Skräckfilmen Annabell

Jag hade egentligen tänkt få ut detta inlägg för några dagar sen men min dator saboterade för mig genom att krascha… 😦 Inte okej beteende alltså…. ^^
Men nu ska jag äntligen prata om denna film som jag hypade i mitt tidigare inlägg.

Annabell är en prequel till filmen The Conjuring. Båda filmerna är byggda på sanna historier.
Jag har skrivit i detalj om den riktiga Annabell på min andra blogg. Klicka HÄR.
Filmen Annabell refererar till den sanna historien i början och i slutet. Tyvärr var inte det särskilt bra utfört. Min kompis som inte kände till den verkliga historien så väl förstod inte poängen med de scenerna alls…
Förutom början och slutet så är hela filmens historia ren fiktion.

Filmen fokuserar på paret John och Mia som väntar barn. Mia samlar på dockor. Den docka som blir känd som Annabell får Mia i present av John. Efter att paret blivit utsatt för en fruktansvärd attack av två djävulsdyrkande galningar börjar märkliga saker att hända kring Annabelldockan…..

Mia ställer glatt upp sin nya samlardocka på hyllan.. För den är ju så söt? Ehum…

Jag tyckte det var en okej film. Inte jättebra men definitivt inte heller dålig. Det var en ganska basic skräckfilm. Det kändes som att den inte kom med så värst mycket nytt. Men den var snyggt filmad och klippt. Lite rädd blev jag ibland också. ^_^;; Särskilt hisscenen och symaskinscenen var väldigt bra gjorda. Jämfört med The Conjuring så är Annabell den svagare filmen. The Conjuring hade mycket fler dimensioner. Mer engagerande karaktärer och högre creepyhetsfaktor. The Conjuring tål att ses om. Annabell känns mer som en engångsfilm för mig.

Personligen så tycker jag också att det varit roligare om filmen tagit mer från den sanna historien. En av de saker jag finner mest creepy med historien om Anabell är manipulationsfaktorn. De två sjuksköterskorna som i verkligheten fick Annabelldockan var först nyfikna på att det var nåt övernaturligt på gång. De tyckte det var spännande och kontaktade ett medium. Mediumet sa att anden av en liten flicka ville bosätta sig i dockan. Sjuksköterskorna tyckte synd om anden och sa därför ja. Det visade sig dock snart att det inte alls var en oskyldig liten tjejande utan snarare en demon! :-O Detta upplägg tycker jag är mycket obehagligare. Just för att demonen i den verkliga historien manipulerade sjuksköterskorna genom att spela på deras känslor. Om filmen haft med den dimensionen så tycker jag att den blivit ännu mer obehaglig…

Slutet av filmen var väldigt förvirrande. Jag kommer prata om slutet i det gröna stycket under. I fall ni inte vill bli spoilade så bör ni hoppa över att läsa det.

Okej, Annabell! Du och jag. Arga leken. Klara, färdiga, gå!

I slutet av filmen visar det sig att demonerna, som använder Annabelldockan, vill ha en själ offrad till sig. Kort sagt; någon måste dö. De försöker få Mia att ge dem sin själ genom att hota med att döda hennes baby. Mia tänker offra sig genom att hoppa från ett fönster eftersom hon inte ser någon annan utväg. Men just när Mia ska hoppa kommer Mias vän Evelyn in och bestämmer sig för att offra sig i Mias ställe. Evelyn har tidigare berättat att hennes egen dotter Ruby dog i en bilolycka. Efter det var Evelyn så knäckt att hon ville begå självmord. Men hon överlevde självmordsförsöket och tyckte sig höra sin dotters röst säga att Evelyn hade något kvar att göra på jorden. Evelyn tolkar det som att offringen till demonerna var det som Ruby syftat på.
Är det bara jag som finner allt detta rätt märkligt? Jag antar att demonerna inte bara vill att någon ska dö. De vill väl förmodligen göra något hemskt med den dödas själ. Varför skulle Evelyns dotter vilja utsätta sin mamma för det?
”- Nej, nej mamma! Du ska inte dö nu. Du ska vänta så att några demoner kan ta din själ!” Snällt?
Saker och ting blir dock ännu mer förvirrande när en präst i slutet av filmen säger något i stil med ”Gud uppskattar och hjälper dem som offrar sig”. Så betyder det då att Gud räddade Evelyns själ från demonerna? Men i så fall är ju demonernas plan totalt ologisk från början. Om Gud alltid räddar de som offrar sig så var det ju en extremt dålig idé av demonerna att få Mia att offra sig för sitt barn. För då hade ju Gud räddat henne också. Så då skulle ändå inte demonerna har fått någon själ att äta upp (eller vad demoner nu gör med själar…)
Jag kanske missförstod något men jag fann allt det där lite otydligt…. Även om det finns en förklaring så kändes det som att den behövt vara lite tydligare.

