Varför är vampyrer så sexiga?

I dagens inlägg ska vi titta på den vampyrhysteri som härjat de senaste åren. Genom otaliga filmer och böcker har det blivit ett erkänt faktum att vampyrer är: sexiga! Ja, rent av romantiska. Hur har dessa onda blodsugare kunnat få detta rykte? Låt oss undersöka saken genom att granska de fiktionella vampyrernas ursprung!

Vampyrer och liknande väsen har varit med oss inom folktron länge. Vilket ni kan läsa mer om HÄR.
Men när började vampyrer bli romantiska romanfigurer?
De tidigaste traditionella vampyrerna hittar vi i poesins värld.
Heinrich August Ossenfelders dikt ”The Vampire” från 1748 ses oftast som den tidigaste vampyrdikten. Den handlar om en man som är bitter efter att ha blivit ratad av en kristen kvinna. Han hotar med att komma till henne en natt och ge henne en ”vampyrkyss” och föra undan henne från den kristna vägen. (Hälsosam reaktion på att bli dumpad?)
Två andra inflytesrika dikter är är Gottfried August Bürgers ballad ”Lenore” från 1773 och ”The Bride of Corinth” av Goethe från 1797. Bägge bygger på temat att en person återvänder från andra sidan graven…

En av de tidigaste vampyrnovellerna är ”The Vampyre” från 1816 av John William Polidori.
I den framställs för första gången en vampyr som en snygg aristokrat och inte som ett monster.
(Spoilers i det gröna stycket:) I historien möter hjälten Aubrey den mystiske Lord Ruthven, som förför kvinnor hit och dit och på alla möjliga sätt är en olämplig lirare. (kom ihåg att historien är från 1800-talet) Efter att Ruthven har återvänt från döden en gång så blir Aubrey misstänksam på allvar (Brukar jag också bli när sånt händer…) Men Aubrey blir arg på riktigt först när Ruthven förlovar sig med Aubreys syster. Slutet är tragiskt. Historien skulle lätt kunna läsas med de övernaturliga inslagen borttagna. Då skulle det bli en mer basic historia om hur det känns när ens syskon faller för en partner man anser tvivelaktig.
Polidori grundade sin vampyr på Lord Byron och vissa påstår även att historien är att plagiat på en av Byrons ideer…
Man kan tolka Polidoris vampyrkaraktär som en kritik och pik mot Lord Byrons trassliga kärleksaffärer. (Dock så drack aldrig Byron blod eller återvände från döden… Efter vad vi vet…) 😉

Ett annat intressant inslag i tidig vampyr litteratur är homosexualitet.
Romanen ”Carmilla” av Sheridan le Fanu (1871) handlar om en kvinnlig vampyr som förför hjältinnan i boken. Jag tycker att när man läser ”Carmilla” idag så känns den väldigt osympatisk eftersom den homosexuella kärleken demoniseras…. Men den var nog tvungen att vara lite så pågrund av sin tid. Men den är vackert skriven och har mycket som fortfarande gör den läsvärd också.
Vissa har även velat läsa in lesbiska undertoner i Samuel Tayler Coleridge dikt ”Christabel” (1816). Den handlar om en vampyrlik kvinnlig varelse, Geraldine, som kastar en förtrollning över hjältinnan i dikten, Christabel. Ett av diktens stora teman är oskyldighet (representerat av Christabel) i kontrast till synd (Geraldine). Det finns många likheter mellan Geraldin och en orm vilket för tankarna till ormen i edens lustgård som frestar Eva (och vi vet ju alla hur illa det gick…) Vid läsning i dag (med eller utan gay subtext) så känns diktens ideal rätt utdaterade. Språket i den är vackert dock.

Illustration från Christabel ovan.

Sen har har vi Bram Stokers Dracula! Kungen av vampyrböcker. Den kom ut 1897 och är en sann klassiker. När Bram Stoker skrev den tog han mycket inspiration från irlänsk folktro och av ”Carmilla” romanen. Karaktären av Dracula baserade han på Vlad III Dracula. Vlad var en furste i Rumänien på 1400-talet. Han var känd för sin grymhet och sadism.
Ett stort tema i Dracula är modernitet och vetenskap i kontrast till historia och folktro. Dessa ytterligheter understryks av miljöerna. Greve Draculas gamla slott står i kontrast mot det moderna London.
Boken fördömer dock varken det gamla eller det nya utan förespråkar harmoni mellan dem.
Karaktären Van Hellsing demonstrerar balans mellan gammal folkmagi och modern medicin. Detta får honom också att segra. Van Hellsing står för att man inte ska begränsa sig utan använda sig av all tillgänglig kunskap.
Ett berömt citat från boken säger: ”Felet med vetenskap är att den vill förklara allt. Kan den inte förklara något så säger den att det inte finns något att förklara.”
Man ska inte bortse från det oförklarliga bara för att vetenskpen inte kan förklara det ännu.
Ett annat stort tema är kraften av kristna symboler eftersom de går att använda som skydd mot Dracula.
Själv måste jag dock erkänna att jag inte är ett fan av Draculaboken. Plotten är väldigt återupprepande och full av ovidkommande detaljer. Karaktärerna är platta och vissa av dem till och med direkt osympatiska… Fast det är meningen att man ska gilla dem… Nej, du Bram Stoker! Not my cup of tea 😉

