Universals Monster och samlarmani!

Universal Studios gjorde mängder av monsterfilmer från 20-talet till 60-talet. De mest populära av dessa monster och deras filmer har blivit kända som ”Universal Monsters” eller ”Universal Horror”. I dagens inlägg ska vi undersöka dessa filmer närmare, analysera vad monstren står för, varför jag är så besatt av dem, ta en titt på min monster-samling och spekulera kring monster rebooten Universals Studios nu planerar. 🙂

Ovan ser ni de monster som brukar klassas som ”Universals Monsters”. Ibland läggs dock även mindre kända film-monster till som mutanten från ”This Island Earth”.

Universal Studious filmbolag grundades 1912. De började tidigt med skräckfilm då de gjorde de två första varulvsfokuserade filmerna någonsin 1913 och 1914 (”The Warewolf” och ”The White Wolf”)
Men man brukar säga att Universals sanna monstertradition kom igång i och med ”The Hunchback of Notre Dame” från 1923 och ”Phantom of the Opera” från 1925. Jag själv anser dock att de två sistnämnda filmernas titelkaraktärer inte borde räknas som monster. De två är tragiska människor utan vetenskapliga eller övernaturliga krafter. Därför känns det väldigt fel att klassa dem som ”monster”. Tyvärr, de får ingen monster-stämpel av mig. 😉
Jag tycker att den sanna monstervågen kom igång i och med ”Dracula” –filmen från 1931. Efter Dracula kom Frankenstein, the Mummy, Invisible man, Wolfman och så vidare. And the rest is history, som man säger. 🙂
I början av 40-talet fick Universal en genial idé; Om en film med ett monster i är episk så måste ju en film med flera monster i vara superduperepisk! Sagt och gjort. Dessa filmer blev kända som ”Universals Monster rally”. De klassiska monstren dök senare också upp i filmer tillsammans med komediduon Abbot och Costello. Det är intressant att notera hur monstren förändrades sedan den första Draculafilmen kom ut. De gick från att vara blodisande fiender i filmer med hög budget till att hamna i lågbudgetfilmer och slutligen i komediskräckfilmer. Kanske visar detta att ju mer allmänheten utsätts för en läskig karaktär desto mindre skräckinjagande känns de….

På bilden ovan kan ni se några av de mest kända monster-skådisarna. Från vänster: Lon Chaney (”The Hunchback of Notre Dame” och ”Phantom of the Opera”) Bela Lugosi (Dracula), Boris Karloff (Frankensteins monster och mumien) och Lon Chaney Jr (Wolfman)

Alla universals monster representerar olika rädslor:

Frankensteins monster: rädsla för när vetenskap går för långt.

Wolfman: rädsla för magi och förbannelser.

Gillman: rädsla för naturens okända faror.

Mumien: (Bör inte förväxlas med mumin!) 😉 representerar rädslan för döden.

Invisible man: rädsla för människans galenskap.

Dracula: Skratta inte nu men den enda rädslan jag kan komma på att Dracula står för är rädslan för att någon ska sno ens flickvän. Haha, men det är ju sant! Se första Dracula! Ni kommer förstå vad jag menar!

Fantomen från Operan: rädslan för hämndens och besatthetens faror.

Jag är väldigt förtjust i Universals monster och samlar på figurer och saker med dem. Ni kan se mina figurer under. Jag ska inte påstå att alla universals gamla monsterfilmer är bra. Man känner ofta av tiden de är från och plottarna är ibland lite sådär… Men jag äskar dem för deras atmosfär och stämning. De har sån otrolig charm och är väldigt underhållande att se. Jag älskar designen på monstren också. Riktigt episkt blir det i crossoverfilmerna när jag får se mina älsklingar mötas. 😀 Det är ljus, dans och lycka typ! Yay! Mina favoritmonster är Frankeinstens monster och hans brud (så rörande), The invisible man (så busig, ond och kul!) och Wolfman (intressant och empatisk).

Jag har inte Fantomen i samlingen eftersom han är det monster jag tycker minst om. Så han är dissad, stackarn. ^^

Min figur av the Invisible man ovan. Bra gjord va? Helt osynlig precis som i filmen!

Skojar bara. Ovan är han på riktigt.

Nyligen hittade jag denna underbara leksaksserie av Dkiller Panda. De har gjort sina egna tolkningar av Universals klassiska monster (plus några andra…). Jag blev helt kär i designen och var bara tvungen att ha dem.

Nu ska Universal studios börja om igen och presentera alla de klassiska monstren i nyinspelade filmer. Först ut är ”Dracula Untold”. Jag är både glad och lite nervös. ^^;; Vill ju inte att de nya filmerna skämmer ut mina älskade monster! :-O Men samtidigt ska det bli kul att få mer djup och mytologi kring dessa klassiska karaktärer. ”Dracula Untold” går på bio nu så jag återkommer när jag sett den. 🙂

Vad anser ni om Universals monster?

Samlar ni på nåt?

Leave a Reply