Fy, Anabell! Sluta klottra i taket! Eller lär dig åtminstone att klottra snyggt…

Har ni sett Anabell?

Vad tycker ni?

7 thoughts on “Skräckfilmen Annabell

  1. Du är ju riktigt bra på att recensera, MMG! Det märks att du behärskar och känner till den här sortens “skräckgenre”. Något som ju inte förvånar mig alls, eftersom jag under lång tid har följt dig på din andra magiska blogg.

    Vet du vad jag misstänker, MMG? Jo, att du har väldigt höga krav på dig själv och därför lätt blir självkritisk. Om det förhåller sig på det viset, råder jag dig att ta till dig och våga tro på allt beröm du får i kommentarsfälten – jag är sannerligen inte ensam om att berömma dig – så att du lär dig, att du faktiskt ÄR jätteduktig, i alla fall på sådant som du är intresserad av.

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så jättemycket! Din fina kommentar helt vände om mitt kvällströtta humör!
      Jag har verkligen fruktansvärd självkritik. Det är sant. Håller ju på att redigera min roman just nu (den är egentligen färdig)
      Men jag börjar så lätt vilja peta i allt. Får jobba på att koppla bort självkritiken lite ^^

      Tack igen! 🙂

  2. jag har läst i din andra magiska blogg just om annabelle och the conjuring filmen. jag håller med nnewsab! 🙂 och ja, jag har sett annabell på bion med min mor och kusin. jag blev faktiskt besviken! första jag fick lite jumpscared, well inte hoppade precis, men lite skrämd blev jag haha i början av filmen. nu kommer SPOILERVARNINGEN här:
    jag blev också förvirrad, det första jag visste hur den verkliga dockan såg ut som plötsligt förvandlades till en annan, förmodligen chuckys ‘den onde dockan’s kusin annabelle, jag skulle också föredra den verkliga! filmtiska, filmikones annabelle såg oäkta ut, bara för syftet på att hon ska se så skrämmande ut med sina psykopatiska röda fylliga leende och stora ögon, snyggt gjord trots. otroligt nog mia inte tvättade dockan som blev slängd i soptunnan när mia satte dockan på hyllan(!) i den nya lägenheten och när riktiga annabelle begick självmord, all blod rann på dockan och dockan blev också nedsmutsad ordentligt, otroligt att hon blev ren sen!

    fanns mia och hennes familj på riktigt? jag vill också veta mer om sjuksköterskornas historia om det är nu baserat på verkligheten. på tal om filmen the conjuring var jag lite fundersam där, men förstod till slut när jag såg den eländiga dockan i filmen och kände igen henne var då hon satt på spökets knä i gungstolen, right? jag förstod inte då att det var reklamen. och visst det förstörde en aning som annabelle inte kopplade till familjen och huset! ööh vänta nu.. var det hos lorraine warren vars i källaren som hon än idag har museum?

    nu till evelyn, också förvirrande, lite poänglös där… om det har hänt på riktigt och bebisen försvann som dök upp senare, vann demoner striden skulle vara väldigt skrämmande! precis varför skulle hennes dotter ruby jubla över när demonerna fick hennes mor?? eller guden gav evelyn hemska uppgift? som om hon blev utvald, hon som hade tänkt begå självmord och misslyckades, kanske kan ses som ett straff och låta offra hennes själ till demoner? svårt att tro.. jag läste och hört från personer vars vänner som begick självmord hade besökt i deras hem som andar. jag minns inte vad boken heter, ett känt medium från USA som hade skrivit, om andarna som hade efter begått självmord vandrat, eller irrat runt i ett väntrum med två dörrar och de verkade vara vilsna…. visst jag hade förstått varför evelyn ville dö, men inte på det sättet, men ville väl offras för familjens skull och rädda bebisen som smarta trick. vips var dockan borta…. fast demonerna slängde evelyn ut och stängde dörren och låste, tänk om de inte ville ha evelyns själ utan barnets mor mias???