Det är intressant att upptäcka att vampyrerna från dessa tidiga verk inte är särskilt olika de vampyrer vi stöter på i dagens böcker och filmer. Den största förändringen som skett är att vampyrerna gått från fiender till hjältar. I de äldre vampyr historierna så behöver oftast hjältinnan räddas från vampyren. Hon blir som förtrollad och det är upp till den mänskliga hjälten att döda vampyren och själv få tjejen. Nu för tiden slutar det ofta med att hjältinnan blir ihop med vampyren och lever lycklig i evighet. Detta tycker jag är en intressant vändning. Varför har idén om ett förhållande med en vampyr gått från skräckfyllt till romantiskt?
Här kommer vi in på vampyrers symbolik. En vampyrs begär efter blod har ofta haft en erotisk underton i litteraturen. Blodsugande har blivit som passionerade kyssar. Man kan se vampyren som en varelse med starka sexuella drifter. Förr i tiden när man var mer pryd sågs dessa egenskaper som något farligt. Nu för tiden firas vampyrens sexualitet istället för att fruktas. Därför behöver inte längre hjältinnorna ”räddas” från vampyrens attraktionskraft som i ”Dracula” och ”The Vampyre”.

Så där kan ni se att vampyrer alltid förknippats med erotik på ett eller annan sätt. Dock måste jag säga att vampyren är en ganska äcklig metafor för erotik. Jag menar, de tömmer ju bokstavligen sina offer på livskraft (blod). Vilket inte känns som en bra grund för ett förhållande. Oh nej! 😛 Men jag förstår absolut lite av romantiseringen av vampyrer. De blir ofta intressanta karaktärer eftersom de är så pass mänskliga jämfört med många andra monstervarelser. Att de har levt så länge leder ofta till att de är mer chevalereska eftersom de kommer från en annan tidskultur.

Låt mig slutligen avslöja: Jag är inget större fan av vampyrer längre! *Förskräckta inandningar hörs i bakgrunden, glasögon ploppar av fina herrar, damer svimmar och alla vampyrer gnisslar tänder*
Okej, okej! Lugna ner er!
Det är inte så att jag hatar vampyrer. De är helt enkelt det att de börjar kännas lite uttjatade för mig. De är fortfarande intressanta folktroväsen men… jag är ganska petig numera med vilka fiktiva vampyrer jag gillar.
– ”Så Magic, Vad gillar du då?”
Tja, en vampyrfilm som jag verkligen gillar och rekommenderar är Only Lovers left Alive. Det är en väldigt vacker film som framför allt fokuserar på hur vampyrerna hanterar sin odödlighet.
Eftersom vi pratat i detta inlägg om tidiga vampyrberättelse så kan jag också säga att jag gillar The Grave of Ethelind Fionguala av Julian Hawthorne från 1887. Den är väldigt vackert skriven tycker jag och har en härlig mystisk atmosfär.

…och så gillar jag Draculaura från Monster Highs webisodes som ni ser ovan. 😛

De historier jag nämnt i detta inlägg är bara en bråkdel av alla tidiga berättelser som influerat genren. Ni får gärna fylla i era favoriter (gamla som nyare) i kommentarerna!

Gillar ni vamyrer?

Har ni någon favorit vampyr från fiktionens värld?

4 thoughts on “Varför är vampyrer så sexiga?

  1. Av någon anledning har jag missat denna bloggartikel. Det kan ha att göra med att den ursprungligen publicerades innan jag på allvar återupptog kontakten med dig, Miss Magic Girl.

    När jag nu, äntligen, läser ditt inlägg, slås jag av hur bra det är. En jätteintressant historisk exposé, kan detta inlägg beskrivas som. Faktiskt vill jag klassa denna Magic-artikel som en av de allra bästa, hittills, här i ditt magiska Cabinet. Alltså i nivå med din så välskrivna och välillustrerade bloggartikel om Harley Quinn (se: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2015/01/09/tankar-om-harley-quinn-och-hennes-serier/ ).

    En liten undran: I Harley Quinn-artikeln kan man se en av dina egenhändigt skapade teckningar av Harley Quinn. En synnerligen proffsig och elegant gjord teckning, som i allt bär professionalitetens prägel. Men: Har du ingen egenhändigt gjord vampyrteckning att visa upp och illustrera någon av dina vampyrartiklar med här på Cabinetet?

    Då skulle nämligen den här redan personliga bloggen bli ännu ett snätt personligare. Och tro mig, Magic, det är lika spännande som fascinerande att få ta del av dina bok- och filmpreferenser och i samband därmed indirekt lära känna din magiska personlighet (eller persona som CG Jung nog skulle ha föredragit att säga).

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! jag la ner mycket tid på detta inlägg 🙂
      Så roligt att du gillar det! 🙂
      Nej, har tyvärr ingen vampyrteckning. Jag är ju inte ett jättestort vampyrfan (även fast det nog verkar som det LOL) så jag har inte tänkt på att rita en. ^_^;;
      Just nu lägger jag ner all tecknartid på att jobba på min egen comic följetong. Har börjat rita på datorn istället för för hand för om varje serieruta ska ta flera månader att göra så kommer serien aldrig bli klar 😛 När jag ritar på datorn tar varje ruta kanske några dagar vilket är bättre 🙂
      Men jag vill absolut illustrera fler blogg artiklar så det kommer 🙂

  2. Intressant analys! Jag tillhör dem som är svaga för de väldigt attraktiva vampyrerna, men förstår inte riktigt själv varför. En (bra) bok med en invävd vampyrevolution är Fevre Dream av George RR Martin.

Leave a Reply

