Vad är steampunk?

Steampunk är kort beskrivet science fiction i 1800-talsmiljö. Ofta det viktorianska London.
Det började som en litteraturgenre och har utvecklats till en hel estetik som blivit en subkultur med kläder, konst, film och musik.
I detta inlägg ska jag försöka ge en överblick över denna subkultur som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och som är ett av huvudämnena för denna nya blogg.

Steampunkinspirerad teckning jag gjort ovan.

Låt oss titta på steampunkens start:

Det var en gång på 70-talet tre scififörfattare; James P. Blaylock, Tim Powers och K.W. Jeter. De bodde nära varandra och delade samma intresse för den viktorianska eran. De brukade hänga på pubar och diskutera sitt författarskap och allt annat mellan himmel och jord. Uppmuntrade av varandra började de skriva historier som blandade in science fictionelement i en viktoriansk miljö. Till exempel K.W Jeters ”Infernel Devices”, Tim Powers ”Anubis Gates” och James P. Blaylocks ”Homunculus”.
De tre författarna hade inte en tanke på att starta en ny undergenre till scifi. De skrev helt enkelt det de tyckte var kul, inspirerade av tidiga scifi och äventyrsförfattare från 1800-talet så som HG Wells, Jules Verne och Robert Louise Stevenson.

två steampunkiga halsband jag gjort.

1987 skrev K.W Jeter ett brev till Locus- magazinet som skulle komma att bli historiskt:

”Personligen så tror jag att viktorianska fantasier kommer bli nästa stora grej så länge vi kan komma på en term som beskriver Powers, Blaylock och mig själv. Något baserat på den tidens teknik; `Steampunk` kanske…”

Genom detta brev myntades termen steampunk.
Det är tydligt att K.W Jeter var inspirerad av namnet på en annan scifigenre; ”cyberpunk” när han skrev detta brev. (Cyberpunk är en genre som präglas av teman som dystopiska samhällen, datorer och hackare.)
Namnet slog rot och steampunken var född! 🙂 Yay! *Dansar steampunk-dansen*

Steampunk hjärta gjord av mig.

Steampunk armband också gjort av mig. 🙂

I och med att termen steampunk etablerades så var det många andra scifi/1800-tal –böcker (som skrivits tidigare) som plötsligt fick sig en genre. Som till exempel Michael Morcocks ”Oswald Bastable”-trilogi från 1971.
Andra böcker som ligger steampunk-fans varmt om hjärtat är de scifiböcker som faktiskt skrevs under 1800-talet. Som böckerna av Jules Verne och H.G Wells. Dessa två klassiska författare skrev ju såklart inte steampunk utan science fiction i sin egen nutid. 😉

Steampunkteddybjörn som jag sytt kläder och gjort skyddsglasögon till.

Inom steampunklitteraturen hittar man allt från ångmaskiner till urverksrobotar och luftskepp. Vanliga karaktärer är uppfinnare, klockmakare, aristrokrater och övernaturliga väsen så som varulvar och vampyrer. Men självklart mycket mer också!
Vissa kritiserar steampunk för att romantisera 1800-talets England. Visst är det sant att steampunk upphöjer gammal design och fascineras av looken på äldre teknologi. Men inom steampunklitteraturen hittar man också en del kritik mot samhället på den tiden. Vissa steampunkhistorier tar också upp de mörkare sidorna så som kvinnoförtryck, klasskillnader och rasism.
Det är i de mer politiska böckerna som ”punken” i steampunk kommer fram.
Jag hoppas att steampunkböcker i framtiden kommer våga tackla mer allvarliga ämnen och att det kommer bli mer och mer variation på var steampunk utspelar sig. För steampunk är ett begrepp som verkligen kan appliceras på många andra platser än bara det victorianska London enligt mig.

Man kan hitta mängder av filmer med steampunkestetik. Till exempel Guy Ritchies Sherlock Holmesfilmer (urverksbomben!), Hellboy filmerna, The Prestige och Hugo Cabaret för att nämna några få.
På animefronten så är ”Howls moving castle” och ”Steamboy” viktiga filmer.
Vad det gäller teveserier kan man hitta starka steampunktendenser i scifiserien Warehouse 13. I kultserien Doctor Who kan man också hitta en del steampunkteknologi och estetik.

