Clara bow: stumfilmens it-girl

Jag har intresserat mig en hel del på sistone för 20-tals stjärnan Clara Bow. Därför tänkte jag göra ett inlägg om några av hennes filmer, hennes betydelse som stjärna och rent allmänt om hur awesome hon var. 🙂

Söt som sjutton var hon också. Trots sina hemskt målade ögonbryn ^^

Clara Bow levde mellan 1905-1965. Hon räknas som en av 20-talets största stjärnor.
Clara bow växte upp fattigt och fick tidigt ta mycket ansvar då hennes mamma var psykiskt sjuk. Clara drömde om en karriär på filmduken och började vara med i småroller redan som tonåring. När hon var 19 år började hon få större roller och hennes berömmelse bara växte och växte. När filmskaparna hade med Clara i sina filmer kunde de räkna med succé.
Under januari månad 1929 tog hon emot över 45000 beundrarbrev (wow!).

Clara Bow var en av de stumfilmstjärnor som klarade av övergången till talfilm, en förändring i filmvärlden som ledde till slutet för många andra stjärnors karriärer. Clara gjorde ett antal talfilmer som det gick bra för. Hon tyckte dock aldrig om talfilmer själv. Hon ansåg att de begränsade hennes skådespelande. Clara tröttnade mer och mer på filmvärlden efter att man gick över till talfilmer och mådde inte heller så bra psykiskt. Sina sista filmer gjorde hon mest för pengarnas skull innan hon drog sig tillbaka från filmvärlden helt.

Flera av Claras filmer har gått förlorade genom åren och finns inte kvar. *Magic gråter*. Även de som finns kvar är ganska svåra att få tag i. Men de går att hitta om man kämpar! Så, stå på er, typ. 😛
När man ser Claras filmer idag så känner man självklart av tiden de är ifrån. Med sina könsroller och fördomar. Men bortsett från det måste jag ändå säga att Claras karaktärer oftast är relativt starka.

Claras mest klassiska film är ”It” från 1927. I ”It” spelar Clara en expedit som blir intresserad av sin chef. Filmen kretsar kring det mystiska personlighetdraget: it! Vilket helt enkelt står för karisma. Clara är exemplet på en som har ”it” i filmen. Vilket är oh, så sant! ^^ Tack vare rollen i ”it” blev Clara känd som ”The It-girl” av 20-talet.
Jag tycker mycket om ”It” –filmen. Den är väldigt kul och jag gillar Claras karaktär. Hon spelar en uppfinningsrik, viljestark tjej som ofta manipulerar sin omgivning för att få vad hon vill.
Min favoritdel av filmen är när Clara stöttar sin vännina som är en ensamstående mamma. Deras vänskap är fin att se. Gillar också att filmen inte fördömer att vänninan har barn utan en man. Hade dock gärna velat se den storylinen få lite mer avslutning…

Ovan kan ni se klipp med Clara från ”It”.

Clara återupprepar samma sorts uppfinningsrika och manipulativa karaktär i filmen ”Hula”, också från 1927. I ”Hula” spelar Clara en excentrisk ung kvinna som blir kär i en besökare, Anthony, vid hennes pappas plantage. Mycket av filmens komik kommer ur Claras olika utstuderade planer. Först för att få Anthonys uppmärksamhet och sen för att få deras förhållande att funka.
Jag tycker det är kul att i både ”It” och ”Hula” är Claras karaktärer ganska luriga. Men det är inget som ödet straffar dem för utan istället belönas de för sin smarthet. Det är verkligen kul att Clara fick spela så smarta, mångbottnade karaktärer och verkligen fick vara den drivande kraften i flera av sina filmer.

Det bör också nämnas att Clara var med i den prisbelönta filmen; Wings.
I den spelar hon dock inte samma sorts roll som i de två andra jag nämnt utan en mer lugn, romantisk tjej.
Clara själv var aldrig särskilt förtjust i Wings. Hon tyckte det var för mycket av en killfilm, ha, ha XP
Jag tycker wings är relativt bra.

Video där ni kan höra Clara sjunga (okej, pratsjunga då…) Låten i sig är olidligt töntig men Clara är bra. ^^

Jag tycker att Clara Bow var en fantastisk skådespelerska. Hon hade stark karisma och talang. Hon hade ”it” helt enkelt! 😉 Om ni vill se någon Clara film rekommenderar jag framförallt ”It” och ”Hula”.

Kanske skriver jag mer om Clara då jag sett fler filmer. Kan skryta med att jag äger en Clara Bow box. ^^

Gillar ni Clara Bow?

Har ni sett nån film med henne?

2 thoughts on “Clara bow: stumfilmens it-girl

  1. Hejsan! Jag tycker känna igen hennes namn, men har varken sett henne eller hennes filmer förr skulle jag tro?! Clara och Marilyn Monroe har ett gemensamt, nämligen karisma och just det ja, samma bakgrunder där deras mödrar var psykiskt sjuka, så jag undrar om de har träffats? Hade ju vart kul att se dem tillsammans i en film! Jag reagerade också på hur hennes ovanliga målade ögonbryn som är väldigt låga ^^ haha va nice, och unikt. Clara verkade vara äkta som jag verkligen gillar, förutom hennes målade ögonbryn förstås…

    Jag älskar stumfilmer, önskar bara att de visar mer matiné på tv, som SVT brukar visa fast oftast gamla svenska filmer. Jag såg sist var två långa stumfilmer med Charlie Chaplin på tv för några år sen, Charlie hade några döva skådespelaren med i sina filmer. Han älskade deras fantastiska kroppspråk. Vore dröm för mig att medverka i sådana stumfilmer! 🙂

    • Hej Persica!
      Åh, faktum är att Clara gillade Marilyn Monroe och sa att om någon kunde ta över Claras titel som It girl så var det Marilyn. Jag älskar själv både Clara och Marilyn SÅ mycket. ❤
      De är mina favoriter och idoler! Önskar att båda fått ha lättare liv….
      Du skulle säkert gilla It och Hula filmerna då. Jag rekommenderar dem varmt. 🙂
      Åh, Charlie Chaplin är härlig!

Leave a Reply