    dockan annabelle rörde sig inte heller som att gå, tills demonen bar dockan på det viset och fick syn på demonens ansikte som jag förväntade mig att se annabelle precis som sin kusin chucky gå och prata hahah. jag blev förvånad att andarna kan ta sig an dockor som inte alls har energi.. menar att bo inuti i en docka. jaa, det är samma med möbler eller personliga saker som något de är fästa vid och följer med. jag skulle vilja träffa lorraine warren och besöka hennes ockult museum vore en dröm!

    annars filmen var sådär överdrift, men några välgjorda och bra scener som hiss och symaskin vill jag hålla med dig. skådespelaren… mia var duktig tycker jag.

    • Hej Persica!
      Precis! Man hoppade till en del men sen började historien störa en så mycket…
      Håller helt med dig om Annabells design. De har gjort henne så överdrivet läskig att det nästan blir komiskt.
      Hahah det är verkligen skumt hur hon på magisk väg blir ren igen 😛
      Nej, Mia och hennes familj har aldrig funnits på riktigt. Vilket också gör filmen lite fånig när den är helt: Based on a true story! 😛
      Ja, Annabell är verkligen helt onödig i The Conjouring. Fattar inte ens varför hon var med där…
      Ja, hela Evelyn grejen var sååå förvirrande. Det känns som att manusförfattarna inte tänkt alls där… Så motsägelsefullt och märkligt.
      Sen känns det också rätt hemskt att bara för att “evelyn velat dö tidigare” så var hon tvungen att offra sig. Det känns väldigt hemskt och tragiskt. Jag gillar inte hur det liksom blev det “lyckliga slutet” känns lite osmakligt faktiskt..
      Låter som en sorglig men intressant bok. Undra vilket medium det var…
      Ja, jag har ju skrivit om en del hemsökta föremål. Varför andar / demoner fastnar för vissa saker är svårt att säga. Lite märkligt faktiskt 😛
      Åh, jag skulle också vilja besöka Warrens och deras ockulta museum! 🙂
      Åh, ja hon som spelade Mia var duktig. 🙂

      Tack för din intressanta kommentar! Jättekul att läsa! 🙂

  3. Hejsan! Du får ursäkta mitt språk!

    Jag har faktiskt tittat på ‘The conjuring’ nyss, otroligt att jag har glömt Annabelle som visat sig faktiskt redan från början! Jaa ser man, jag förstod att Mia och familjen har aldrig funnits på riktigt med tanke på deras kläder och alla saker som såg 60-tals aktiga ut, men levde på 2000-talet lite ööh,,. Precis, hela Annabelles design är bara överdrift och onödig.

    Jo, jag har hittat medium, hennes namn var Sylvia Browne. Hon brukade gästa hos The Montel Williams Show och därmed var känd som den oseriösa bluffmakerskan fast hon påstod att hon är medium på riktigt. Jag lånade en bok av en gammal vän, om det var antingen ‘Din drömguide’ eller http://www.bokus.com/bok/9781401916930/the-sylvia-browne-book-collection-boxed-set-includes-sylvia-brownes-book-of-angels-if-you-could-see-what-i-see-and-secrets-mysteries-of-the-worl/?source=googleps&gclid=CLexxYOs5MECFYLhcgodhngAVA , wow en lång länk! Intressant bok, ganska läsvärd och lätt, men svårt att veta om hon var verkligen seriös.. Jag kommer ihåg i boken där hon nämnde en film ‘Sjätte sinnet’ överdriver inte alls, det var så riktigt som hon försökte beskriva vad hon har sett och känt. Ganska mycket om dimensioner, andarna tittar ner på oss under deras fötter, precis taket över oss ,våra huvuden som jag minns ganska vagt, fast det var så länge sedan. Jag vet inte om ska rekommendera boken, men det är upp till dig 🙂

    • Åh, tack för länken! 🙂 Får undersöka det där då. Synd att hon verkar lite bluff. 😛
      Ja, Conjuring är bra. Men än en gång så är det så onödigt att de har med Annabell i den 😛

Leave a Reply

