Sci-fimässan och monsterserier

I helgen var jag och några kompisar på science fiction mässan vilket jag nu tänkte babbla lite kort om. 🙂

Tankar om scifimässan: Scifimässan är väldigt kul även om det egentligen inte finns något att göra där förutom att shoppa. Det är lite: ”Ge oss pengar för att få gå in på mässan så att ni kan ge oss ännu mer pengar därinne! Mwahaha! MWAHAHA…” Okej, jag får inte fullt så maktgalna vibbar av mässan men ändå 😉 Dessutom är jag orättvis för de har faktiskt en hel del gäster. Jag och mina kompisar var och lyssnade på en frågestund med en skådis från ”Walking Dead”. Det var kul. 🙂 Men efter alla föredrag och allt på ”comic con” känns ändå scifimässan lite blek. Men jag älskar den ändå bara för att det är kul att gå runt och dregla över alla fina saker.
Sen har jag mycket starka sentimentala band till scifimässan eftersom jag träffade Michael Shanks från ”Stargate SG1” där för några år sedan. Det var också på scifimässan jag och en vän cosplayade Loki och Thor första gången. Vilket uppmuntrade en förbipasserande sexåring att chockerat utbrista: ”Thor och Loki! I sällskap!!!” Detta är fortfarande den bästa kommentaren detta årtionde. X) Jag antar att han är van från de animerade serierna att de är ärkefiender. ^^

Dessutom gjorde jag en hel del fynd på mässan i år!

Bride of Frankenstein –figur.

En åh, så vacker monsterbok.

Monsterserietidningar. 🙂 Va? Vad ger er känslan av att jag gillar monster?

Tankar om serierna jag köpte: Jag har nu läst serietidningarna och de var ganska så bra. 🙂 Särskilt gillade jag Frankeinsteintidningarna. Jag har researchat dem på nätet och insett att det bara finns fem nummer. Så jag ska nog försöka hitta de andra också. (Yes! My new epic quest!) Tidningarna var väldigt trogna orginalboken vilket var kul att se. Desutom är de skapade av Stan Lee! (skaparen till flera av marvels mest klassiska karaktärer) Kan det bli bättre? Nej, jag tror inte det. Draculatidningen var rätt spännande och Dracula var väldigt ond. Det gillar vi! Inga snälla vampyrer här inte! Varulvstidningen gav jag dock upp på för jag känner att den var svår att komma in i när jag inte läst tidigare nummer.
Jag måste dock säga att jag var lite förvånad över hur brutala dessa serier var. Skulle verkligen inte rekommendera dem för de yngsta läsarna.

Låt oss titta på några roliga stunder från serierna!

Frankensteins monster ursäktar att han inte knackade på. Nawh! Han är så artig!

Några vampyrjägare överväger lugnare och mindre rafflande karriärsmöjligheter. 😄

Var försiktig med vad du önskar säger jag bara…

Ja, det där var ett random inlägg. ^_^;; Hoppas det var lite kul i alla fall.

Var ni på scifi mässan?

8 thoughts on “Sci-fimässan och monsterserier

  1. Japp! Det var både kul och intressant. Informativt och spännande!

    Det märks tydligt att du har en sorts – låt mig kalla det – kärleksrelation till monstergenren. Dels verkar du känna till den utan och innan. Och dels beskriver du de monster du skriver om så ömsint och kärleksfullt.

    Dessutom har du en förmåga att lyfta fram roliga/underhållande detaljer. Typ påpekandet att Frankensteins monster är så väluppfostrat, att han ber om ursäkt för att han inte knackade på dörren, innan han steg in i rummet.

    Du verkar ha en märklig blick för och förmåga att finna just sådana detaljer som både levandegör och förmedlar värme och humor.

    Vem kan väl rädas ett monster som är så artigt och väluppfostrat, att han ber om ursäkt?

    Har du alltid haft denna förmåga, MMG, att upptäcka och fånga upp perifera detaljer som de flesta andra av oss oftast missar eller inte förmår att inse twisten/kvintessensen med? Jag misstänker att du är född med denna förmåga/talang. Den är, tror jag, typisk för empatiskt och kreativt begåvade individer.

    • Hej bbnews!
      Åh, tack! vad glad jag blir! 🙂
      Jag har faktiskt alltid gillat monster enda sedan jag var riktigt liten. Då fick jag såklart inte se några monsterfilmer men jag klippte ut bilder av Godzilla och King Kong och hade uppsatt ovanför min säng tillsammans med andra monster jag hittade i tidningar.
      Kanske borde jag skriva ett inlägg där jag verkligen analyserar varför jag är så fascinerad av just monster? Det kanske vore intressant?
      Åh, tack så mycket! jag är rätt detalj uppmärksam. jag skrattar ofta åt små grejer som andra inte fattar humorn i. ^^
      Jag får en känsla av att du också har öga för detaljer? Har jag rätt? 🙂

  2. TVÅ SAKER vill jag ta upp i denna kommentar: För det första: Jag tycker absolut att du ska ta och berätta om vad du själv tror att ditt stora monsterintresse kan tänkas bero. på. Det blir ju nästan som en sorts drömanalys, om du förstår hur jag resonerar därvidlag. Den sortens tolkningar är du ju ovanligt duktig på, MMG.

    För det andra: Du har helt rätt! Också jag är en “detaljist” med sinne för de små små detaljerna. Detta är för övrigt säkerligen EN – av flera – anledningar till varför jag så mycket uppskattar ditt sätt att gripa dig an dina bloggämnen på.

