I väntan på Annabell -filmen

Ni som följer min andra blogg, Magi, mystik och det okända, vet att jag är väldigt intresserad av historien om den hemsökta dockan Annabell. Därför tycker jag att det är urspännande att det nu kommer en film om henne. Låt oss ta en snabb titt på bakgrunden till denna film och spekulera lite medan vi väntar på premiären 17 oktober. 🙂

Förra året kom en film ut som hette ”The conjuring”. Annabell är en prequel till den.
Både ”The conjuring” och ”Annabell” är baserade på riktiga fall som undersöktes av de paranormala utredarna Ed och Lorraine Warren. De är väldigt kända inom paranormala kretsar. De grundade New England Society for Psychic Research i början av 50-talet och har skrivit många böcker.
”The conjuring” filmen baserade sig på ett fall Ed och Lorraine utredde på 70-talet. 1971 flyttade Roger och Carolyn Perron och deras fem döttrar in i ett hus i Harrisvill, R.I. Av någon obegriplig anledning bodde de kvar i huset i nio år trots att de upplevde mängder av skrämmande övernaturliga incidenter. Familjen Perron har sagt att även om filmen överdrivet / lagt till vissa saker så är den till största delen sann och representerar vad de upplevde på ett bra sätt. Om man ska tro dem är upp till var och en…
I ”The conjuring” är Annabelldockan med lite grann. Tyvärr känns hon väldigt inklämd i ploten. Hennes enda funktion är typ att göra reklam för uppföljaren. Man skulle lätt ha kunnat klippa bort henne utan att filmen skulle förändras alls. Därför känns hon rätt onödig i den. Annars så är ”The conjuring” en rätt bra skräckfilm. 🙂

I verkligheten gavs Annabell till sjuksköterskan Donna på 70-talet. Snart märkte Donna och hennes rumskamrat att dockan flyttade sig av sig själv. Vartefter att tiden gick skedde mer och mer otäcka saker vilket till slut ledde till att Ed och Lorraine kontaktades.
Ni kan läsa hela historien om Annabell i detalj på min andra blogg. Klicka HÄR.

Ovan kan ni se trailern.

Helt ärligt så tycker jag att filmen ser lite fånig ut på trailern… ^_^;; Speciellt när Annabel tittar fram på slutet. Fick lite Childs play-känsla vilket aldrig är positivt (seriöst, den filmen är så dålig. Orkade inte ens se klart…)
Men trailers kan ofta vara missvisande så ingen anledning att döma ännu. Vad det gäller designen på själva Annabell-dockan ser hon totalt annorlunda ut i filmen än hon gör i verkligheten.

Den riktiga Annabell till vänster.

Som en kompis till mig påpekade är designen på Annabell i filmen onekligen mer ”filmisk” än den riktiga dockan. Samtidigt tycker jag att film-Annabell nästan ser lite väl in-your-face-läskig ut. Det är totalt obegripligt varför någon skulle ha köpt henne över huvudet taget. 😛 Liksom: ”Åh, vilken söööt docka. Den vill jag ska sitta och titta på mig när jag sover.” 😄
Den verkliga Annabell ser också obehaglig ut men på ett betydligt mer subtilt sätt. Jag tror faktiskt att jag föredrar det.

Men hur som helst, det ska bli riktigt spännande att se filmen!

Vad anser ni om trailern?

Tänker ni se Annabell?

8 thoughts on “I väntan på Annabell -filmen

  1. Jag ska se den!
    Personligen tycker jag att den riktiga dockan är läskigare eftersom att den är mer subtil, men denna filmvarianten är helt klart mer filmisk, dock ett ologiskt köp, som du säger.
    Trailern får mig faktiskt nyfiken, jag har ju dock inte sett childsplay och kan inte associera till den då, och om den är dålig lär jag väl inte göra det heller.
    Vill dock säga att jag är glad över att ha läst ditt blogginlägg om Annabell i din andra blogg sedan tidigare, det ger faktiskt en mycket större hype till filmen! 😀

    • Hej Kajz!
      Vad kul! Jag kommer följa upp detta inlägg med en recension av filmen sen. 🙂
      Ja, jag förstår att de ville designa om Annabell men jag önskar att de varit trognare originalet.
      Ah, Childs Play är verkligen inte alls sevärd. Akta dig för den 😉
      Ja, jag känner detsamma. Det är mycket mer spännande med denna film när man vet den äkta historien. 🙂

  2. Huga! Otäcka scener i den trailern.

    Kan månne vissa dockor vara förklädda utomjordingar/aliens? Jfr tv-serien V, där ju de utomjordiska ödlevarelserna hade skaffat sig mänsklig förklädnad och människoliknande utseende.

    • Hej bbnews!
      Ja, men det får mig bara att vilja se den ännu mer 😉 Hehe.
      Hmm, en intressant teori. Skulle kunna bli en riktigt bra film. Med utomjordingar som förkläd sig som dockor för att kunna
      infiltrera människornas värld och studera oss i smyg.
      Vad säger du, ska du och jag ta en tripp till Hollywood och försöka få till en film deal med den idén? 😉

  3. @MMG: Japp! Jag är med. Men vi bör väl i så fall åka i ett flygande tefat (UFO) dit. Har kollat lite på webben, men jag hittar inga tidtabeller för UFOn. Vet du var man kan hitta sådana tabeller? Helst vill jag åka med ett flygande tefat som mellanlandar i Roswell. Eller tror du att den stationen är nedlagd numera efter den där olyckan som inträffade där i slutet av 1940-talet?

    • @bbnewsab: Hahaha 😀 Jag tror inte flygande tefat är särskilt tidsinställda. Jag tror det bästa vi kan göra är att ställa oss ute på något bra synligt hustak och göra liftartecknet. 😉 Och självklart ha med en handduk för säkerhets skull (som i Liftarens Guide till Galaxen) 😛 Haha Roswell är nog ett känsligt ämne för utomjordingarna så vi får tala tyst om det under resan 😉

  4. ANNABELLE är en bifilm till conjuring och icke en uppföljare. Uppföljaren heter The conjuring 2: the enfield polstergeist och kommer ut 2016. // en extremt besatt skräckfilms fan 😀

Leave a Reply

