972, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cabaret_%281972_film%29 . Kan Fräulein Frauke möjligen ha inspirerats av den miljö som denna film har hämtat sin näring ifrån? Vad tror du om det, Magic?

    Faktiskt är du rätt lik Liza Minnelli på det fotografi som syns vid den Wikipedia-artikelns högermarginal. Kan du själv se denna look alike-likhet du har med Liza Minnelli i hennes roll som Sally Bowles, Magic? (Liza Minnelli är född 1946 och bör alltså på det fototo vara ca 25-26 år gammal; hon är för övrigt dotter till Judy Garland, dvs hon som spelar flickan Dorothy i långfilmen “Trollkarlen från Oz” från 1939, fast det visst du nog sedan tidigare, misstänker jag, med tanke på hur allmänbildad du är.)

    Flower power-rörelsen var känd för att vara drogliberal. Även Cabaret-filmen utspelas i en relativt drogliberal, ja rent av dekadent miljö. Så min undran blir givetvis: Gäller möjligen detta även vid Fräulein Fraukes evenemang, Magic? Vet du något om det?

    FDETDA: Det är inte bara din lilla mun som är söt. Detsamma kan sägas om hela ditt ansikte, ja hela din kropp. En formrika kvinnokropp som alltså innehåller en ovanligt vacker själ med framträdande egenskaper som höggradig omtänksamhet, exceptionell emotionalitet, iögonenfallande empati och en sällan skådad kärleksfullhet.

    Stort TACK för att du delade med dig av dina upplevelser från din nyårsfest, Magic EG!

    • Hej bbnews!
      Tack! Roligt att inlägget var underhållande. 🙂
      Fräulein Franke uppträdde inte denna kväll men hela festen var anordnad av hennes klubb. Du kan läsa om henne här: http://frauleinfrauke.com/wordpress/?page_id=12
      Vad jag vet så är namnet bara påhittat.
      Åh, jag gillar flower power stilen. Jag har två böcker med foton från den tiden. De är bra för kläd design inspiration. 🙂
      Denna fest fokuserade dock mer på modet under 20-talet fram till 50-talet. Och bara allmän burlesk-stil.
      Cabaret filmen är väldigt bra och det är mycket hedrande att jämföras med Liza Minnelli. Tack! 🙂 De spelades faktiskt lite låtar från den filmen på kvällen.
      Hahah inga droger på denna fest. I alla fall inte efter vad jag märkte XP
      Nawh, tack för dina fina ord om mig! 😀 Blir så glad!

  2. Dina inlägg, Magic, är i princip ALLTID lärorika, informativa och underhållande. Fast just denna bloggartikel är på sätt och vis extra intressant, eftersom du med dess hjälp ger mig en inblick i en “subkultur””värld” som jag vet väldigt lite om, men som jag förstår spelar en viktig roll för dig, i ditt liv.

    Det verkar som att Fräulein Frauke är inspirerad av just den sortens “dekadenta” leverne som kännetecknade Tyskland innan Hitler kom till makten i början av 1930-talet. Så det finns förmodligen en hel del beröringspunkter/kontaktytor mellan Fräulein Fraukes festupplägg och den speciella miljö som skildras i långfilmen Cabaret från 1972.

    Så för mig ter det sig helt naturligt, att 1920-talets mode var bland det som stod i fokus på din nyårsfest. Och du berättar ju för övrigt dessutom om att det spelades en del låtar hämtade från just den där Cabaret-filmen från 1972, i vilken du – eller om det nu är Liza Minnelli, who knows? – spelar den karismatiska rollfiguren Sally Bowles.

    Inte heller förvånar det mig, att du känner till den filmen väl, fastän den alltså är från 1972, långt innan du ens var född. Jag blir så imponerad av – och glad över – din breda allmänbildning samt att du din ringa ålder till trots redan har hunnit med att läsa så många böcker och se så många filmklassiker. Det känns faktiskt extra inspirerande för mig, eftersom jag vid diskussioner med dig därigenom inte behöver gå in på en massa tempobromsande förklaringar eller tillhandahålla en sammanfattande bakgrundsresumé etc, utan du hänger med redan från mening 1 och till och med har egna upplevelser och erfarenheter att bidraga med för att berika dialogen. Du bekräftar därmed det där talesättet om att “It takes two to tango”.

    Det är bara att hoppas, att allt fler ska hitta hit till ditt Cabinet, där du så förtjänstfullt delar med dig av dina läs- och filmupplevelser, vilka du städse har för vana att presentera på det diskussionsvänliga vis, som genom åren har kommit att bli ditt signum.

    Skönt att höra att det var drogfritt på festen. Jag har nämligen sett så mycket elände med just alkohol och andra droger, att jag tycker dessa “produkter” borde dödskallemärkas. För allt i världen, Magic, låt dig inte lockas till att pröva sådan “skit”. Var rädd om din hjärna och din fina Liza Minnelli-kropp Begå och upprepa inte samma misstag som har kantat den riktiga Liza Minnellis, och hennes mammas, stundom riktigt knaggliga väg genom livet.

    Jag vill nämligen inte att du ska förlora den kind of Magic-aura du äger och som jag tror högst påtagligt bidrar till din så speciella karismatiska utstrålning. (Ja, jag hoppas förstås att du inte ens röker, Magic. Ängla-Gull-personer som du bör i stället föregå med gott exempel och i stället lägga sig vinn om att förevisa för andra vilka olika konstruktiva sätt det finns att öka livskvaliteten på.)

    • Tack! vad roligt att både mina fakta-inlägg och personliga inlägg ger ny information och idéer. 🙂 Det är ju det som är mitt mål.
      Åh, jag älskar gamla filmer och klassiska böcker. Jag är mer insatt i kändisarna från det gamla hollywood än det nutida hollywood. 😛
      Jag väljer Clara Bow och Marilyn Monroe och Audrey Hepurn över alla moderna stjärnor vilken dag som helst. 😀
      Oroa dig inte. Inga droger och ingen rökning här 🙂

Leave a Reply