    Apropå ingenting: Jag har noterat att du precis som jag har en tendens till nattugglevanor. (Vi) nattugglor har vanligen vissa personlighetsegenskaper, som tydligt skiljer sig från dem som exempel morgonpigga “early birds” har.

    Typiskt för en nattuggla är att vara extra känslig/sensitiv. Med denna förhöjda sensitivitet följer tyvärr också ofta en benägenhet att emellanåt känna sig nedstämd/deppig, något som i sin tur kan tänkas bero på att den sortens hjärnor har en annorlunda mix av grå respektive vit hjärnsubstans.

    Nattugglorna har som regel – enskilda undantag finns det förstås alltid – mer grå hjärnsubstans än normalt och i gengäld lite mindre av den vita substansen. Starkt förenklat skulle man kunna säga, att ju större andel av hjärnan som utgörs av grå hjärnsubstans, desto fler sorters intelligenser brukar man ha. Och ju mindre mängd vit hjärnsubstans man har, desto färre vägar (neural pathways) finns det för hjärnans transmittorsubstanser som serotonin och dopamin att “färdas” på. Och båda dessa biokemiska substanser är av stor betydelse för vårt mentala välmående.

    Typiskt för nattugglor är dessutom att deras hjärna inte sällan är “spralligare” och kreativare än normalt. Den sortens hjärnor har därmed lättare att se mönster och samband där andra inte alls ser något särskilt eller något intressant och spännande.

    Detta torde i sin tur kunna förklara varför nattugglor påfallande ofta attraheras av det mystiska, det magiska, det övernaturliga och det paranormala. Antingen genom att de erhåller egna sådana upplevelser eller till följd av att de känner en stark fascination för just den sortens anomalistiska (= icke-normala och ovanliga) upplevelser.

    Hjärnforskarna kallar vanligen den här sortens individer för “anomalously sensitive persons”, ASP. Det finns alltså ett samband mellan att vara en ASP och en nattuggla.

    ASP är i sin tur besläktat med HSP (= Highly Sensitive Personality). Du minns nog att jag tipsade dig om det begreppet (alltså HSP) häromkvällen genom att länka till en artikel om 22 typiska HSP-egenskaper. När du testade dig, hade du visst 16 av de 22 som stämde in på dig mer eller mindre väl, motsvarande ca 73 procents “träff”.

    Till sist: Här är två bra länkar, ifall du tycker att allt detta jag har tagit upp i denna kommentar låter spännande: 1) http://www.huffingtonpost.com/2014/12/01/night-owl-morning-person-asapscience_n_6236918.html ; samt 2) http://www.davidritchey-author.com/hoa.htm . För ytterligare detaljer, klicka på alla de olika blåfärgade länkar som finns på startsidan i länk nr 2.

    • Åh, vad kul. Då ska jag absolut skriva ett sådant inlägg. 🙂
      Jag anade att du också har sinne för detaljer. Har märkt det i dina kommentarer.

      Åh, gud ja nattuggla skulle kunna vara mitt mellannamn eller rent av förnamn. ^^
      Jag trodde att det var slut på sena nätter då jag började i skolan i höstas. Men efter en del kriser insåg jag att jag verkligen inte mådde bra i den klassen.
      Så nu ska jag om några veckor börja plugga på distans. Vilket känns mycket bättre då jag kan lägga upp mina egna dagar och schema. Trivs också bättre med att kunna bestämma min egna pluggtackt. Men nu blir det off topic. 😛 Det jag menar är att jag alltid varit som mest kreativ på natten. det är något speciellt med att vara uppe lite senare och vara kreativ.
      Vad intressant allt du berättar är. Hade ingen aning om det. Tänk att det är den grå hjärnsubstansen som påverkar så mycket av personligheten. Det är intressant hur mycket av en som är ren fysisk kemi. Verkligen fascinerande. Jag måste säga att jag är glad över att vara en nattuggla. 🙂
      Tack så mycket för den intressanta länken och alla information! 🙂 Det gav mig verkligen många nya insikter. 🙂

  3. Har varit där, ja! 🙂 Det var mitt första besök faktiskt, både kul och spännande. Jag blev fotad tillsammans med de två legenderna + R2-D2 från Star Wars, vilken upplevelse! Jag köpte en Robbie the Rabbit-docka från spelet Silent Hill-serier. Fanns så mycket som jag ville köpa därifrån, men pengarna hade inte räckt till LOL! Lite för tokmycket folk, och vilken kö! Synd att jag missade dig då :). The Governor från The Walking Dead var kul att se, samt andra gästerna man kände igen också.
    Jag gillar serietidningar och saker som du köpte, själv älskar jag serietidningar, Kalle Anka & CO för det mesta när jag var yngre haha. Jag gillar också monster och stuff. Ska nog dit igen nästa år när jag har planerat bättre, förra var ju rent spontan!

    • Hej Periska!
      Åh, vad kul att du tog foton med dem! 🙂 Sånt är ju verkligen en upplevelse för livet. 🙂
      Åh jag har spelat lite silent hill så jag tror jag vet vilken docka du menar. 🙂
      Ja, gud, ja, jag hade också velat köpa mer. Man blir verkligen hagalen där alltså.
      Åh, jag är totalt serietidningsfixerad. Åh, kalle är ju klassisk hi, hi ^^ Just nu läser jag mest marvel – och DC serier 🙂
      Åh, yay! Monster är bäst!

Leave a Reply