Doctorn häller vin över en urverksrobot i doctor who –episoden Girl in the fireplace. Oroa er inte, urverksroboten had it coming! ^^

Underbara steampunkgoggles i Warehouse 13

Inom kläder är det väldigt fritt. När jag har dreglat över folk på steampunkkonvent så har jag sett allt från strikta viktorianska kläder och uniformer till galna läkare i vita rockar och klänningar med tentakler. Det är en av de bästa sakerna med steampunk. Det är väldigt fritt så man kan verkligen låta fantasin flöda fritt.
Men några klassiska element inom steampunk klädsel är tophattar, skyddsglasögon och retrofuturistisk teknologi. Steampunkare gör oftast sina kläder själva. Ni kan se lite exempel på steampunk utstyrslar under. 🙂

… och så en bild av steampunkvästen som jag gjort:

Steampunk musik är väldigt fri. Det finns inget specifikt ”sound” som är ren steampunk. Om musik räknas som steampunk eller inte handlar mer om låttexter, atmosfär och bandets klädstil. Detta kanske låter ytligt och virrigt men jag tycker det är kul. Det gör att steampunkmusik kan få leka fritt med olika stilar. Blanda och mixa efter eget behag vilket oftast skapar den roligaste musiken. Under följer en kortfattad lista på några steampunkband. 🙂

Abbney Park
The cog is dead
Clockwork dolls
Magnificent seven
Sunday driver

Det mest framstående steampunkbandet är Abbney Park som ni ser ovan.

En annan stor del av steampunk handlar om crafting och moodifiering. Det är en hel konstform att skapa datorer i steampunkstil, instrument, vapen osv.

För er som vill veta mer så rekommenderar jag ”The steampunk bible” och ”Steampunk an illustrated history” som även varit två av mina källor till detta inlägg.
Vad det gäller alla böcker och filmer som nämnts i detta inlägg så planerar jag att göra inviduella recensioner av dem. 🙂

Gillar ni steampunk?

14 thoughts on “Vad är steampunk?

  1. Jag tycker att det är en speciell stil, alltså som för mig inte påminner om någon annan stil jag känner till, jätte nice, men inget för mig, min stil är mer typ “hippie med haremsbyxor”-stilen.

    • Hej Gaia!
      Ja det är verkligen en cool stil men förstår att den inte är för alla 🙂
      Jag älskar att klä mig steampunk men gör det bara inför event. Så som steampunkkonvent och sådant. Annars är jag typ goth / vintage / allmän söt stil typ. 😛 Gillar rosa, rosetter, dödskallar och nitar. ^^
      annars så har jag fallit mycket för steampunk pågrund av böckerna och musiken. Älskar steampunk atmosfären. 🙂

  2. Hej Magic!! Underbart inlägg som alltid, alla som inte hört om detta förut borde genast gå och skaffa ett par goggles eller nåt.
    Jag älskar konvent, men är någon slags goth-punk-person annars.
    Hur som helst; kul med nya bloggen! Länge leve steampunken! 🙂

    • Hej Ellen!
      Åh, tack så jättemycket! 😀 Roligt att du gillar det och den nya bloggen. 🙂
      Hahah jag hoppas alla som läser köper goggles! 😄 Då skulle jag verkligen ha uppnått något. ^^
      Älskar goth / punk 🙂

  3. Hallå där! Kan du inte tipsa om någon steampunk-bok? Har aldrig hört talas om “steampunk” förut så det finns ingen risk för att jag har läst det du tipsar om, så jag skulle helst vilja läsa något “klassiskt”. Alltså typ, något väldigt väldigt bra inom steampunk men som du inte tänkt tipsa om eftersom du kanske tror att jag redan läst den. Hehe kram

    • Hej Albin!
      Jag skulle rekommendera Boneshaker av Cherie Priest och Affinity Bridge av George Mann eftersom de är mina favoriter.
      Just nu läser jag själv novellsamlingen Steam-Powerd: lesbian steampunk stories. Den kommer förmodligen bli min absoluta favorit för so far är historierna väldigt awesome. 🙂

      Hoppas du hittar något bland tipsen! 😀

  4. Vid genomgång av nattens erhållna mejl finner jag, att ett av dem innehåller denna spännande länk: http://twistedsifter.com/2015/04/steampunk-pegasus-made-from-scrap-metal-by-hasan-novrozi/ . Alltså en rad steampunkinspirerade foton. Kom genast att tänka på Magics egen steampunkinspirerade designstil, vilken kan tas del av i detta blogginlägg.

    Ta er en titt på dessa nya steampunkkonstverk, de är fascinerande och fantasistimulerande att ta del av. Precis som Magics egendesignade steampunkkonst är.

    Mest steampunkigt av Magics egna konstverk tycker jag att hennes steampunkhjärta är. Man skulle faktiskt kunna säga, att det hjärtat är Kind of Magic. 🙂

  5. Har först helt nyligen hört talas om steampunk, så det här var intressant läsning. Har läst Nattens cirkus som någon sa var en lightvariant av steampunk och den gillade jag. Kanske skulle försöka mig på något mer.

    • Hej Vadviläser!
      Kul att du blivit steampunk intresserad! 🙂
      Det är en underbar bokgenre och estetik. Jag gillar också nattens circus men kan knappt komma på vad som är steampunk i den… Allt är ju magi där efter vad jag minns och inga science fiction element vilket ju ändå är grunden för steampunk… Men kanske minns dåligt 😛

Leave a Reply

